چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
قائم مقام مرکز نور

حوزه/ قائم مقام ریاست مرکز نور: طرحِ عرضۀ ویژه محصولات نور برای عموم علاقه‌مندان، پژوهشگران و کاربران نور تا وقتی که کشور از وضعیت بحرانی مربوط به بیماری کرونا خارج شود، ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بیماری کرونا در کشور فراگیر شده و دیگر شهر یا روستایی نیست که با این مشکل درگیر نشده باشد. متأسفانه این بیماری شیوع سریعی دارد و ابتلا به آن برای افرادی که از سیستم ایمنی ضعیف‌تری برخوردار هستند، بسیار خطرناک است. ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا در کشور طی حکمی، برای جلوگیری از سرایت بیماری و قطع زنجیره ابتلا، کلیه مراکز و مؤسسات تحقیقاتی، مدارس، کتابخانه‌ها و ... را تعطیل کرده است. با توجه به اینکه مبارزه با شیوع این بیماری، امری همگانی بوده و هر نهادی مسئولیتی در این زمینه قبول کرده است، به سراغ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی رفته ایم تا از تدابیر این مرکز در این ایام مطلع شویم. متنی که در پیش رو دارید حاصل مصاحبه با حجت الاسلام اکبر راشدی‌نیا قائم مقام ریاست مرکز نور درباره این موضوع است.

با سلام و تشکر از شما بابت فرصتی که در اختیارمان قرار دادید. بدون مقدمه سئوال اول را از شما می‌پرسم. محصولات مرکز نور دارای کاربران زیادی است. در این اوضاع خاص و کنونی چه اقداماتی برای کمک به طرح مبارزه با عدم شیوع بیماری کرونا در نظر گرفته اید؟ 
بسم الله الرحمن الرحیم.

با توجه به شیوع وسیع بیماری کرونا در کشور و توصیه‌های مؤکد مسئولین امر و مراجع بهداشتی برای کم کردن مراجعات حضوری، تصمیم بر آن شد که مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) نیز در این زمینه قدمی بردارد و جهت کمک به پژوهشگران و کاربران منابع علوم اسلامی و انسانی، تسهیلاتی فراهم آورد. 
توجه دارید که بدلیل وضعیت فوق‌العاده این بیماری، بسیاری از مراکز تحقیقاتی و کتابخانه‌های عمومی تعطیل شده‌اند و دسترسی محققین به منابع مشکل شده است. به همین جهت با تأکید ریاست محترم مرکز و تدبیر مسئولین امر، تصمیم گرفته شد مجموعه محصولات نور به‌صورت غیر حضوری و برخط با شرایط ویژه در اختیار پژوهشگران و کاربران قرار گیرد تا هم مراجعات حضوری‌شان کمتر شود و هم سیر تحقیقاتی آنان آسیب نبیند. بهترین تصمیم در این وضعیت، ارائه برخط و غیرحضوری منابع به مخاطبان است. خوشبختانه بیشتر مقدمات این امر در سال‌های گذشته انجام گرفته و منابع به‌صورت دیجیتالی آماده‌سازی شده. به همین جهت تصمیم گرفته شد که طرحِ عرضۀ ویژه محصولات نور را برای عموم علاقه‌مندان، پژوهشگران، محققین و کاربران خود داشته باشیم. 


منظورتان از ارائه ویژه محصولات چیست؟ 
تا آنجا که در وسع مرکز بوده سعی کردیم محصولات با کمترین هزینه ممکن به دست مخاطبان برسد. مگر مواردی که با صاحبان آثار و ناشرین و مؤلفان، قرارداد رسمی برای فروش محصولاتشان داشته باشیم که در این حالت موظف به رعایت متن قرارداد هستیم. بسیاری از محصولات ما به‌صورت رایگان عرضه می‌شود و برخی هم به همان علتی که گفتم با اخذ هزینه عرضه شده که سعی کردیم بخاطر شرایط فعلی، تخفیف‌های ویژه داده شود. 

اگر ممکن است به محصولات رایگان و محصولات دارای تخفیف ویژه هم اشاره بفرمایید و اینکه چقدر تخفیف دارند. 
محصولات بر خط ما که به‌صورت رایگان عرضه شده‌اند، قابل توجه هستند و بسیاری از نیازهای علمی محققان و کاربران منابع اسلامی را برآورده می‌کنند. اگر بخواهم اسم بیاورم می‌توان به این محصولات اشاره کرد: 
۱. وب‌سایت جامع قرآنی که بزرگترین دانشنامه قرآنی است و می‌توان ادعا کرد در تحقیقات مربوط به قرآن کریم کاملاً پاسخگو نیازهای پژوهشگران است. 
۲. وب‌سایت جامع الاحادیث که دانشنامه بزرگ حدیثی با منابع فراوان در اختیار حدیث‌پژوهان قرار می‌دهد. 
۳. وب‌سایت جامع تاریخ که منابع مهم تاریخی را با دسته‌بندی‌های مختلف آماده‌سازی کرده و در اختیار پژوهشگر قرار می‌دهد. 
۴. وب‌سایت قاموس نور که به‌تازگی عرضه شده و کار تخصصی و بزرگی در موضوع علم لغت است. 
۵. همچنین وب‌سایت حوزه‌نت نیز مطالب مفید و ارزشمندی را در جهت تبلیغ، ترویج و اطلاع‌رسانی نسبت به معارف دینی و موضوعات فرهنگی و ملی ارائه کرده است. 
محصولات بر خط ما که با تخفیف ویژه به مناسبت این ایام ارائه شده نیز عبارتند از: 
۱. وب‌سایت مجلات تخصصی نور (نورمگز) تا ۶۰ درصد تخفیف
۲. وب‌سایت کتابخانه دیجیتال نور (نورلایب) تا ۴۰ درصد تخفیف
۳. فروشگاه بر خط نرم‌افزارهای نور (نورشاپ) که کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای نور را به‌صورت دانلودی با ۴۰ درصد تخفیف خریداری کنند. (لازم به ذکر است به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی محصولات نورشاپ صرفاً به‌صورت دانلودی عرضه می‌گردد.)
۴. وب‌سایت ابر نور که محلی را برای اجرای نرم‌افزارهای نور به‌صورت برخط فراهم آورده و با استقبال خوبی از کاربران مواجه شده. این محصول با تخفیف ۷۰ درصد عرضه می‌شود. 
۵. وب‌سایت کتابخوان همراه نور که مخزن بزرگی از منابع و آثار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و در بسترهای موبایل، تبلت، رایانه رومیزی و اینترنت قابل استفاده است. بسیاری از کتب این سامانه با تخفیف ۴۰ درصد عرضه می‌شود. 

این طرح تا چه زمانی در اختیار کاربران و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد؟ آیا این طرح به ایام نوروز اختصاص دارد؟ 
خیر. این طرح تا وقتی که کشور از وضعیت بحرانی مربوط به بیماری کرونا خارج شود، ادامه خواهد داشت و امیدواریم محققان، کاربران و علاقه‌مندان بتوانند با استفاده از این طرح، مراجعات حضوری خود را کمتر و در عین حال سیر علمی خود را غنی‌تر نمایند و ان شاءالله به‌زودی شاهد از بین رفتن این بیماری و عادی شدن وضعیت کشور باشیم.

منبع:مرکز کامپیوتری نور

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha