جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مسلمانان هند

حوزه/ فعال فرهنگی در عرصه بین الملل گفت: احساس خطرجدی در هند علیه مسلمانان وجود دارد و افرادی تندرو از هندوها به دنبال حذف مسلمانان ومقابله با ادیان برخاسته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حسین کمیلی در نشست مجازی ویژه برنامه کانون فرهنگی یک هفتادوسوم در روزهای مبارزه به کرونا با عنوان کرولایو به بررسی تحولات اخیر هند پرداخت و گفت: کشور هند دارای جمیت 1میلیارد و 400 میلیون نفری می باشد و به تنوع ادیان در جهان معروف است  و بعد از اندونزی، بیشترین مسلمان را دارا است.

فعال فرهنگی عرصه بین المللی افزود: یکی از نکات کلیدی و مهم تاریخی هند، بیش از 600 سال حکومت مسلمانان در این کشور است. زمانی، زبان رسمی و دیوانی آن فارسی بود و در بسیاری از آثار تاریخی هند، اشعار فارسی  نقش بسته است و این در حالی است که مردم هند امروز نمی توانند این اشعار و دیوارنگاره های فارسی را بخوانند .

وی با بیان اینکه بعد از استقلال پاکستان از کشور هند، وضعیت مسلمانان رو به افول رفت زیرا از جمعیت مسلمانان این کشور کاسته شد، ابراز کرد: هند و پاکستان به لحاظ ظاهری و پوشش با یکدیگر تفاوتی ندارند و فرهنگ های بسیارنزدیکی دارند.

کمیلی با بیان اینکه نام اکثریت شهرهای هند مانند حیدرآباد و الله آباد سبقه اسلامی دارد، اظهار کرد: از سال های گذشته نام های اسلامی برخی از شهرها در حال تغییر است و اسامی هندو برای شهرها نام گذاری می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر دربرنامه های  فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و رسانه ای در هند به آرامی چهره اسلام را تحقیر و جنایت کار نشان دادند، افزود: آنچه که امروز در برخورد هندوهای افراطی با مسلمانان می بینیم ، تازگی ندارد و در گذشته به روش های مختلف چهره اسلام و شهروندان مسلمان جنایت کار نشان می داد، تا جایی که در شمال هند قشرمتوسط و فقیرجامعه را مسلمانان تشکیل می دهند .

این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: حضور ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در هند و استقبال دولت این کشور از او نشان می دهد که گرایش های حکومت فعلی هند نسبت به آمریکا چگونه است و این امر برای مسلمانان هند بسیار خطرناک است .

کمیلی در بخشی از سخنان خود درباره کشمیر و ارتباط او با انقلاب اسلامی ایران گفت: مردم کشمیر علاقه زیادی به انقلاب اسلامی ایران دارند و در کوچه ها و خیابانها و خانه ها این ایالت می توان تصاویر رهبر انقلاب و امام خمینی (ره) را مشاهده کرد .

وی با بیان اینکه  کشمیر به ایران صغیر از قرن های گذشته معروف بوده است ابراز کرد: فردی به نام میر سیدعلی همدانی از شهر همدان در این منطقه مردم را با اسلام ، زبان فارسی و عرفان آشنا کرده است و مردم کشمیر بیش از مردم همدان او را می شناسند و از وی به خاطر خدماتی که برای مردم این منطقه انجام داده به خوبی یاد می کنند .

فعال فرهنگی بین الملل افزود:  با لغو خودمختاری کشمیر از سوی دولت هند، مردم مسلمان این ایالت دچار مشکلات فراوانی هستند و کشمیر در وضعیت حکومت نظامی است و بیش از هزار مسلمان در این منطقه در زندان هستند.

وی با بیان اینکه در یکی از شهرهای شمالی هند که هم مرز با بنگلادش است، دولت هند از مسلمانان خواسته تا اول تابعیت خود را ثابت کنند و متاسفانه کسانی که نمی توانند و فقیر هستند ، لغو تابعیت می شوند، ابراز کرد: دولت این کشور برای دو میلیون مسلمان هندی که نتوانستند اثبات کنند که اهل این سرزمین هستند، در حال ساخت اردوگاه هایی شبیه به زندان برای آنهاست .

 این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه همچنین در قوانینی که به تازگی ثبت کرده، از کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش به شرط غیرمسلمان بودن، مهاجر می پذیرد، گفت: این در حالی است که در قانون اساسی آن با توجه به گستردگی ادیان مختلف در این کشور، آزادی مذهب وجود دارد، یعنی با دین و اعتقادات افراد کاری ندارند. 

کمیلی اظهار داشت: احساس خطرجدی در هند علیه مسلمانان وجود دارد و یک فرقه انحرافی به نام هندو و افرادی تندرو از این فرقه به دنبال حذف مسلمانان و مقابله با ادیان برخاسته اند و این امر در کشوری است که ادعای آزادی فرقه ها و ادیان را دارد. این مسئله که سیاست و قدرت پشتیبان فرقه انحرافی باشد ، بسیار شرایط را خطرناک تر می کند.

وی با بیان اینکه امروز جوانان ایران با تکیه بر گام دوم انقلاب اسلامی می توانند تحول آفرین باشند، افزود: آنان در قضیه هند با مطالعه و خارج از تکیه به نهادها و سازمان های بین المللی و داخلی می توانند در این عرصه به صورتی مفید عمل کنند.

کمیلی تاکید کرد: اگر ارتباط مردم ایران با جهان شکل بگیرد، نتیجه گام دوم که رسیدن به تمدن اسلامی است، محقق می شود.

فعال فرهنگی عرصه بین المللی در پایان با اشاره به اینکه مرزهای دینی ملت اسلامی مرزهای جغرافیایی نیست، تصریح کرد: بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب در بیانات و سخنانشان بارها تاکید کردند که جمهوری اسلامی تا ابد پشتیبان مستضعفان و مظلومان جهان است و از آنها حمایت می کند و این آمادگی  را دارد که راه های کسب قدرت را به آنها آموزش دهد.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha