پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ پسران بر خلاف دختران دو نوع بلوغ دارند. یک نوع بلوغ سنی دارند که آخرین مرحله بلوغ آنان است؛ اما ممکن است قبل از پایان ۱۵ سال قمری، بلوغ جنسی داشته باشند که قطعا اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، باز هم مکلف هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با حضور در رسانه رسمی حوزه های علمیه به ارائه احکام و مسائل شرعی ماه مبارک رمضان پرداخته که همه روزه صوت و متن سخنان این کارشناس احکام تقدیم شما می شود.

بسم الله الرحمن الرحیم

رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند: بعضی از روزه داران فقط بهره گرسنگی و تشنگی از روزه دارند و چیز دیگری از روزه داری عائد آنان نخواهد شد و ما باید تلاش کنیم علاوه بر اینکه به لحاظ ظاهری روزه دار هستیم و از کارهایی که روزه را باطل می کند پرهیز کنیم، روزه یک اثر بزرگ معنوی در روح و سبک زندگی ما داشته باشد.

در جلسه گذشته راجع به سن تکلیف دختران عرض کردیم؛ در این جلسه به تکلیف و بلوغ پسران می پردازیم.

پسران بر خلاف دختران دو نوع بلوغ دارند.

یک نوع بلوغ سنی دارند که آخرین مرحله بلوغ آنان است؛ اما ممکن است قبل از پایان ۱۵ سال قمری، بلوغ جنسی داشته باشند که قطعا اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، باز هم مکلف هستند.

برخی خانواده ها فکر می کنند که حتما باید ۱۵ سال قمری پسر تمام شود که اینجور نیست.

حتما خانواده ها باید به این مسئله توجه داشته باشند.

بلوغ جنسی به این معناست که ممکن است این پسر در خواب محتلم شده و حالت جنابت به او دست دهد؛ این اولین زمانی است که او به سن تکلیف می رسد؛ گرچه ممکن است این اتفاق در ۱۳ یا ۱۴ سالگی بیفتد که در بسیاری از افراد نیز معمول است.

اگر این اتفاق نیفتاد و این نوجوان تا ۱۵ سال به تکلیف نرسید و این نشانه در آن اتفاق نیفتاد، منتظر می مانیم که به بلوغ سنی که ۱۵ سال تمام قمری است برسد.

۱۵ سال تمام قمری تقریبا مطابق است با ۱۴ سال و شش ماه و ۱۵ روز؛ به این دلیل که سال های قمری ۱۱ روز کمتر از سال های شمسی است؛ بنابراین زودتر شروع شده و زودتر تمام می شوند.

این اشخاص که ۱۵ سال قمری آنان تمام شده، حتما باید روزه خود را بگیرند؛ البته اگر علائم بلوغ قبل از آن اتفاق نیفتاده باشد؛ اما اگر علائم بلوغ را قبل از اتمام ۱۵ سال قمری داشت، از همان زمان مکلف شده و باید نماز و روزه خود را داشته باشد.

 

چند نکته:

برخی از نوجوانان این مسئله را نمی دانستند و قبل از ۱۵ سالگی به تکلیف رسیده بودند و نماز و روزه را نمی خواندند و نمی گرفتند که در این صورت باید گفت:

"کسی که جاهل به مسئله بوده و نماز را نخوانده و روزه نگرفته، نمازها را حتما به اندازه ای که یقین دارد، باید قضا کند و روزه ها نیز حتما قضا دارد و باید گرفته شود؛ اما کفاره ندارد."

این پسر نوجوان وقتی به سن تکلیف می رسد یا قبل از ۱۵ سالگی بالغ می شود، باید توجه داشته باشد که حتما روزه را بگیرد؛ چطور وقتی ۹ سال دختران تمام می شود، باید روزه بگیرند، این نوجوان پسر ۴ تا ۵ سال بزرگتر از آن دختر است و چطور می گوید که من نمی توانم روزه را بگیرم؟؛ حتما پدر و مادر باید فرزند خود را تشویق کنند و مراقب باشند تا پسران بتوانند روزه خود را بگیرند.

همچنین پدر و مادر بپرهیزند که به خاطر دلسوزی بیجا فرزندشان را تشویق به روزه خواری کنند.

بعضی از دختران و پسرانی که به سن بالایی رسیدند، الان می گویند که والدین ما در زمان تکلیف نگذاشتند روزه بگیریم که کار غلطی است و پدر و مادر باید مشوق فرزندان در گرفتن روزه باشند.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

برای شنیدن صوت سخنان این کارشناس احکام، بر روی عکس این خبر کلیک نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرشدی IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    6 0
    سلام از آنجایی که پدرومادران زیادی در توضیح این مسائل حیا میکنند و در مدارس هم این علامتها توضیح داده نمیشود،پدرومادر با نگفتن، معصیت میکنند؟ به بیان دیگر آیا پدرومادر در بیان این علامتها وظیفه ای داند؟
    • سهیل AU ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      بلی البته که وظیفه دارند اگر والدین نمی داند باید بچه اش را در مدرسه شامل کند تا بفهمد
  • امیر IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    2 0
    سلام خداقوت بسیارعالی و جامع بود خداخیرتان دهد.
  • علی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
    1 0
    سلام پسری13ساله اگر درخواب محتلم شود ویا دربیداری ارضاء شود ولی نشانه ای از منی در اونباشد آیا به بلوغ رسیده است؟
    • سید علی حسینی AU ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 1
      ز نظر اسلام در مسائل طهارت و نجاست (که جنابت از شاخه های آن است)، شک و تردید هیچ اعتباری ندارد و نباید به آن اعتنا کرد. همچنین غسل جنابت در صورتی بر انسان واجب می شود که انسان یقین داشته باشد از او منی خارج شده است و در نتیجه یقین به جنابت داشته باشد و یا علامت های شرعی خروج منی در او باشد. [1] حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ سؤالی در این زمینه فرموده اند:"با شک در جنابت حکم جنابت مترتب نمى‏شود، مگر این که رطوبتى از شما خارج شود که همراه با علامت‏هاى شرعى خروج منى باشد یا یقین به خروج منى داشته باشید." [2] [3] در هر صورت در این موارد می توانید به احتیاط عمل کنید و بدن و لباس خود را تطهیرکرده (آب بکشید) و غسل جنابت کرده و برای نماز وضو هم بگیرید، اما تا مادامی که یقین به خروج منی ندارید یا علامت های شرعی خروج منی را در خود نیافتید وظیفه ای نسبت به مطالب گفته شده همانند وجوب غسل جنابت و... ندارید.
  • سید علی حسینی AU ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    0 0
    سلام پسران در سن چند سالگی به روزه می رسد. پانزده سال قمری چند سال شمسی می شود . تشکر
  • سید علی حسینی AU ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    4 3
    سلام میشه شماره واتساپ تان رو بدین . بعضی سوال های دارم که نمی توانم در اینجا شرح دهم . ممنون میشم
    • پرسش IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 5
      سلام. از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی بپرسید. شماره اش 096400 هست و براتون هزینه نداره یا از پرسمان دینی Porseman.com
  • امیرعلی IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
    0 0
    يعني اگر کسی که حدود چند ماه هم نماز نمیخوانده باید آن ها را قضا کند؟