جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر

حوزه/ حجت الاسلام نواب تصریح کرد: در مسیر هنر ایران پس از انقلاب اسلامی خطاهایی هم بوده اما محسنات آن بیشتر از خطاهایش بوده است و شاید می شد این ریل گذاری بهتر انجام شود و سینماگرانی که بعضاً از آن ها به عنوان سینماگرانی که همراه نظام نبوده اند یاد می شود در آثارشان کارهای فاخری که در خدمت نظام و انقلاب بوده است دیده می شود.

حجت الاسلام سید محمدحسین نواب، رئیس مدرسه اسلامی هنر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به هفته هنر انقلاب اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره سید مرتضی آوینی، جایگاه هنر در پیروزی انقلاب و ثمره آن در سال های پس از آن به ویژه در مواقع حساس جامعه را بسیاشهید ر مهم و اثرگذار دانست و اظهار داشت: پس از جنگ سینمای ما به عنوان یک سینمای اخلاقی در دنیا معرفی شد و توانست تابلوی خوبی از منویات امام و رهبری باشد.

وی، مسجد شیخ لطف الله و خطوط قرآنی را از نمونه های ماندگار هنر اسلامی از دیرباز تا به امروز دانست و عنوان کرد: هنر اسلامی بیرون از ایران به ویژه در دوران عثمانی در خدمت سلاطین بود اما در دوران صفویه و حتی دوران قاجار هنر برای تبلیغ مکتب تشیع به کار گرفته شد و پس از آن نیز در انقلاب اسلامی به همین شکل ادامه یافت تا آن جا که در دوران جنگ، هنر به ویژه موسیقی در خدمت جبهه حق علیه باطل استفاده شد.

حجت الاسلام نواب در ادامه تصریح کرد: در مسیر هنر ایران پس از انقلاب اسلامی خطاهایی هم بوده اما محسنات آن بیشتر از خطاهایش بوده است و شاید می شد این ریل گذاری بهتر انجام شود و سینماگرانی که بعضاً از آن ها به عنوان سینماگرانی که همراه نظام نبوده اند، یاد می شود در آثارشان کارهای فاخری که در خدمت نظام و انقلاب بوده است دیده می شود.

وی در ادامه گفت: اگر شهید آوینی امروز زنده بود و کارنامه هنر انقلاب را در این سال ها مشاهده می کرد نسبت به کلیت بکارگیری هنر در خدمت انقلاب احساس رضایت می‌کرد؛ چرا که یک اثر هنری را به عنوان یک کل می توان نظاره گر بود که آیا این فیلم در خدمت نظام بوده است یا نه؟ به عنوان مثال در کارهای آقای حاتمی کیا یا مجیدی شاید پلان هایی باشد که مورد پسند ما نباشد، اما در مجموع می توان این فیلم ها را در خدمت نظام و انقلاب عنوان کرد و در این میان فیلم های میرکریمی و بهروز شعیبی را هم می توان اضافه کرد.

تفاوت نگاه رهبری به عرصه هنر به سبب درک صحیح ایشان از فضای هنری جامعه است

حجت الاسلام نواب با بیان این که با هنر باید با سینه گشاده مواجه شد و این خصلت را تنها در رهبر معظم انقلاب می توان مشاهده کرد، افزود: تفاوت نگاه رهبری به عرصه هنر با دیگران به سبب درک صحیح ایشان از فضای هنری جامعه است.

وی با اشاره به عدم توجه به کارکردهای هنر به ویژه سینما در این سال ها، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای سینما بحث آسیب‌های اجتماعی است که باید حاکمیت برای این مسئله برنامه داشته باشد، به عنوان مثال در نقاشی هایی که شهرداری بر روی دیوار می کشد باید ببیند که این نقاشی ها چه کارکردی از لحاظ دینی سیاسی به همراه دارد و نوک پیکان انتقاد به خاطر عدم توجه به این کارکردها را باید متوجه مسئولان عرصه هنر در وزارت ارشاد کرد.

حجت الاسلام نواب با بیان این که در این سال‌ها هنرمندان انقلابی به وظیفه خود در قبال هنر انقلاب تا بخش زیادی عمل کردند و بخش زیادی از این مسئله متوجه حکومت است و باید در این زمینه تصمیماتی اثر گذار اتخاذ شود، اظهارداشت: مبانی معرفتی هنر در جمهوری اسلامی هنوز به درستی طراحی نشده و تا این مهم اتفاق نیفتند نمی توان انتظار نتایج مطلوب را داشت.

وی با بیان این که باید از هنرمند بخواهیم که یک کارکرد اجتماعی را چگونه در اثرش دنبال کند، خاطرنشان کرد: متأسفانه این مسئله در این سال‌ها اتفاق نیفتاده است و مشکل آن جاست که مسئولان به متفکران علوم انسانی به عنوان طراحان جامعه دقت نمی کنند و کسانی که بر مَسند امر نشسته اند به طور معمول کسانی هستند که در فضای علوم انسانی نبوده اند و اگر این شئونات رعایت شود، فلسفه هنر می تواند به پلی میان این مشکلات اجتماعی و هنرهای هفتگانه تبدیل شود.

سینمای آلمان ابزاری برای فروش خودروهای آلمانی

مدیر مدرسه اسلامی هنر در ادامه سخنان خود، سینمای آلمان را سینمایی سیاسی - اقتصادی عنوان کرد و افزود: سینمای آلمان ابزاری برای فروش تولیدات خودرویی آن کشور است و این مسئله به معنای توجه به کارکرد اقتصادی سینماست؛ چرا که این سینما در برابر کارکردهای کشورش متعهد است.

وی با بیان این که کارهای زمین مانده بسیاری در زمینه هنر انقلابی وجود دارد خاطرنشان کرد: تربیت محققان عرصه هنر و ایجاد گفتمان در این زمینه از اهدافی است که مدرسه اسلامی هنر در مسیر رسیدن به هنر انقلاب در حال انجام است و سعی کرده‌ایم تا در این زمینه زیرساخت های فکری و معرفتی را آماده و به انجام برسانیم و در اختیار افرادی که خواهان مشورت در این زمینه هستند، قرار دهیم.

حلقه مفقوده پیوند تکنیک و محتوا کجاست؟

حجت الاسلام نواب در ادامه تصریح کرد: آن گونه که باید و شاید شور و شعفی در تهران به عنوان مرکز عملیات عرصه های مختلف هنری وجود ندارد تا از مبانی فکری و معرفتی قم در زمینه هنر استفاده شود و کسانی که در صحنه عمل هستند معتقدند قمی ها به مشکلات عرصه عمل واقف نیستند و در مقابل نیز دوستان در قم معتقدند که کسی حرف آن ها در این زمینه را گوش نکرده است و تا این دیوار از میان برداشته نشود، اتفاق پیش رونده‌ای نخواهد افتاد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر در پایان تصریح کرد: دیوار ایجاد شده میان مسئولان عرصه هنر و صاحب نظران دینی در این زمینه باید با گفتگو از میان برداشته شود و اگر به دنبال این هستیم که در زمینه هنر انقلابی کار بزرگی را به انجام برسانیم باید از تعارفات در این میان بگذریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha