سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
هابیل خسروی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی اعلام کرد: در حال حاضر تعداد ۱۴۰ نفر در رشته‌های تخصصی مدارس علمیه برادران و ۱۴۳ نفر در رشته‌های تخصصی مدارس علمیه خواهران استان مشغول تحصیل هستند.

حجت الاسلام هابیل خسروی در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» به مناسبت برگزاری نخستین جلسه دفاع پایان نامه سطح ۳ در خراسان جنوبی، نکاتی پیرامون رشته‌ّهای تخصصی و پایان‌نامه‌های سطح ۳ در مدارس خراسان جنوبی بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین اهداف مدیریت استانی ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت ترقی و شکوفایی روزافزون حوزه علمیه استان است ، گفت: در همین راستا با عنایات حضرت حق تعالی و توجهات ویژه حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنافداه)، و بر اساس تأکیدات مدیر حوزه علمیه خراسان، تأسیس رشته‌های تخصصی در مدارس علمیه استان مورد توجه قرار گرفت و از ابتدای سال تحصیلی ۹۲-۹۱ برای اولین بار دو رشته تخصصی «علوم و معارف قرآن» و «کلام اسلامی» در مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند راه‌اندازی شد.

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: در ادامه رشته‌های تخصصی «تبلیغ» در مدرسه علمیه جعفریه قاین و رشته‌های تخصصی «تفسیر و علوم قرآن»،‌ «تبلیغ» و «فقه‌ و اصول» در مدرسه حضرت نرجس(س) بیرجند و رشته تخصصی «تبلیغ» در مدارس علمیه الزهراء(س) قاین،‌ فردوس و طبس راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد ۱۴۰ نفر در رشته‌های تخصصی مدارس علمیه برادران و ۱۴۳ نفر در رشته‌های تخصصی مدارس علمیه خواهران مشغول به تحصیل هستند.

حجت الاسلام خسروی یادآور شد: تعمیق مبانی اعتقادی و معارف اسلامی، ایجاد فضای علمی برگرفته از روح اجتهاد و فقاهت در رشته‌های مختلف برای طلاب مستعد، ایجاد فضای مناسب جهت تامین کارشناسان زبده در رشته های تخصصی مورد نیاز، تربیت نیروی انسانی کارآمد برای مراکز آموزشی و پژوهشی، پرورش طلاب جهت تولید علم و نظریه‌پردازی به منظور تحقق تمدن اسلامی و افزایش توانمندی طلاب برای انجام وظایف تبلیغی و تربیتی از اهم اهداف راه‌اندازی این رشته‌ها می‌باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد رشته‌های تخصصی در حوزه علمیه گام بزرگ و ارزشمندی است و تلاش‌های فراوانی برای آن انجام شده است، گفت: ما امروز به تدریج شاهد به‌ثمر نشستن این تلاش‌ها هستیم؛ به عنوان نمونه، ۵۲ نفر از طلاب مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیرجند در حال تدوین پایان‌نامه سطح۳ هستند که اولین پایان‌نامه با عنوان «کارکردهای معادباوری در سبک زندگی» با تدوین و تالیف حجت الاسلام محمد ترابی تدوین،‌ دفاع شد.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اینکه ۴ پایان‌نامه دیگر آماده دفاع است و هفته آینده یک پایان نامه دیگر دفاع می شود، ابراز کرد: ۹ نفر از طلاب خواهر در مدرسه حضرت نرجس سلام الله علیها بیرجند هم که دروس رشته تخصصی «تفسیر و علوم قرآن» را به پایان رسانده‌اند، آماده تدوین پایان‌نامه هستند که امیدواریم با توجه به این حرکت های تحولی، شاهد رشد و بالندگی هرچه بیشتر و همه جانبه حوزه علمیه خراسان جنوبی باشیم.

وی با بیان اینکه سعی شده موضوعات پایان‌نامه‌هایی که توسط طلاب رشته‌های تخصصی خراسان جنوبی انجام می‌شود متناسب با نیازهای این استان باشد و بتواند در صحنه واقعی مشکلات فرهنگی، اجتماعی و بصیرتی استان را برطرف کند، اظهار کرد: به طور مثال، با توجه به ترکیب جمعیت تلفیقی در استان موضوعاتی کاربردی همچون «تقریب مذاهب در خراسان جنوبی،‌ عوامل،‌ موانع و راهکارها»،‌ «دیدگاه‌های کلامی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در رابطه با خلفای سه‌گانه»، «بررسی عصمت حضرت زهرا(س) و پاسخ به شبهات»،‌ «نقد دیدگاه مخالفین الهی بودن تشکیل حکومت توسط پیامبر و حضرت علی(ع)» در پایان‌نامه‌های طلاب مدرسه تخصصی امیرالمؤمنین(ع) بیرجند در حال انجام است.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha