پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 895211
۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
قرنطینه

حوزه/ بر اساس این سیره و الگوپذیری از امام معصوم علیه السلام می توان این روزهای خاص را به فرصتی طلایی تبدیل نمود و از این شرایط و بحبوحه برای عبادت و نزدیکی بیشتر به خداوند متعال استفاده کرد.

خبرگزاری حوزه، | در روزهای ماه شعبان و نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، جا دارد دل را به مسئولیتی که خداوند بر عهده ی ما گذاشته است، توجه داد و قلب را به انگیزه ی تلاش برای کسب رضایت الهی و خوشنودی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف سوق داد.

این امر با انجام دادن دستوراتی که خداوند فرمان داده و همچنین با اجتناب از اموری که نهی فرموده است حاصل می شود،   مشروط بر اینکه ایمان فرد از روی محبت به خداوند باشد نه از روی ترس از جهنم و یا امید به بهشت.

انسان با مرور کردن گذشته ی خود، گذران خوشی‌ها، سختی‌ها، شیرینی ها، تلخی ها و کمبودها را لمس خواهد کرد و خسران و خسارت های آن روزها را از ذهنش عبور می دهد.

چنانچه خداوند در سوره ی عصر می فرماید: إِنَّ الْإِنْسانَ‏ لَفِی‏ خُسْر؛ همانا انسان در خسارت است. مگر کسانی که ایمان آورده و کارهای نیک انجام داده و یکدیگر را به حق و استقامت سفارش کرده باشند. إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْر. (سوره عصر آیه ۲ و ۳)

در دعای شریف ابی حمزه حضرت علی علیه السلام به خدای متعال می فرماید: إِلهِی ارْحَمْنِی إِذا انْقَطَعَتْ حُجَّتِی، وَ کَلَّ عَنْ جَوابِکَ لِسانِی، وَ طاشَ عِنْدَ سُؤْالِکَ إِیّایَ لُبِّی؛ در مقابل سؤال الهی، حجت انسان و استدلال انسان تمام می‌شود و زبان انسان از گویائی می‌افتد و حتّی ذهن و عقل انسان هم آشفته می‌شود.

پس قطعا سختی شرایط نمی تواند توجیه مناسبی برای عدم توجه به وظایف باشد.

در روایتی رسول اکرم صلی الله علیه و آله به ابوذر غفاری فرمودند: پنج چیز را پیش از پنج چیز غنیمت بشمار؛ یکی جوانی قبل از پیری؛ سلامتی قبل از بیماری؛ تمکن قبل از تهی دستی؛ فراغت قبل از گرفتاری و زندگانی قبل از مرگ. (بحارالأنوار: ج ۷۷ ص ۷۴ ح ۳)

افزون بر آن، غنیمت شمردن این فرصت های ناب را می‌توان در سیره ی عملی امام کاظم علیه السلام یافت.

وقتی هارون الرشید، امام علیه السلام را به سیاه چال انداختند به نگهبان گفت: واکنش امام علیه السلام را برایش گزارش کند.

نگهبان می‌گوید: از ۳۴ پله پایین رفتیم تا به ته سیاه چال ‌رسیدیم. منتظر واکنش موسی بن جعفر علیه السلام بودم همین که وارد سلول انفرادی ایشان شدیم، دستها را بلند کرد و خدا را به دلیل فراهم شدن یک فرصت و جای خلوت برای عبادت، حمد و سپاس گفت.

بر اساس این سیره و الگوپذیری از امام معصوم علیه السلام می توان این روزهای خاص را به فرصتی طلایی تبدیل نمود و از این شرایط و بحبوحه برای عبادت و نزدیکی بیشتر به خداوند متعال استفاده کرد.

علاوه بر عبادت، علاقه مندان به مطالعه نیز باید با استفاده از فرصت قرنطینه و با سنجش میزان توانائی خود، مطالعه ی کتاب های ارزشمندی همچون نهج البلاغه، صحیفه ی سجادیه، خطبه ی حضرت زهرا سلام الله علیها و... و. را در برنامه ی خود قرار دهند تا در کنار پیروی از قرآن با بیانات و دستورات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نیز انس بگیرند.

نکته ی دیگری که حائز اهمیت است خسته نشدن از فرصت قرنطینه است. برای رفع این مشکل ضروری است نشاط در خانواده حاکم شود. برای محقق شدن نشاط در خانواده نیاز به ابزار ذهنی و تفکر صحیح داریم. به این معنا که بدانیم حقیقتا راز شاد زیستن، فرار از واقعیت‏های سخت و تلخ زندگی و انکار آن نیست؛ بلکه باید با توجه به داشته های خود و دقت و تمرکز بر آنها، نشاط را ایجاد کنیم. بنابراین وقتی از تفکر و نقش آن در نشاط زندگی بحث می شود، منظورمان صرفا، تخیّل مثبت از زندگی نیست.

بعضی از افراد توانائی شاداب نمودن خانواده ی خویش را، تنها در گرو داشتن امکانات می دانند و نبود امکانات را سنگ بزرگی برای نداشتن نشاط در زندگی می  پندارند غافل از اینکه انسان می تواند با تمرکز بر داشته های خود نشاط خانواده را تامین نماید.

امید که با حالتی مملوّ از نشاط و معنویت به استقبال ماه مبارک رمضان  برویم و فراموش نکنیم که ماه مبارک رمضان، فرصتی ارزشمند برای تهذیب نفس و پاکسازی و تصفیه روح و روان انسان است.

محمدحسین حق شناس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha