پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ گرمی هوا عذر نیست و نمی توان روزه را خورد؛ تمرینات ورزشی که البته امسال خیلی از این تمرینات تعطیل شده است و سابقا وجود داشته، عذر نیست و برخی هم به خاطر امثال امتحانات و کنکور و ... روزه خواری می کردند که هیچکدام از این مباحث عذر نیست و نمی توان به واسطه آن روزه خواری کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم علاقه مندان می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

در آستانه وفات بانوی بزرگوار جهان اسلام، حضرت خدیجه کبری (س) هستیم که به روح آن بزرگوار درود می فرستیم و امیدواریم همه بانوان ما بتوانند آن حضرت را الگوی زندگی خود قرار دهند.

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:  «صوموا تصحوا/ روزه بگیرید تا سالم شوید».

این روایت به وسیله علم ثابت شده است و امروز هم در وضعیت کرونایی نباید تصور نشود که روزه مضر است؛ نخیر؛ برای افراد سالم هیچ ضرری ندارد و پزشکان نیز تأکید کرده اند که روزه داری موجب تقویت سیستم ایمنی بدن است؛ بنابراین روایت نبی مکرم اسلام (ص) امروزه به وسیله علوم تجربی ثابت شده و قطعی است.

و اما احکام؛

بعضی از افراد هستند که به نظرشان می رسد عذری برای خوردن روزه دارند؛ این افراد، عذرهای مختلفی را بیان می کنند که از نظر شرعی هیچکدام عذر محسوب نمی شود.

مثلا برخی از نقاط کشور حالت شرجی دارد و طبیعی است که برای امثال ما که اهل آنجا نیستیم، سخت است و نفسمان می گیرد؛ اما شرجی بودن هوا عذر نیست و نمی توان به خاطر آن روزه خواری کرد.

همچنین گرمی هوا عذر نیست و نمی توان روزه را خورد؛ تمرینات ورزشی که البته امسال خیلی از این تمرینات تعطیل شده است و سابقا وجود داشته، عذر نیست و برخی هم به خاطر امثال امتحانات و کنکور و ... روزه خواری می کردند که هیچکدام از این مباحث عذر نیست و نمی توان به واسطه آن روزه خواری کرد.

اردوهای ورزشی و تمرینات آنان مجوز خوردن روزه نخواهد بود و باید راهکارهای شرعی که در جلسه گذشته بیان کردیم، رعایت شود.

یا مثلا در برخی از مناطق، در ماه مبارک رمضان، فصل شالیکاری است و می گویند که امکان گرفتن روزه نیست؛ اما باید گفت روزه خواری درست نیست و باید مطابق با راهکارهای ذکر شده در جلسه قبل، مجوز روزه خواری را پیدا نماید.

برخی می گویند ما روزه می گیریم، ضعف می کنیم؛ تکلیف‌مان چیست ؟

ضعف کردن دو جور است؛ یک ضعف طبیعی و عادی است که انسان روزه دار معمولا ضعف می کند؛ چون ۱۵ ساعت چیزی نخورده است و ضعف متعارف است که مجوز خوردن روزه نیست؛ اما اگر ضعف غیرمتعارف داشته باشد و با افطار هم برطرف نمی شود، می تواند روزه نگیرد.

مثلا اگر نمره چشم او ۴ بوده، در آخر ماه رمضان نمره چشم او ۶ می شود که این مسئله، ضعف غیرمتعارف است و مجوزی برای خوردن روزه می باشد یا سردرد شدید دارد و با افطار برطرف نمی شود که مجوز روزه خواری است.

پس خلاصه باید گفت که اگر ضعف با افطار برطرف می شود، مجوز روزه خواری نیست؛ اما اگر ضعف شدید باشد و موجب بیماری و عارضه دائمی می شود، در چنین موردی می تواند مجوز روزه خواری شود.

در مواردی که روزه اثر مستقیم بر روی بیماری افراد دارد مثل اینکه شخص الان عینک ندارد؛ اما اگر روزه بگیرد، بیماری او تشدید می شود و باید عینک بگیرد (ایجاد بیماری) و یا اینکه الان عینک دارد و روزه سبب بالارفتن نمره چشم او می شود (تشدید بیماری)، می تواند روزه نگیرد و بخورد.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha