پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
جهش تولید

حوزه/ حجت الاسلام خسروی گفت: جایگاه تولید در اقتصاد اسلامی، مسئله مهمی است که لازم است بیش از پیش مورد توجه حوزه ها قرار گرفته و به تبیین آن برای تولیدکنندگان و برای مصرف‌کنندگان بپردازند.

حجت الاسلام هابیل خسروی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به نام‌گذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید» و نقش حوزه علمیه در تحقق آن، گفت: چندین سال است که رهبر فرزانه انقلاب شعار سال را با مسائل اقتصادی گره می‌زنند و تقویت بنیه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را سرلوحه برنامه‌های دولت و ملّت قرار می‌دهند.  

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی افزود: این شعارها برخاسته از سیاست عمیق و دقیق معظم‌له برای قوی‌شدن و عزت‌مند شدن ایران اسلامی است؛ در روزگاری که دشمنان اسلام، بعد از شکست در میدان‌های نظامی، فرهنگی، علمی و ... عرصه مبارزه را به مسائل اقتصادی کشانده‌اند و با تحریم‌های ظالمانه در صدد نابودی اساس اسلام و نظام جمهوری اسلامی هستند، مقام عظمای ولایت با رصد دقیق تحرکات دشمن و با دید وسیع و دقیق به توصیه‌ قرآنی «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ» سیاست اقتصاد مقاومتی را برای تقویت بنیان‌های اقتصادی کشور طراحی کردند.

وی ادامه داد: در همین رابطه ایشان هر سال یکی از شاخص‌های اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار قرار می دهند  و به عنوان شعار سال مطرح می‌کنند. نوآوری و شکوفایی،‌ اصلاح الگوی مصرف، کار مضاعف،‌ تولید ملی،‌ حمایت از کار و سرمایه ایرانی،‌ حمایت از کالای ایرانی بخشی از این شاخصه‌هاست.

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: در این میان تأکید ایشان بر مسئله تولید از همه بیشتر بوده است و چندین سال را به مسئله اختصاص داده‌اند و طبیعی است چون اساس اقتصاد اسلامی بر مبنای تولید شکل می‌گیرد.

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی اظهار کرد: بدیهی است که هر سیاستی چه در نظام اسلامی و نظام غیراسلامی، اگر بخواهد به سرانجام برسد و عملیاتی شود، باید به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب در جامعه تبدیل و توان همه افراد جامعه حول آن محور تجمیع شود. در همین رابطه سیاست اقتصاد مقاومتی و به دنبال آن رونق و جهش تولید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رسالت اول حوزه در تحقق شعار سال

وی افزود: حوزه علمیه و حوزویان نیز همانند همه بخش‌های دیگر جامعه و پیشگام و جلودار، باید به این فرهنگ سازی کمک کنند و برای این امر حداقل در دو عرصه می‌توانند نقش ایفاء کنند که  از جمله آن موارد، تبیین مبانی اسلامی جهش تولید است که به عنوان یکی از سیاست‌های کلان نظام اسلامی به شمار می رود؛ در همین مسئله حوزه های علمیه و مراکز علمی می توانند نقش مهم و پررنگ‌تری داشته باشند. بنابراین اولین نقشی که برای حوزه علمیه در تحقق شعار سال می‌توان در نظر گرفت نقش تبیینی است.

حجت الاسلام خسروی بیان داشت: جایگاه تولید در اقتصاد اسلامی، مسئله مهمی است که لازم است بیش از پیش مورد توجه حوزه ها قرار گرفته و به تبیین آن برای تولیدکنندگان و برای مصرف‌کنندگان بپردازند.

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی گفت: اگر چه اسلام در عرصه مصرف، موضوع قناعت و زهد را مطرح می‌کند، اما توصیه‌های بزرگان دینی و سیره اهل بیت(ع) در عرصه تولید، تلاش برای رشد کمّی و کیفی تولید است. در این رابطه با مبانی تولید لازم است به چند مسئله توجه کرد که از جمله آن تبیین نقش ارزش‌های اسلامی به عنوان زیرساخت‌های معرفتی نظام اقتصادی اسلام  است.

مبانی تولید

وی ادامه داد: وقتی خدای تعالی می‌فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ» یا می‌فرماید: «لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» یا در جای دیگر می‌فرماید: «وَ یَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُم مِّدْرَارًا وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً الی قُوَّتِکُمْ»؛ وظیفه حوزه علمیه و اندیشمندان اسلامی است تا تأثیر ایمان و تقوا،‌ شکرگزاری، توبه و استغفار را به عنوان ارزش‌های اعتقادی در مسأله جهش تولید و رشد اقتصادی تبیین کنند.

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: مسئله دیگر تولید برای خدمت و رفع نیازهای واقعی است. در نگاه اسلامی، تولید برای خدمت و رفع نیازهای واقعی در زندگی اجتماعی انسان است، بر خلاف برخی نظام‌های اقتصادی که قائل به اصالت سود هستند و برای رسیدن به سود بیشتر، افزایش ثروت را هدف می‌دانند و بر این اساس گاه نیازهای کاذب در بازار ایجاد می‌کنند یا ذائقه‌ها را تغییر می‌دهند.

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی بیان داشت: با چنین نگاهی به تولید، هیچ توجیهی برای توزیع عادلانه ثروت و رفاه عمومی در جامعه وجود ندارد و پیامد طبیعی چنین نگاهی، ایجاد شکاف طبقاتی عمیق و تشکیل گروه‌ یک‌درصدی در مقابل گروه ۹۹ درصدی است. لذا می‌بینیم که در نظام‌های اقتصادی سرمایه‌داری در کنار برج‌های سر به فلک‌کشیده و کارخانه‌های عظیم،‌ کارگران مستضعف و کارتن‌خواب‌های بیچاره شکل می‌گیرند.

وی اضافه کرد: قطعاً چنین تولیدی مورد نظر اسلام نیست زیرا در این نظام اقتصادی، مستضعفان در خدمت سرمایه‌داران و سرمایه‌داران در خدمت ثروت خواهند بود و این همان بت‌پرستی مدرنی است که ثروت، هدف غائی و بتِ زندگی انسان‌ها می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی اظهار کرد: مسئله دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که همه باید تولیدگر باشند. در نگاه اسلامی همه باید تولیدگر باشند. اینکه فردی کلّ‌ بر جامعه باشد، در فرهنگ اسلامی مذموم شمرده شده است. البته حساب افراد ناتوان و از کارافتاده، جداست و لازم است این دسته از افراد از ناحیه دولت و مؤمنان مورد حمایت و تکریم قرار گیرند.

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی بیان داشت: مسئله دیگر این است، اقتصاد در خدمت رشد و پیشرفت معنوی انسان باشد. در نگاه اسلامی، اقتصاد در خدمت رشد و پیشرفت معنوی انسان و ترقی او به سمت کمال و قرب الهی است. لذا هم تولیدکننده را به سمت انسان‌دوستی و خیرخواهی، ایثار، فداکاری و انجام اعمال خیرخواهانه سوق می‌دهد و هم مصرف‌کننده را به قناعت، صرفه‌جویی، پرهیز از اسراف و تبذیر دعوت می‌کند.

وی افزود: با چنین نگاهی تولید کننده تنها به فکر کیفیت‌افزایی واقعی خواهد بود و به فکر کیفیت‌سازی کاذب نمی‌افتد تا با ظاهرسازی در تولیدات و استفاده از مواد اولیه نامرغوب و دست‌کاری‌های شیمیایی و ... مشتری را بفریبد، چون نفع‌رسانی واقعی به مشتری را سبب رشد و پیشرفت معنوی خود می‌داند.

رسالت دوم حوزه در تحقق شعار سال

حجت الاسلام خسروی گفت: دومین عرصه ای که حوزه علمیه می‌تواند در آن ایفای نقش کند عرصه جریان‌سازی برای تحقق این شعار است. بحث از جهش تولید باید به جریان عمومی در کشور تبدیل شود و همه متفکران و اندیشمندان خود را موظف بدانند که در این عرصه ورود کرده و هم برای تشخیص نقش خود را در این عرصه و هم برای ایفای این نقش تلاش کنند.

وی افزود: نیروهای جوان انقلابی باید خلاقانه و متفکرانه پای به میدان بگذارند و مانند هنرنمایی‌هایی که در به ثمر رسیدن این انقلاب و استمرار چهل ساله آن از خود نشان داده‌اند، در این عرصه نیز میدان‌داری کنند و به پیشبرد اهداف نظام اسلامی کمک کنند.

پیشنهاد اول:

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی بیان داشت: برای جریان‌سازی جهش تولید دو پیشنهاد می شود که یکی تقویت اعتماد دوسویه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده است. اولین چیزی که در جریان‌سازی برای تحقق جهش تولید لازم به آن توجه شود این است که اعتماد دوسویه بین تولیدکننده و مصرف‌کننده تقویت شود. مصرف‌کنندگان باید درک کنند که تولیدکننده به صورت مستمر تولیدات خود را آسیب‌شناسی و کیفیت‌افزایی می‌کند و خدمات خود را ارتقاء‌ می‌دهد و تولیدکنندگان نیز باید باور کنند که مصرف‌کننده خود را متعهد می‌داند که تولیدگر داخلی را همراهی کند و از تولید داخلی استفاده کند.

حجت الاسلام خسروی گفت: حوزه علمیه و حوزویان به عنوان خاستگاه اصلی انقلاب و نظام اسلامی که مورد اعتماد بخش عظیمی از جامعه هستند باید هم با گفتار خود و هم با رفتار خود، به تقویت این اعتماد دوسویه کمک کنند.

وی ادامه داد: تولید ایده‌های ناب و هنرمندانه برای تقویت این اعتماد دوسویه باید از دغدغه‌های اصلی حوزویان برای جریان‌سازی جهش تولید باشد.

پیشنهاد دوم:

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی ادامه داد: یکی دیگر از عرصه‌هایی که به جهش تولید کمک می‌کند توجه دادن جامعه به فرهنگ کار و تلاش،‌ تقویت کار جمعی و روحیه تعاون و همکاری بین تک‌تک افراد جامعه است. ترویج فرهنگ تعاون و همکاری واقعی بین افراد که تنها بر مبنای ارزش‌های والای اسلامی قابل شکل‌گیری است،‌ توان افراد را برای حرکت چندین برابر می‌کند. «تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی» و «إعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَ لَا تَفَرَّقُوا» از برجسته‌ترین معارف اسلامی است که باید سرلوحه کار ما در جریان‌سازی‌های اجتماعی قرار گیرد.

حجت الاسلام خسروی گفت: روحیه تعاون و همکاری خوشبختانه در فرهنگ ناب ایرانی که برگرفته از اسلام ناب محمدی است، نمودهای فراوانی دارد،‌ با گذاری در اشعار و نصایح بزرگان و ضرب‌المثل‌های جاری بر زبان عامه مردم به نمونه‌های فراوانی در این امر برمی‌خوریم اما متأسفانه در رفتارهای جامعه ما هنوز آن نمود لازم را ندارد.

وی افزود: هنوز بخش عظیمی از جامعه ما از شراکت و تعاون با هم‌نوع مخصوصاً در مسائل اقتصادی می‌ترسند. این ترس که متأسفانه ناشی از سال‌ها سم‌پاشی نظام‌های اقتصادی لیبرالیستی برای به استثمار کشیدن ملّت‌ها، ایجاد و تقویت و فرهنگ‌سازی شده،‌ هنوز در جامعه ما پررنگ است و باید این زنجیرها را بشکنیم و روحیه تعاون و همکاری اقتصادی را در رفتار جامعه نهادینه‌سازی کنیم.

مدیر حوزه عملیه خراسان جنوبی اظهار کرد: متأسفانه غربی‌ها فرهنگ کار جمعی را از ملّت‌های مسلمان به سرقت برده‌اند و به نام خود ثبت کرده‌اند و سال‌های سال به آن افتخار کرده‌اند اما خوشبختانه امروز با ظهور ویروس کرونا واقعیت تفکر فردگرایی غربی، وحشی‌گری خود را نمایان کرده و همه شعارهای توخالی کار جمعی، اتحاد و همبستگی اقتصادی، حقوق بشر و ... در غرب رنگ باخته و فرهنگ توحش و خودخواهی و رذالت آنها به بدترین وجه ممکن خودنمایی می‌کند.

حجت الاسلام خسروی عنوان کرد: امروز بهترین زمان برای تبیین فرهنگ ناب تعاون اسلامی است.  وقتی تعاون و همکاری و کار جمعی بر مبنای منافع مشترک شکل بگیرد در زمان تعارض منافع رنگ می‌بازد. لازم است توجه داشت که تعاون و کار جمعی باید بر پایه نیکی و تقوا و دیگرخواهی واقعی بنیان نهاده شود،‌ چیزی که فناناپذیر است. باتوجه به این مسئله منافع مشترک از بین می‌رود اما خیرخواهی و تقوا همیشه باقی است چون بر پایه تقرب الی الله، شکل گرفته است.

313/40

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha