دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام محمد علی لیالی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با تأکید بر این که اصلاحات ساختاری در اقتصاد، پیش نیاز تحول اقتصادی است، تصریح کرد: توجه حداکثری به ظرفیت های درون کشور، لازمه تحقق شعار "جهش تولید" است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد علی لیالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به تأکید و مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر رزمایش بزرگ همدلی و کمک مؤمنانه در سراسر کشور اظهار داشت: همان طور که لطف خدا در همه مراحل انقلاب، شامل حال ما شده، ان‌شاءالله در این مقطع سخت نیز به کمک پروردگار و البته همدلی و همراهی و انسجام میان مردم و مسئولان از این وضعیت دشوار عبور خواهیم نموده و بر مشکلات فعلی غلبه پیدا می کنیم.

وی افزود: این آیه قرآن که می فرماید" ان مع العسر یُسرا"، مایه اُمید همیشگی ما به آینده پیش روست و این که نباید سختی ها و گرفتاری ها ما را دچار یأس و نومیدی کند.

جهش تولید؛ لازمه شکوفایی اقتصادی

این روزنامه نگار و فعال فرهنگی همچنین با اشاره به نام گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال "جهش تولید" گفت: در تداوم اهداف مدنظر در نام گذاری شعار سال گذشته مبنی بر رونق تولید، همه تلاش ما باید در سال جاری این باشدکه در جهت تحقق منویات و فرمایشات مقام معظم رهبری، زمینه "جهش تولید" را فراهم کنیم که بی شک این مساله لازمه رونق و شکوفایی اقتصادی کشور و حل مشکلات در این زمینه است.

وی ابراز داشت: کشوری که می خواهد در عرصه داخلی قوی و مستحکم باشد و در خارج ضمن حفظ عزت و استقلال خود، نقش آفرینی مهمی در عرصه بین الملل داشته باشد، می بایست در مسیر رونق و جهش تولید گام بردارد و از این رو رهبر فرزانه انقلاب، شعار محوری سال ۹۹ را تلاش در این جهت عنوان فرمودند.

وی گفت: قبل از هر چیز ما باید اشراف خوبی نسبت به مشکلات و موانع اقتصادی پیدا کنیم تا بعد بتوانیم در سایه مشورت و همفکری، راهکارهای مناسبی برای غلبه بر آن ها اتخاذ نماییم.

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: ما باید نگاه به درون و تولیدات داخل داشته باشیم، چرا که نگاه به خارج و امید بستن به بیگانگان مشکل ما را حل نمی کند، کما این که تجربه سال های اخیر به وضوح این مساله را ثابت کرده است.

لزوم ایجاد و توسعه مشاغل خانگی در کشور

وی با تاکید بر اهمیت توجه به مشاغل خانگی و نیز شرکت های دانش بنیان گفت: به دلایل و زمینه های مختلف اکثریت جامعه ما مصرف کننده است و لذا این طیف کمتر به سمت تولید رفته و این در حالی است که هم اکنون بیش از ۳۰۰ شغل خانگی که سرمایه چندانی هم نمی خواهد وجود دارد که اگر این ها مورد توجه و حمایت قرارگیرند، بخش قابل توجهی از مشکل بیکاری در کشور مرتفع می شود.

وی افزود: طرح اشتغالزایی بنگاه های زودبازده و مشاغل خانگی در سال های قبل مطرح شد که به دلایل مختلف مورد حمایت قرار نگرفت و حال آن که در صورت بها دادن به این بخش، مساله بیکاری تا حدود زیادی مرتفع می شد.

باید از اتکای به خارج قطع امید کرد

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین بیان داشت: از آن جا که امروزه تصمیم گیری درباره اقتصاد جهان در اختیار نهادهای بین المللی است و این ها هم عمدتاً در اختیار یا تحت نفوذ دشمن بزرگ ما آمریکاست، لذا آن چه مسلم است این که دشمن اجازه نخواهد داد که ما به رونق و جهش تولید برسیم و لذا باید تا آنجا که می توانیم از اتکای به خارج قطع امید کنیم و بیشتر توانمان را بر روی داخل بگذاریم.

وی تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه بخشی از جریان حاکمیت در سال ها و دولت های مختلف عمدتاً توان و وقت خود را به تعامل با بیرون و داد و ستد با بیگانگان گذاشته بود و اینک تجربه به ما ثابت کرده که در عین ارتباط با خارج می بایست هم و غم ما بیشتر متمرکز بر داخل باشد، کما این که شرایط تحریمی جدید در عین سختی ها و تهدیدهایی که داشته، اما در عین حال فرصت خوبی هم بوده که از این شرایط برای تقویت خودمان استفاده کنیم.

باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایجاد کنیم

حجت الاسلام و المسلمین لیالی همچنین گفت: از سویی با توجه به افت وحشتناک قیمت نفت در هفته های اخیر، ما باید هر چه بیشتر به سمت عدم اتکای به نفت در مسایل اقتصادی حرکت کنیم، چرا که اقتصاد تک محصولی ما را در زمینه اهداف اقتصادی به سرمنزل مقصود نمی رساند.

وی با تأکید بر این که باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد را مورد توجه قرار دهیم، افزود: مقام معظم رهبری رهبری در پیام نوروزی امسال بر لزوم اصلاح ساختار بانکی و مالیاتی کشور، همچنین بحث صادرات و واردات و گمرک تأکید کردند که اگر این ها مورد توجه باشد، قطعاً شاهد بهبود فضای کسب و کار و حمایت جدی تر از تولید ملی خواهیم بود.

حمایت از تولیدکننده داخلی فراموش نشود

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که حمایت از تولیدکننده داخلی لازمه رونق و جهش تولید است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در دو سال اخیر به جهت شرایط نامساعد اقتصادی، بسیاری از کسب و کارها و تولیدکنندگان داخلی ورشکسته و خانه نشین شدند و گروهی نیز به علت عدم حمایت لازم دولت از آن ها به سختی روزگار می گذرانند و لذا حمایت جدی از این بخش، لازمه تحقق اهداف اقتصادی کشور است.

ذائقه و سلیقه مردم را به سمت کالای ایرانی سوق دهیم

وی با اشاره به این که کالاهای خارجی بخش مهمی از بازار مصرف ما را تشکیل می دهد، ابراز داشت: متاسفانه سلیقه و ذائقه بسیاری از مردم، خرید و مصرف کالای خارجی است و حال آن که در بسیاری از عرصه ها ما در داخل، کالاهای خوب و با کیفیتی تولید می کنیم و لذا باید با زمینه سازی فرهنگی و رسانه ای، کاری کنیم که مردم هر چه بیشتر و بهتر از کالای ساخت ایران استفاده کنند.

وی گفت: به جهت همین مساله در بسیاری از سال ها، نرخ و میزان واردات در کشور ما بر صادرات تقدم داشته و حال آن که باید وضعیت معکوس باشد و زمینه لازم برای رشد و تقویت صادرات فراهم شود و از آن سو برای واردات محدودیت های لازم اعمال گردد.

ضرورت مقابله با قاچاق کالا و نظارت بر گمرکات

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز گلایه از این که متاسفانه نظارت جدی بر بخشی از گمرکات و مناطق آزاد صورت نمی گیرد، بیان داشت: هم دولت و هم دستگاه قضایی و هم مجلس باید با تعامل با یکدیگر نظارت جدی بر واردات داشته و به طور جدی به عنوان مظهر حاکمیت با قاچاق کالا مقابله کنند.

وی گفت: از آن سو مردم ما هم دقت کنند که تولید و جهش تولید به معنای رفاه گرایی و اشرافیت و مصرف گرایی نیست و ما در این باره نیازمند اصلاح سبک زندگی هستیم و باید بدانیم که قرار است تولید بیشتر داشته باشیم و نه مصرف بیشتر، چرا که تولید بیشتر باعث رونق شده و صادرات ما به بازار منطقه و دیگر نقاط جهان را موجب می شود و همین مساله باعث اشتغالزایی وسیع در کشور می شود.

وی در خاتمه بر لزوم اصلاح بودجه سال ۹۹ به منظور حمایت هر چه بیشتر از تولیدکنندگان داخلی و زمینه سازی برای تحقق شعار جهش تولید تأکید کرد و افزود: در سایه عزم و اراده مضاعف و همدلی بیشتر مردم و مسئولان ان‌شاءالله بر مشکلات فعلی غلبه خواهیم کرد و در این میان، رسانه های جمعی نیز به عنوان رابط بین مردم و مسئولان و عنصر مهم مطالبه گر، نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

گفتگو: سید محمد مهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha