شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام و المسلمین بهاء الدین اسکندری

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: بی شک از جمله الزامات مهم در راستای ترویج فرهنگ و روحیه انقلابی، وجود هنر متعهد و انقلابی است.

حجت الاسلام و المسلمین بهاء الدین اسکندری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن گرامیداشت بیستم فروردین ماه، سالروز شهادت سید مرتضی آوینی و "روز هنر انقلاب اسلامی" اظهار داشت: آن چه از هنر و ادبیات متعهد و انقلابی انتظار می رود این است که قبل از هر چیز زمینه ساز بروز و ظهور تعهد و احساس مسئولیت در میان مخاطبان باشد.

وی افزود: از گذشته همواره این چالش وجود داشته که آیا هنر باید برای هنر باشد یا برای تعهد و هدف که در این خصوص عده ای قائل بوده اند که اساساً هنر چیزی جز خلق زیبایی نیست و از این حیث، محتوا چندان قابل توجه و مهم نیست اما گروه دیگری بر این نظر بوده اند که باید از موضعی بالاتر به هنر نگریسته و آن را در خدمت تعهد دانست که از جمله افراد برجسته ای که قائل به نظر اخیر بوده اند، شهید آوینی است که حقیقتاً تأثیر بسیار مهمی بر هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی گذاشته است.

عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم همچنین با تأکید بر این که هنر متعهد و انقلابی، لازمه ترویج فرهنگ و روحیه انقلابی است، گفت: شهید آوینی به خوبی شاخصه ها و ویژگی های انقلاب اسلامی و نهضت حضرت امام (ره) را می شناخت و با شناخت و آگاهی و البته تعهد و بصیرت بالای خود در مسیر حراست از آرمان های انقلابی و دینی با بهره گیری از هنر و ادبیات می کوشید.

وی بیان داشت: از این منظر این شهید والامقام، الگوی کسانی است که در جهت رشد و اعتلای هنر متعهد و ارتباط آن با توده های مردم از هیچ کوششی فروگذار نیستند و ضمن باور عمیق به مباحث دینی و انقلابی می کوشند که از هنر خود را در خدمت اهداف انقلاب و نظام و مردم درآورند.

این نویسنده و محقق حوزوی همچنین خاطرنشان کرد: ما باید از طریق ابزار هنر و ادبیات، جامعه را به حقیقت مطلق عالم یعنی خدای متعال متوجه کنیم و نگذاریم که غبار غفلت و جهل و مسایلی چون هوا و هوس و شهوترانی و دنیاطلبی بر جامعه فراگیر شود.

وی با اشاره به این که البته کلیت جامعه و نظام حاکمیتی باید در راستای رشد و تعالی فرهنگی جامعه، عزم و اراده خود را بیش از پیش جزم کند، گفت: ما به شدت معتقدیم که انقلاب اسلامی یک انقلاب تمدن ساز است و ما قرار است به آن تمدن اسلامی دست یابیم و لذا یکی از ابزارهای مهم برای زمینه سازی جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، هنر متعهد و انقلابی و دینی است، به خصوص در گام دوم انقلاب که احساس نیاز به این مسایل حتی بیشتر از گذشته وجود دارد.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha