پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار نمایندگان طلاب با رهبر انقلاب در سال 94

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان طلاب بیان کردند: «در واقع انسان با شما که صحبت می‌کند، مثل این است که با مجموعه چند ده هزار نفری طلاب قم دارد صحبت می‌کند».

به گزارش خبرگزاری حوزه، ۲۵/۱۲/۱۳۹۴ سالروز دیدار نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی است که امروز در سالروز آن دیدار مهم می باشیم.

حضرت آیت الله خامنه ای در آن دیدار به موضوع حوزه انقلابی اشاره داشتند و فرمودند: «حوزه‌ی علمیه‌ی قم باید همچنان یک «حوزه‌ی انقلابی و مهد انقلاب» باقی بماند و رسیدن به این هدف نیازمند اندیشه، تدبیر و برنامه‌ریزی دقیق است».

«انقلاب زدایی» از دیگر مباحث مهم ایشان در آن دیدار بود و در این رابطه نیز ابراز داشتند: «باید با فکر و تدبیر و برنامه‌ریزی حکمت‌آمیز، با این خطر مقابله کرد تا حوزه‌ی علمیه‌ی قم همواره یک حوزه‌ی انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و بینش و حرکت انقلابی در آن توسعه یابد».

از آن دیدار تاریخی تا به امروز چهار سال می‌گذرد و هم اکنون در سالروز آن دیدار شیرین نمایندگان طلاب با رهبر معظم انقلاب هستیم؛ به همین دلیل گفت و گویی با حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم داشته تا پیرامون آن جلسه مهم و برنامه‌های پس از آن، گزارشی خدمت علاقمندان داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد در ابتدای این گفت و گو به موضوع روز کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در ابتدا جا دارد به موضوع ویروس منحوس کرونا اشاره کرده و عاجزانه از همه مردم عزیز ایران درخواست نماییم که با رعایت نکات بهداشتی و عدم خروج از منزل و انجام قرنطینه خانگی در معدوم نمودن و ریشه کن کردن این بیماری حداکثر همکاری را داشته باشند و از خداوند متعال نیز خواهانیم در این مرحله نیز با دست غیبی خود مردم انقلابی این کشور را پیروز نماید.

وی به دیدار نمایندگان طلاب با رهبر انقلاب پرداخت و ابراز داشت: در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۹۴ اجازه ملاقات نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با رهبر معظم انقلاب داده شد و پس از قریب به ۱۵ سال، بار دیگر نمایندگان طلاب توانستند خدمت معظم له شرف یاب شده و از توصیه ها و رهنمودهای ایشان بهره مند شوند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا خاطرنشان ساخت: حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار، حوزه و حوزویان را با موضوع «حوزه انقلابی» مورد خطاب قرار دادند و فرمودند: «حوزه قم باید انقلابی بماند اگر حوزه قم انقلابی نماند حوزه‌های علمیه اگر انقلابی نماندند نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت»؛ همچنین معظم له در آن دیدار ادامه دادند: «شما به معنای واقعی کلمه انتخاب شده­اید، نماینده هستید، شما را انتخاب کرده­اند، یعنی در واقع انسان با شما که صحبت می کند، مثل اینکه با مجموعه چند ده هزار نفری طلاب قم دارد صحبت می‌کند» و در این دیدار بر پیگیری مجمع نمایندگان طلاب نسبت به امور مربوط به «حوزه انقلابی» تأکید فرمودند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد تصریح کرد: پس از آن ملاقات، نشست‌هایی را در مجمع نمایندگان برای بارش فکری برگزار کرده و پس از آن، ملاقات‌هایی را با آیت الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین و آیت الله مقتدایی، رئیس وقت شورای عالی حوزه‌های علمیه و آیت الله بوشهری، مدیر وقت حوزه‌های علمیه برگزار شد تا دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب را بیان نموده و برنامه‌ریزی‌هایی برای تحقق منویات معظم له انجام گیرد.

وی بیان داشت: پیرو ابلاغ مأموریت حوزه انقلابی توسط حضرت آقا؛ رئیس مجمع نمانیدگان به عنوان عضو رسمی شورای طرح و برنامه حوزه‌های علمیه دعوت شده و در اولین جلسه پس از تعطیلات نوروز ۱۳۹۵، منویات رهبر انقلاب پیرامون حوزه انقلابی در دستور کار شوای طرح و برنامه قرار گرفت و تمام برنامه‌های جاری کنار گذاشته شد تا شورایی پیرامون حوزه انقلابی تشکیل گردد که نهایتاً شورایی متشکل از شش نفر از معاونین حوزه و پنج نفر از اعضای هیأت رئیسه مجمع تشکیل گردید تا طرح اولیه حوزه انقلابی را تدوین و ارائه نمایند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب خاطرنشان ساخت: بعد از برگزاری جلسات متعدد، انجام کار شبانه روزی و تقریبا پس از حدود یک و نیم ماه، طرح اولیه با عنوان «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه» با ۸۵ بند شامل تعریف حوزه انقلابی، اهداف، سیاست‌ها، بایدها و نبایدهای حوزه انقلابی و راهکارها؛ تدوین و توسط مدیر حوزه های علمیه به شورای عالی حوزه ارائه شد که در اولین جلسه این شورا به تصویب نهایی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد افزود: البته کارگروه اجرایی متشکل از شش نفر معاونین وقت حوزه‌های علمیه و پنج نفر عضو محترم هیأت رئیسه وقت مجمع نمایندگان؛ جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه‌های علمیه، قریب به یک هزار نفر جلسه در این شورا وقت گذاشتند که الحمدلله مثرثمر بوده است.

وی تصریح کرد: این طرح پس از تصویب شورای عالی حوزه های علمیه به مدیران حوزه سراسر کشور ابلاغ شد و این برای اولین بار بود که در حوزه‌های علمیه منویات مقام معظم رهبری با این جامعیت از کانال مجمع نمایندگان جهت اجرا به عنوان یک سند بالادستی به کلیه مدیران اجرایی حوزه‌های علمیه سراسر کشور ابلاغ شده است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب بیان داشت: همچنین برای اجرا هرچه بهتر منویات مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی، دفتری تحت عنوان «دفتر سیاسی-اجتماعی حوزه‌های علمیه» تحت اشراف مدیریت محترم حوزه‌های علمیه تأسیس گردید.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد اظهار داشت: برای حوزه‌های علمیه قریب به ده طرح جامع تدوین گردیده است که از جمله آن، طرح جامع آموزش، طرح جامع پژوهش، طرح جامع تبلیغ و ... بوده و این شورا جلساتی را برگزار نمود تا بتواند «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه» را در این طرح‌های جامع بگنجاند تا مورد اجرا واقع شود.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا ابراز داشت: «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه» پس از حضور آیت الله اعرافی به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه نیز مورد عنایت ایشان قرار گرفت و بحمدالله کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی نژاد در ادامه به برخی فعالیت‌ها پیرامون تحقق این طرح اشاره کرد و گفت: برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، همایش‌های گوناگونی با حضور طلاب و فضلا درباره حوزه انقلابی انجام شد که اولین همایش از سوی جامعه محترم مدرسین حوزه و دومین همایش حوزه انقلابی نیز توسط مجمع نمایندگان در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء قم و با حضور دو مهمان ویژه، حضت آیت الله العظمی نوری همدانی و آیت الله اعرافی برگزار شده است.

وی خاطرنشان ساخت: تشکل‌های حوزوی قم نیز همایش بزرگ دیگری را در مصلای قم و با حضور پرشور طلاب و فضلا برگزار نمودند که دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا در پایان یادآور شد: همچنین برگزاری همایش از سوی مرکز خدمات حوزه های علمیه، برگزاری همایش در استان‌های گوناگون کشور، اعزام کارشناس به مدارس علمیه سراسر کشور پیرامون بصیرت افزایی و پاسخ به شبهات و برگزاری سلسله نشست‌های بصیرت افزایی، از دیگر فعالیت‌ها پیرامون تحقق منویات رهبر معظم انقلاب با موضوع حوزه انقلابی بوده است.

یادآور می شود، «تعریف»، «اهداف»، «سیاست ها» و «اقدامات و راهکارهای» طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه که پس از ملاقات نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه با رهبر انقلاب از سوی شورای عالی حوزه های علمیه به تصویب رسیده است به شرح ذیل است:

«طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه»

با عنایت به اینکه حوزه علمیه خاستگاه اصلی نظام اسلامی بوده و پشتیبانی حوزه در تداوم و جلوگیری از  انحراف آن، ضرورتی انکارناپذیر دارد و این امر، مستلزم انقلابی ماندن حوزه های علمیه می باشد ـ که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری مدظله العالی قرار گرفته است، به همین منظور «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزه های علمیه» به شرح ذیل مورد تصویب قرار گرفت:

▪️ تعریف

حوزه انقلابی: حوزه ای است معتقد به مبانی اسلام ناب، ارکان انقلاب و نظام اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی، ولایت مطلقه فقیه و خط حضرت امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی؛ و فعال و پیگیر در اجرا و تحقق مفاهیم، ارزشها و آرمان های انقلابی در سطح ملی و بین المللی.

▪️ هدف

حفظ، تقویت و بالندگی ارزش های انقلاب اسلامی و روحیه انقلابی در حوزه.

- ضرورتهای انقلابی ماندن حوزه

۱. حوزه به عنوان بانی انقلاب و مهد نظام اسلامی؛

۲. حمایت و دفاع از نظام اسلامی و پیشگیری از انحراف آن؛

۳. نقش آفرینی در جهان اسلام در مواجهه فکری و فرهنگی با دشمنان اسلام ناب.

- بایدهای حوزه علمیه انقلابی

۱. اعتقاد و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه؛

۲. فعال و پرتلاش در انجام وظایف و رسالتها؛

۳. بصیر نسبت به جریانات سیاسی روز، همراه با درک بالای پیچیدگیها و شرایط زمانه؛

۴. معتقد به آراء و اندیشه های امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی و مروج این گفتمان؛

۵. دارای روحیه شجاعت و قدرت تسلط بر نفس؛

۶. دارای روحیه معنوی و ساده زیستی؛

۷. مبین فکری و علمی نظام اسلامی؛

۸. عدم وابستگی به افراد و جریانهای سیاسی؛

۹. معتقد به وحدت امت اسلامی؛

۱۰. مردمی بودن؛

۱۱. دارای رویکرد ایجاد تمدن اسلامی؛

۱۲. معتقد به اسلام سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی؛

۱۳. پشتیبان اهداف نظام اسلامی و دغدغه مند نسبت به آن؛

۱۴. دارای روحیه پذیرش مسئولیت های اجتماعی مورد نیاز نظام اسلامی؛

۱۵. حامی و ناصح نسبت به نظام اسلامی در جهت پیشگیری از انحراف مسئولان و دستگاه های اجرایی؛

۱۶. حساس در برابر حوادث و اتفاقات دینی، فرهنگی و سیاسی جهانی؛

۱۷. عدالتخواه و حامی مظلومان و مستضعفان و فعال در مبارزه با استکبار و نظام سلطه؛

۱۸. مدافع اسلام ناب محمدی(ص)

۱۹. مبلغ حاکمیت فضای انقلابی؛

۲۰. متخلق به اخلاق اسلامی.

- نبایدهای حوزه علمیه انقلابی

۱. تحجر؛

۲. عدم انضباط فکری و علمی؛

۳. غربزدگی؛

۴. وابستگی و دولتی شدن حوزه و یا وابسته به جریانهای ذی نفوذ؛

۵. بیتفاوتی نسبت به مسایل جامعه؛

۶. رفتارهای گروهی، حزبی، تفرقه افکن و ضد وحدت؛

۷. تفکر جدایی دین از سیاست؛

۸. دور شدن حوزویان از مردم؛

۹. عافیت طلبی و عدم احساس مسئولیت اجتماعی؛

۱۰. عدم توجه به نیازهای نظام اسلامی؛

۱۱. بزرگنمایی کاستی های نظام اسلامی؛

۱۲. نگاه تک بعدی به دین؛

۱۳. داشتن انتظارات زیاد از انقلاب اسلامی؛

۱۴. تحت تأثیر قرار گرفتن از نگرشها و انتظارات ناصحیح از انقلاب اسلامی؛

۱۵. عدم توجه به زی طلبگی؛

۱۶. عدم نظارت کافی بر طلاب از منظر تربیت و شکلگیری افکار طلاب.

▪️ سیاست ها

۱. اهتمام به تقویت رویکرد فقه حکومتی و اجتماعی؛

۲. اهتمام به پیشرفت علمی همراه با حفظ آبرو و جایگاه علمای گذشته حوزه؛

۳. جهت گیری دخالت در سیاست به سمت حمایت از نظام اسلامی؛

۴. توجه جدی به اسلامی سازی علوم انسانی از سوی حوزویان؛

۵. تأکید بر فراجناحی بودن و جلوگیری از ورود طلاب به دسته بندیهای سیاسی؛

۶. تلاش در جهت حفظ محوریت جامعه مدرسین در امور کلان حوزه و تقویت جایگاه مجمع نمایندگان طلاب در مسیر تقویت حوزه انقلابی؛

۷. تقویت تفکر بسیجی و روحیه خدمتگذاری به مردم.

▪️ اقدامات و راهکارهای رشد و تقویت روحیه انقلابی در زمینه های برنامه ریزی، آموزشی، پژوهشی، فرهنگی ـ سیاسی در حوزه های علمیه

۱. حفظ و توسعه نظام آموزشی، پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی و مدیریتی حوزه بر مبنای مفاهیم و مبانی انقلابی؛

۲. ایجاد رشته های تحصیلی در حوزه بر اساس نیازهای نظام اسلامی؛

۳. برنامه ریزی جهت آشنایی طلاب با فعالیتهای گروه های مخرب و شبهه افکن در فضاهای رسانه ای و مجازی؛

۴. برنامه ریزی جهت مقابله عملی با مقدس نمایی و تفکر جدایی دین از سیاست در حوزه های علمیه؛

۵. برنامه ریزی به منظور ایجاد یکپارچگی و وحدت روحانیت انقلابی و متعهد و مقابله با گروه گرایی و اختلاف افکنی میان روحانیون انقلابی؛

۶. برنامه ریزی به منظور ترویج مبانی فکری انقلاب اسلامی در سطح جهانی؛

۷. ترسیم راهکارها و راهبردهای ایستادگی در مقابل دشمن؛

۸. تقویت بنیه علمی، تهذیبی، سیاسی و اجتماعی طلاب با اولویت طلاب فعال در عرصههای اجتماعی؛

۹. آشناسازی طلاب با مبانی انقلاب توسط اساتید؛

۱۰. تقویت و برگزاری ماده درسی «ولایت فقیه» و «تاریخ انقلاب اسلامی و نهضتهای اسلامی بهویژه نهضت‌های صد ساله اخیر»، برای کلیه طلاب؛

۱۱. تربیت و انتخاب کادر علمی و اجرایی انقلابی برای مراکز حوزوی؛

۱۲. تربیت مدیران انقلابی برای تصدی مسئولیتهای کلان در نهادها و دستگاههای نظام در عرصه ملی و فراملی؛

۱۳. تبیین و ارائه مبانی و شاخصهای نظام اسلامی از سوی حوزه؛

۱۴. شناسایی و پاسخگویی علمی به شبهات سیاسی و اعتقادی مرتبط با نظام اسلامی؛

۱۵. ارائه الگوی زندگی اسلامی و انقلابی و اداره نظام اسلامی؛

۱۶. نظریه پردازی در باب مسایل مدیریتی، جنگ و صلح، اجتماعی، سیاسی، حقوق بشری و... با هدف جلوگیری از غلبه نظریه های غربی و مادی؛

۱۷. تدوین کتب و مقالات و نشریات درباره نقش حوزه علمیه در پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی؛

۱۸. رصد دیدگاه ها و آثار ارائه شده در رابطه با انقلاب اسلامی در سطح ملی و بین المللی، جهت تجزبه و تحلیل و بررسی آنها؛

۱۹. نقش آفرینی حوزه در تأمین نیازهای علمی پژوهشی دانشگاهها و سایر مؤسسات آموزش عالی؛

۲۰. گسترش و ترویج نظام مند آراء و اندیشه های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی در حوزه؛

۲۱. ارتقای فهم سیاسی حوزویان و خانوادههای ایشان از طرق مختلف از جمله برگزاری جلسات تحلیل سیاسی با مبانی قرآنی و اسلامی، آشنایی با عناصر انقلاب اسلامی، ولایت فقیه و...؛

۲۲. اجرای برنامههای مستمر جهت ارتقاء سطح دانش سیاسی اساتید، مدرسان و سایر طلاب حوزه های علمیه با حضور شخصیت های مؤثر نظام؛

۲۳. زمینه سازی برای دیدارهای منظم و مستمر سالانه اساتید و فضلای برجسته حوزه های علمیه با رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی.

۲۴. تقویت بسیج، ترویج فرهنگ جهاد و شهادت و تقویت و استمرار حضور فرهنگی و رزمی حوزویان در عرصه های جهاد؛

۲۵. شناساندن و تکریم علمای ایثارگر و شهدای روحانیت تأثیرگذار در انقلاب اسلامی؛

۲۶. ترویج و تقویت ارزشهای انقلاب اسلامی؛

۲۷. دفاع از مشروعیت نظام اسلامی و پیشگیری همهجانبه از نفوذ دشمن در فرهنگ حوزه ها و ورود تفکر ضد انقلابی در بین حوزویان؛

۲۸. حمایت از طلاب و فضلای انقلابی و اولویت دادن به ایشان در سپردن مسئولیت ها؛

۲۹. معرفی و تقدیر از ایدههای برتر و آثار علمی و هنری حوزه در عرصه تبلیغ و دفاع از انقلاب اسلامی؛

۳۰. حمایت از تشکیل گروههای جهادی تبلیغی طلاب در سراسر کشور در راستای تقویت انقلاب اسلامی؛

۳۱. برپایی نمایشگاهی از آثار فاخر شخصیتهای حقیقی و حقوقی حوزههای علمیه در عرصه انقلاب اسلامی به منظور تبادل و انتقال تجارب موفق و ایجاد بانک اطلاعات؛

۳۲. برگزاری مسابقه کتابخوانی و مقالهنویسی پیرامون شخصیت و سیره سیاسی و اخلاقی حضرت امام خمینی(قدس سره) و مقام معظم رهبری مدظله العالی و اعاظم حوزه های علمیه؛

۳۳. برگزاری مطالعات و نشستهای علمی با موضوع «آسیبشناسی سیاسی حوزههای علمیه و راههای برونرفت از آن»؛

۳۴. الگوسازی شخصیتهای انقلابی از طریق معرفی و تقدیر و تجلیل از پیشکسوتان حوزه در عرصه خدماترسانی ویژه و مستمر به انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛

۳۵. ورود به مسایل سیاسی و جهانی و پرهیز از بیتفاوتی؛

۳۶. موضع گیری متناسب نهاد حوزه علمیه در برابر عملکرد مثبت و منفی دستگاه ها و مسئولان نظام؛

۳۷. بهره گیری از نظرات کارشناسان و صاحبنظران در موضع گیریهای سیاسی و اجتماعی؛

۳۸. جلوگیری از حرکات افراطی و تفریطی؛

۳۹. دفاع از حقوق مردم و طبقات محروم جامعه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha