جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید حسین اسحاقی

حوزه/ فضای مجازی برای تبلیغ دین الزامات و شرایط خاص خود را دارد که برای دست یابی به اهداف باید این اصول و قواعد  رعایت شوند، به‌عنوان نمونه:  باید مبلغان رسانه‌ای در حوزه مجازی، تربیت کرد که از تخصص‌های لازم برخوردار باشند و بافن آوری های نوین نیز آشنا باشند تا بتوانند با کاربران مفاهمه و ارتباط برقرار کنند وبا تولید محتواهای جذاب و کاربردی همراه با هنرمندی و ارایه تصاویر مناسب ، می‌تواند از روش‌های تبلیغ دین در فضای مجازی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین اسحاقی، قائم مقام معاون پژوهش حوزه های علمیه در امور استان‌ها در یادداشتی به تبیین نقش مهم طلاب و مبلغین حوزه در مقابله با جنگ نرم دشمن پرداخته است:

سوگ‌مندانه باید گفت در شرایط کنونی بعلت عدم ورود جدی  و سامان مند متولیان ومبلغان دینی اعم از خواهران و برادران حوزوی ، فضای مجازی مکانی برای القای شبهه و تضعیف باورهای دینی ،  اخلاقی و انسانی شده است و پیامهای ریز و درشت آن توانسته به سرعت به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کند و با ایجاد جنگ روانی خدشه های جدی به باورها و کارکردهای دینی در برخی ازمخاطبان  و تضعیف باورهای دینی  و خودباوری ملی و کاهش سرمایه اجتماعی و همبستگی اجتماعی بگذارد . واقفید که امروزه آحاد دینداران،  بویژه نسل جوان در شبکه های مجازی  با یک سری از جریان های فکری پنهان مواجه اند که متأسفانه درنگاه اوّل با تبلیغات فریبنده و با ظاهری زیبا جوانان را جذب و برای او آبشخور فکری درست می کنند.

در شرایط حساس کنونی دشمن باتکیه بر سیاست کرونا هراسی ، فرصت را مغتنم شمرده و به ناکارآمدی دین و بی اثر بودن مشاهد شریفه و دعا و نیایش  به اصول ومبانی اعتقادی از طریق فضاهای مجازی و گفتگوهای چهره به چهره  ما یورش آورده و متاسفانه برخی ازمغرضان دین گریز داخلی نیز آتش بیار معرکه شده اند ! با این وصف ، مسئولیت مرزبانان دینی در دفاع از حریم دین  مضاعف شده است ، همه ما وظیفه داریم به حکم و دستور قرآن کریم به تبلیغ دین و پاسخگویی به شبهات در حد توش و توان خویش بپردازیم و در حقیقت هر دیندار به سهم خود  باید یک مبلغ دینی در فضای مجازی و حقیقی  باشد و در پاسخ به این شبهات به تبلیغ سریع و پاسخ دقیق با ابزارهای مختلف بپردازد.  

باید دانست همانطور که این فضا یک چالش جدی به علت القای شبهات محسوب می شود  در مقابل یک فرصت تمام عیار نیز به حساب می آید زیرا  با تغییر زمان روش‌های تبلیغ هم تغییر کرده است، زمانی تبلیغ دین منحصر و محدود در منبرو خطابه  و تبلیغ رویا رو وچهره به چهره بود، اما در حال حاضر که ارتباط در فضای مجازی تسهیل وریل گذاری  شده و مخاطبین زیادی به‌ویژه جوانان جذب این فضا شده‌اند، ما نیز باید مطالب نوین و تولیدات جدید خود را در فضای مجازی به‌مخاطبان خود برسانیم، فضایی که در آن زمان ومکان نقش اساسی و تعیین کننده  ندارند و در لحظه می توان با میلیونها مخاطب و فالور و دنبال کننده  ارتباط برقرارکرد .  چه اینکه فضای  مجازی، شکل جدیدی از روابط اجتماعی را رقم‌زده است که انبوهی از مخاطب را با سنین مختلف و از گروه‌های اجتماعی متفاوت در کنار هم جمع نموده است و از فاصله‌های بسیار دور در دنیای واقعی، از این طریق باهم ارتباط برقرار می‌کنند.

امروزه روش‌های ارتباطی با دیگران از طریق اینترنت افزایش‌یافته است. پست الکترونیک، پیام‌های کوتاه، چت روم‌ها، وب پایگاه‌ها و بازی‌ها، روش‌هایی برای گسترش و حفظ روابط اجتماعی شده‌اند. روزانه نزدیک به چهارصد میلیون نفر در سراسر دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند و یکی از کاربردهای اصلی اینترنت، برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است. شاید عیب اصلی ارتباط‌های اینترنتی آن است که ارتباط در فضای مجازی، اساساً بر متن استوار است؛ بنابراین از نشانه‌های بصری و شنیداری در تعامل‌های رودررو وتبلیغ خطابی  بی‌بهره است.

البته فضای مجازی برای تبلیغ دین الزامات و شرایط خاص خود را دارد که برای دست یابی به اهداف باید این اصول و قواعد  رعایت شوند، به‌عنوان نمونه:  باید مبلغان رسانه‌ای در حوزه مجازی، تربیت کرد که از تخصص‌های لازم برخوردار باشند و بافن آوری های نوین نیز آشنا باشند تا بتوانند با کاربران مفاهمه و ارتباط برقرار کنند وبا تولید محتواهای جذاب و کاربردی همراه با هنرمندی و ارایه تصاویر مناسب ، می‌تواند از روش‌های تبلیغ دین در فضای مجازی باشد.

از آنجا که در این فضا  دسترسی مبلغ به مخاطب، مستقیم  وچهره به چهره نیست و به صورت غیرحضوری است، اگر چند جمله اول و چند خط اول مخاطب را جذب نکند، به دنبال سایت و صفحه ای دیگر می رود لذا  نمی توان از ابزارهای جدید و روش های دیجیتالی فرار کرد؛ زیرا چه بخواهیم و چه نخواهیم استفاده از این روش ها و ابزارها امری ضروری است. زمانی که برای اطلاع رسانی عرصه های مختلف مانند ورزش، سیاست و اقتصاد از ابزارهای دیجیتال استفاده می کنیم، نمی توانیم مقوله دین را استثنا کرده و از این ابزارها استفاده نکنیم.هر اندازه که در این راستا ،  از روش های غیر مستقیم، جاذبه دار، هیجان برانگیز، زنده تر و با نشاط تر استفاده کنیم، می توانیم کاربران بیشتری را به سمت مسائل دینی در فضای مجازی جذب کنیم.

مقام معظم رهبری می فرماید :  «برای ماندگاری فرهنگ باید به سمت قصه و داستان بویژه رمان برویم. شاید روش های مستقیم همچون رسانه منبر جای خود را داشته باشد، اما برای اینکه فرهنگ به نسل های بعد منتقل شود، باید از روش های ادبی و هنری بهره مند شویم.محتوای دینی را باید در محتوا و قالب های ادبی و هنری جذاب مانند داستان، انیمیشن و به واسطه سیستم دیجیتال به کاربران انتقال دهیم تا برایشان جذاب باشد و از این طریق بتوانیم تاثیرگذاری مثبتی داشته باشیم».

امروزه داشتن مخاطب جهانی، هدف گیری دقیق مخاطب، بازنشر آسان، ایجاد موج تبلیغی،رصد آسان، تبلیغ همه زمانی و همه مکانی، توسعه ابزار تبلیغ، ارایه خدمات دینی برخط از مهمترین فرصت های فضای مجازی برای مبلغین دینی به شمار می رود،که با حفظ اهمیت جایگاه تبلیغ سنتی، می بایست در کنار آن، از ابزارهای ارتباطی مدرن به ویژه اینترنت و فضای مجازی برای تبلیغ دین بهره گرفت.ورود هدفمند به این عرصه البته با در نظر گرفتن چالش ها و فرصت های به وجود آمده در فضای مجازی برای اهداف مختلف ازجمله دفاع از دین و در مرحله بعدی ترویج دین به صورت ناب و جامع صورت می گیرد .

تولید علم و تبیین آن در سطوح مختلف از جمله وظایف مهم نهادهای  فرهنگی و دینی به شمار می‌آید. میراث علمی غنی و پربار امتیازی قابل‌توجه برای نهادهای حوزوی بوده و ابزاری قوی جهت نیل به اهداف تربیتی و انسان‌ساز خواهد بود؛ اما بهره برداری مؤثر و کارآمد از این منبع علمی نیازمند تولید و بازنویسی محتوایی به روز و متناسب با سطوح مختلف جامعه است. چراکه عصر حاضر، نوع جدیدی از ارتباطات مجازی از طریق ماهواره، اینترنت و... را در جهان به‌موازات جهان واقعی به وجود آورده و به دنبال آن رسانه‌های الکترونیکی مخاطبان وسیع و متکثری را پوشش داده‌اند و مجموعه‌هایی از حیث محتوای نمادین را به این مخاطبان عرضه می‌کنند؛ بنابراین در چنین شرایطی ارائه محتوایی دینی از سوی خوزه علمیه مستلزم تولید محتوایی قوی  و متناسببا نیازها  خواهد بود تا بتوان فرهنگ ناب اسلامی را جهانی نمود.

حوزه علمیه به‌عنوان مهم‌ترین نهاد دینی در جامعه، وظیفه آموزش و تربیت نیروی کارآمد در جهت اشاعه فرهنگ دینی و تربیت دینی را به عهده دارد. این مجموعه با بهره‌گیری از دانش تبلیغ و ارتباطات به شناسایی و طبقه‌بندی مخاطبین خود می‌پردازد تا در ارائه محتوای فرهنگ دینی نیازهای  مخاطبین را رعایت نموده و نتیجه مطلوب را بدست آورد رهبران و افسران جنگ نرم در ساحت دفاع از مکتب قرآن واهل بیت علیهم السلام باید برای موفقیت بیشتر در این عرصه به موارد زیر توجه نمایند :

*آسیب شناسی خود مبلّغ: اگر مبلّغ در فضای مجازی قرار گیرد باید علم و دانش ومهارت لازم را  داشته باشد.

 * ابزار و مکان تبلیغ

 * محتوای تبلیغ

 * زمان تبلیغ( یکی از مولفه های مهم در فضای مجازی است)

 * هدف تبلیغ

 *آشنایی با  عوامل مخل در تبلیغ

 * مخاطب شناسی

 *همگامی با  نهاد های متولی تبلیغ مجازی برای ایجاد وحدت رویه وپرهیز ازچند گانگی  وتهیه محتواهای مناسب  و لحاظ محتوای مناسب متصل به یک اتاق فکر،  محتوای با رویکرد تخصصی ورعایت قالب مناسب  برای استفاده بهینه در فضای مجازی

 امید که همه دلسوزان نظام وانقلاب اسلامی با پاسخگویی و دفاع بهنگام او پاسخگویی به  شبهات رایج در وضعیت کنونی ، گامی ارزنده برای تنویر افکار عمومی و نیل به تمدن نوین اسلامی بردارند.                                        

 ان شاء الله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha