چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام میثم خدایی

حوزه/ حجت‌الاسلام «میثم خدایی» 32 ساله، این روزها مشغول کار متفاوتی است و به قول خودش در سنگر مقابله با کرونا فعالیت دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، «انا لله و انا الیه راجعون» در تمام طول مسیر این ذکر را تکرار می‌کند و از پنجره خودرو به بیرون نگاه می‌کند و سری تکان می‌دهد، چند دقیقه بعد به محوطه بیمارستان می‌رسیم، زیاد شلوغ نیست، چند نفر از کادر بیمارستان با لباس‌های مخصوص در حال رفت و آمد هستند. 

امروز فوت دو نفر کد ویژه (کرونایی) گزارش شده است، سریع خودش را به محل می‌رساند، لباس‌هایش را عوض می‌کند و کاور آبی را به تن کرده و ماسک مخصوص را برمی‌دارد.

در گوشی با اموات کرونایی!

جسد را روی یک ملحفه و نایلون قرار می‌دهد و کمی از خاک تیمم را برمی‌دارد و آن را غسل می‌دهد، صدایش در سالن تطهیر می پیچد؛ «بسم الله الرحمن الرحیم...»، «انا لله و انا الیه راجعون»،... «الله لا اله الا هو الحی القیوم. ..»، «لا تاخذه سنه و لا نوم». ..

بلافاصله پس از تیمم میت، آن را کاور مخصوص می‌پیچد و سپس لباس‌هایش را عوض می‌کند و به همراه آمبولانس ویژه به آرامستان می‌آید تا در مراسم تدفین اموات شرکت کرده و نماز میت را بر اموات کرونایی اقامه کند.

به سمتم می‌آید و ماسک از دهانش برمی‌دارد تا راحت‌تر صحبت کند، خانم کرونا ندارم خیالتان راحت، اما فاصله یک و نیم متر را رعایت می‌کنم.

حجت‌الاسلام «میثم خدایی» 32 ساله، این روزها مشغول کار متفاوتی است و به قول خودش در سنگر مقابله با کرونا فعالیت دارد، در مصاحبه رک و صریح است و با عجله صحبت می‌کند، به قول خودش نباید حتی لحظه‌ای در مقابله با کرونا از دست برود.

به عقیده من فرقی ندارد که چه تخصصی داشته باشی، مهم این است که در سنگر مقابله با بیماری گام مثبتی بردارید.

چطور شد که قبول کردید اموات کرونایی را تغسیل دهید؟

به خاطر اینکه کسی داوطلب برای انجام این کار نبود، بنده پیشگام شدم تا در این جهاد ذره‌ای سهم داشته باشم.

امروز من در سنگر تغسیل اموات کرونایی فعالیت دارم اما فقط این یک کار را انجام نمی‎دهم، الان اگر بگویند بیمارستان کمبود خدمه دارد قطعا به آنجا رفته و خدمت خواهم کرد.

تغسیل اموات کرونایی به چه شکلی انجام می‌شود؟

امواتی که کرونایی یا حتی مشکوک به کرونا که از سوی دانشگاه علوم پزشکی کد ویژه تشخیص داده شوند، گزارش شده و به جای غسل، تیمم داده می‌شوند تا ویروس از طریق آنها انتشار پیدا نکند.

ببینید، این اموات برای جلوگیری از انتشار ویروس تغسیل نمی‌شود، بلکه برای آنها تیمم انجام می‌شود به این شکل که میت سه بار تیمم می‌شود، یک بار به جای آب کر، یک بار به جای کافور و یک بار به جای آب خالص.

سپس حنوط می‌شود که شامل این است که کافور پیشانی، کف دست، سر زانو و سر انگشتان انجام می‌شود.

تدفین به چه شکل انجام می‌شود؟

پس از آن کفن کامل می‌شود و با بسته‌بندی در نایلون برای تدفین آماده می‌شود که همه این کارها حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

پس از انجام کارهای مربوط به تیمم اموات، به آرامستان منتقل و کارهای تدفین آنها انجام می‌شود، یعنی در قبر 2.5 متری زیر زمین تدفین و پس از آن آب داده شده و بسته‌های آهک 10 کیلویی بر روی اموات ریخته شده و سپس یک و نیم متر خاک به روی آنها ریخته می‌شود تا از انتشار این ویروس در شهر جلوگیری شود.

در واقع تنها تفاوتی که بین اموات کرونایی و اموات معمولی وجود دارد این است که قبر کرونایی‌ها 2.5 متر و قبر سایر اموات یک و نیم متر است.

بقیه امور مربوط هیچ فرقی با سایر اموات ندارد، یعنی حتی برای این دسته اموات با حضور خانواده‌ها نماز اقامه می‌شود، منتهی رعایت فاصله اعلامی صورت می‌گیرد که شخص جدیدی مبتلا نشود.

در واقع همه واجبات مربوط به اموات انجام می‌شود، فقط مستحبات مثل تلقین انجام نمی‌شود.

با توجه به خطرات این بیماری، نترسیدید از اینکه خودتان مبتلا شوید؟

ببینید، انجام این کار قطعا خطرات خاص خود را دارد، همچنان که پزشکان با وجود تمهیدات مبتلا شده‌اند، اما دستور شرع باید انجام شود، هرچند که من نیز همچون پزشکان لباس‌های ایزوله دارم و از آنها استفاده می‌کنم.

البته در انجام این کار، یکی از دوستان جهادگر نیز با بنده همکاری دارند و این را هم بگویم که از زمان آغاز این کار همه مسؤولان حمایت لازم را از بنده انجام داده‌اند و از استاندار و نماینده ولی فقیه تا سایر مسؤولین ذیربط آمادگی خود را برای همکاری و حمایت اعلام کرده‌اند.

خانواده‌تان مشکلی با این کار ندارند؟

خانواده من مشکلی با این کار ندارند، همسر بنده وقتی شرایط را دید، مخالفتی با این کار نداشت و حتی تشویقم کرد.

این کار سختی‌های بسیاری دارد و چون بیماری واگیر است، از ابتدای کارم که کار تغسیل و تدفین اموات را انجام می‌دهم، دختر یک و نیم ساله‌ام را ندیده‌ام.

اتفاقا به خاطر سختی کار و مشکلاتی که دارد، یک نوع آرامش درونی نصیبم می‌شود و خوشحالم که در مقابله با این بیماری توانسته‌ام بر اساس توانایی‌ام خدمت کنم.

یک فایده دیگر این کار هم این است که مرگ را از نزدیک لمس می‌کنم و همین امر موجب می‌شود که در امور روزانه‌ام بیشتر دقت کنم.

اما در این بین یک موضوع است که به عنوان یک سرباز در مقابله با کرونا من را ناراحت می‌کند و آن اینکه با همه تلاش‌های کادر پزشکی، متاسفانه مردم کرونا را جدی نگرفته‌اند و هنوز زندگی عادی خودشان را دارند.

تا این جمله را می‌گوید، تلفن همراه‌اش زنگ می‌خورد و خبر می‌دهند که در بیمارستان ولیعصر یک کد ویژه گزارش شده است، بدون اینکه حرفی بزند به سمت خودروی ویژه برای تغسیل اموات می‌رود و زیر لب می‌گوید: «انا لله و انا الیه راجعون».313/60

منبع: فارس

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مجید IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    خدایا این بلا دیگه چی بودکه برسر مردم ایران آمد؟ آخه مردم ایران با این همه مشگلات که دارند این بلا دیگه قوز بالای قوزه واسشون.. خدایا به هممون رحم کن. مردم ایران تو را خدا جدی بگیرید تا این بیماری بیشتر جان نگرفته. این ویروس بسیار بسیار خطرناک و مرگباره و حتی از ایدز و ویروس های کشنده ی دیگر مرگبارتره واقعاً دلیل بدبختی مردم ایران بی سوادی و بی خردی هست تو این اوضاع مشتی احمق و بی سواد و نادان به جای قرنطینه میرند مسافرت واقعاً که این افراد وقاحت را از حد گذراندند و مامردم هم از حکومت جمهوری اسلامی میخواهیم که قرنطینه را اجرایی کنه و برای این کار باید نیروهای ارتش و سپاه بسیج شوند و مانند حکومت نظامی مانع خروج مردم از منزل شوند و مرزها را ببندند و کسانی که برای سود جویی انسان ها را لب مرز قاچاقی ورود و خروج میکنند به چشم یک قاتل نگاه کنند که حکمشون حداقل اعدامه...مردم نادانی که تو این وضعیت به مسافرت و خوشگذرانی میروند باید بدانند که قاتل اند و مجازاتشون اگرچه توسط قانون اجرایی نشده ولی نزد خداوند و قیامت مسئول مرگ هزاران نفر می شوند.
  • میم DE ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    1 0
    اجرت با خدا مرد مومن .خدا حافظت کند از هر بلائی. روشنه مومن واقعی هستی