پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام احمدرضا یزدانی مقدم

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: تقویت زیرساخت های مادی، فکری و فرهنگی، لازمه تحقق شعار "جهش تولید" است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمدرضا یزدانی مقدم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر این که برای تحقق شعار سال ۹۹ مبنی بر جهش تولید می بایست شرایط و ظرفیت هایی لازم برای عملیاتی کردن جهش تولید محقق شود، اظهار داشت: علاوه بر شرایط و ظرفیت های مادی، با توجه به بین المللی شدن اقتصاد، لازم است که در این خصوص به شرایط و اقتضائات بین المللی و جهانی نیز به خوبی توجه شود.

وی افزود: طبعاً در این باره همچنین به وجود و فعالیت افراد متخصص، کارگران و تولیدکنندگان ماهر و کاربلد و نیز مدیران توانمند و متعهد به شدت نیاز است و این که یک نوع همدلی و همیاری ملی برای تحقق بخشیدن به شعار "جهش تولید" را در کشور شاهد باشیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در علوم اجتماعی مباحثی در رابطه با ذهنیت و عینیت وجود دارد گفت: برخی اندیشمندان صرفاً به جنبه  های مادی یا عینی تحولات و برخی دیگر به جنبه های غیرمادی همچون امور ذهنی و روحی و فکری و فرهنگی توجه دارند

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: هر بخش از قضیه را در نظر بگیریم، کمک می کند که در مباحث علوم اجتماعی به رهیافت هایی دست یابیم. گروهی اصالت را به جنبه های مادی تحولات بشری اعم از اقتصادی و جغرافیایی و نهادی می دهند و عده ای نیز در این میان، اصالت را به جنبه های ذهنی و ایده آلیستی همچون فکر و فرهنگ و رفتار و ... می دهند. در آخرین مباحثی که در این باره مطرح شده، صحبت از لزوم تعامل ذهن و عین به میان آمده است به این معنا که هم جنبه های ایده آلیستی و ذهنی مهم هستند و باید به آنها توجه کرد و هم جنبه های مادی چرا که در میان آنها تعامل وجود دارد.

وی افزود: بر این اساس هر چقدر که می توان باید جنبه های مادی را فراهم کرد و از آن سو جنبه های غیرمادی را نیز مهیا نمود تا در سایه این تعامل، نظاره گر تحولات باشیم، هر چند که در برخی موارد تحولات بیشتر جنبه مادی و عینی دارد و برعکس، مثلاً وقتی مشکلاتی مثل قحطی و سیل و حوادث ناگوار مادی رخ می دهد، تقدم عین بر ذهن مطرح می شود، اما در برخی جاها نیز تقدم ذهن بر عین مطرح است که در این گونه موارد، جنبه های فکری، ذهنی، فرهنگی و اندیشه ای باعث تحولات می شود، به طوری که حتی قادر است محدودیت های مادی و اقتصادی را نیز در هم بشکند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین بیان داشت: در بسیاری از تحولاتی که در ایران و دنیا به وجود آمده، فکر و اندیشه بیشتر مدخلیت داشته است، کما این که جنس فعالیت و کار نیروهای رسانه ای و فرهنگی نیز از همین قِسم است چرا که اساساً در این جا برخی تحولات فکر و ذهن جلوتر از ماده است و به این وسیله محدودیت های مادی را نیز مدیریت می کند و به این طریق شاهد تحول و پویایی و تغییرات محسوسی در امور هستیم به گونه ای که حتی سرعت این تحولات نیز بیشتر میشود.

وی گفت: در طول تاریخ نیز در مکاتب جامعه شناسی و علوم اجتماعی بارها این مباحث مطرح شده که آیا بدون فکر و اندیشه می توان تحولی را صورت داد یا از آن سو این سوال مطرح بوده که آیا بدون جنبه های مادی می توان این تحول را محقق ساخت!؟

حجت الاسلام و المسلمین یزدانی مقدم همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی ها و مزایای کشورمان از حیث جغرافیایی و امکانات طبیعی و نیز نیروی جوان و مستعد و دانش آموخته و همچنین جایگاه تمدنی و تاریخی ویژه ابراز داشت: باید توجه داشت که جدای از مباحث صرف تاریخی و جغرافیایی؛ اعتقادات دینی و فقه و فلسفه و اخلاق و عرفان، کشور ما را در طول تاریخ حفظ کرده و لذا باید همواره این جنبه ها در کشور پررنگ باقی بماند.

وی افزود: از سوی دیگر چه بسا هر کشور و جامعه دیگری به جز ایران، این همه سختی ها و ناگواری ها و مشکلات را در پیش روی خود داشت و در سال های اخیر نیز این تحریم های بی سابقه و ظالمانه را تحمل می کرد، از هم می پاشید اما کشور و جامعه ما با همه این مسایل با قدرت ایستاده و به راه خود علیرغم سختی ها و محنت های گوناگون ادامه می دهد و لذا کشوری با چنین قدرت فرهنگی و سابقه تمدنی و اخلاقی و دینی، یک کشور ویژه ای است که باید در بررسی تحولات به این ریشه ها و علقه ها توجه خاصی داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: اتفاقاً برای تحقق شعار سال و رونق و جهش تولید باید این جنبه ها به طور جدی مورد توجه باشد و از این مزایای کلیدی غفلت نشود.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که ما باید ضمن توجه به مزیت های نسبی کشورمان در عرصه های مختلف اقتصادی و تمرکز بر آن ها، از ظرفیت های داخلی و دیپلماسی برای گشایش های اقتصادی استفاده کنیم.

وی افزود: همچنین باید قدردان استعداد و ظرفیت های خود در زمینه های مادی و جغرافیایی و نیز امور فرهنگی و اخلاقی و دینی باشیم و در نبرد با دشمنان بر این مزایا و پایه های قدرت تکیه کنیم تا ان شاءالله صحنه را به عرصه پیروزی ایران و ایرانی بر مستکبران و زورگویان عالم تبدیل نماییم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha