سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سیاوش محمودی ، رئیس سازمان آرامستان های اهواز

حوزه/ رئیس سازمان آرامستان‌های اهواز با اشاره به نحوه غسل و مراحل خاک‌سپاری فوت‌شدگان بر اثر ویروس کرونا گفت: بنا بر پروتکل‌های الحاقی وزارت بهداشت، کلیه موارد شرعی در ضمن حفظ اصول بهداشتی و سلامت زیستی، در همه بخش‌های غسل و کفن‌ و دفن میت به‌صورت کامل رعایت می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، این روزها سؤالات زیادی برای مردم در خصوص ویروس کرونا ایجاد می‌شود! یکی از این سؤالات که از جنس سؤالات معمولی هم نیست و کمتر کسی دوست دارد در مورد آن تحقیق کند، مربوط به کفن‌ودفن افرادی است که به‌واسطه ویروس کرونا، جان خود را از دست داده‌اند.

البته شایعات زیادی نیز در فضای مجازی نسبت به این موضوع ایجاد شده و برخی از خانواده‌هایی که متأسفانه عزیزانشان به‌واسطه ابتلا به کرونا از دست رفته را نگران کرده است.

اما برای رفع این شبهه و نگرانی، گفت و گویی با مسئول آرامستان اهواز در خصوص جزئیات کفن‌ و دفن متوفیان بر اثر کرونا، انجام دادیم.

سیاوش محمودی، رئیس سازمان آرامستان‌های کلان‌شهر اهواز، در این رابطه گفت: انجام کارهای غسل و کفن‌ودفن متوفیان بر اثر کرونا، همچون سایر متوفیان در ضمن انجام احکام شرعی، کلیه اصول بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت رعایت می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت مراحل غسل و کفن‌ودفن متوفیان در شرایط عادی با متوفیان بر اثر کرونا، بیان کرد: در خصوص موارد کرونایی، رهبر معظم انقلاب فتوایی صادر کرده مبنی بر اینکه «در صورت عدم امکان غسل ترتیبی، باید به‌صورت ارتماسی، غسل داده شود و در صورت عدم امکان غسل، با دست میت، میت را به ترتیب، بدل از غسل با آب و سدر، غسل با آب و کافور و غسل با آب خالص، تیمم داده و حنوط کنند» به همین دلیل با توجه به اینکه در بحث غسل با آب، احتمال سرایت وجود دارد، غسالان با نظارت روحانیون مراحل تیمم بدل از غسل اموات را به درستی انجام می‌دهند.

محمودی اضافه کرد: پس از انجام مراحل غسل متوفیان بر اثر کرونا، نماز میت اقامه شده و پس از آن، مراحل خاک‌سپاری به‌صورت کاملاً شرعی و بهداشتی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تدفین متوفیان کرونایی، در آرامستان باغ فردوس انجام می‌شود، گفت: با توجه به پروتکل وزارت بهداشت مبنی بر «دفن میت در عمق حداقل دو متر از سطح زمین» و با توجه به اینکه شرایط اقلیمی اهواز(به دلیل وجود آب در عمق بیش از یک و نیم متر) چنین اجازه‌ای به ما نمی‌داد، پس از بررسی‌های انجام شده، آرامستان باغ فردوس در جاده برومی اهواز بعد از پل ماهشهر را مخصوص متوفیان کرونایی در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان آرامستان‌های کلان‌شهر اهواز، پیرامون مراحل دفن میت، گفت: این مراحل توسط روحانیون اهوازی و با رعایت کلیه دستورات شرعی، حفظ اصول بهداشتی و اجرای ضوابط الحاقی وزارت بهداشت، به‌صورت کامل اجرا می‌گردد.

محمودی در پایان با اشاره به برخی شایعه‌های مطرح شده در فضای مجازی، با بیان اینکه ۱۵ روحانی به‌صورت شیفت بندی، مشغول خدمت‌رسانی و نظارت بر انجام امور میت، از لحظه ورود به غسالخانه تا دفن و کفن هستند، گفت: علیرغم شایعات منتشر شده، بنده به مردم اهواز به‌خصوص خانواده‌ داغداری که عزیزی از آنها به‌واسطه این ویروس فوت کرده، اطمینان می‌دهم که کلیه موارد شرعی در همه بخش‌های غسل و کفن‌ودفن میت به‌صورت کامل رعایت شده و نمی‌گذاریم خدایی نکرده کوتاهی در زمینه انجام واجبات شرعی صورت گیرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha