جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر / نشست طلاب و فضلای اردکان یزد با آیت الله فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: توصیه ما به اساتید این است که حرف هایی را که عمل نمی کنند به شاگردان نگویند، مثلا استادی که خانه و ماشین لوکس دارد، نباید از ساده زیستی طلبگی بگوید، اگر اینگونه باشد، شاگرد به آن استاد اعتقاد پیدا نمی کند.

آیت الله محسن فقیهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و  خاطره آیت الله شهید مطهری  و با اشاره به خصائص لازم در هر معلم، مطرح کرد: استاد نقش برجسته ای در تاثیرگذاری به شاگرد دارد.

وی با اشاره به نوع تاثیرپذیری شاگرد از استاد افزود: شاگرد به طریقه سخن گفتن، عمل، راه رفتن، رفتار با مردم و حرکات در مقام تدریس توجه می کند و از استاد تاثیر می پذیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شاگردان توجه به استادی باید داشته باشند که اعتقاد به او دارند، به طور مثال درباره استاد ریاضی اعتقاد معنوی و اخلاقی بالای ضروری نیست و همینکه بتواند ریاضی را به درستی تدریس کند، می توان به او عنوان استاد خوب ریاضی را داد.

طلاب اساتیدی را انتخاب کنند که به آن ها ایمان دارند

آیت الله فقیهی یادآور شد: در فقه و اصول و فلسفه و کلام که با اخلاق و معنویت ارتباط تنگاتنگی دارد، انسان باید استادی را انتخاب کند که از نظر معنوی و اخلاقی به او اعتقاد دارد، به طوری که استاد به سخنانی که می زند عمل کند، طوری که به دنبال تظاهر نباشد و حرف او با عملش بخواند.

وی اضافه کرد: متعلمین اخلاقی باید استادی را انتخاب کنند که به او اعتقاد معنوی دارند، علم در درجه دوم قرار دارد و اخلاق و معنویت دارای اولویت نخست است؛ اگر اخلاق و علم توام باشد، استاد می تواند دارای قابلیت بالا باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم شهید مطهری را استاد بزرگ دانست و تاکید کرد: ما سال ها از درس و فیوضات ایشان استفاده کرده ایم، ما به ایشان هم اعتقاد اخلاقی و علمی داشتیم و هم از نظر تقوا به آن استاد بزرگ معتقد بودیم.

آیت الله فقیهی بیان کرد: در آن زمان، مرحوم شهید مطهری در دانشگاه تهران تدریس داشتند و در بین حوزویان از نظر معنوی بعضا اعتقادی به ایشان وجود نداشت، این به دلیل عدم آگاهی نسبت به ایشان بود و تصور می شد که شهید مطهری به جهت مسائل مالی در تهران تدریس می کنند.

وی تصریح کرد: عده ای از حوزویان نیز به ایشان اعتقاد داشتند و معتقد بودند که ایشان در دانشگاه مثمر ثمر هستند و در مقابل افکار و انحرافاتی که در آن زمان در دانشگاه ها وجود داشت، ایستادگی می کردند.

 شهید مطهری در دوره خود بی نظیر بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز کرد: شهید مطهری با اخلاق و ادب مسائل علمی را پیاده کرده و انحرافات موجود را با حرکت خود خنثی می کرد، این حرکت به قدری بزرگ بود که شاید از کسی جز او ساخته نبود.

آیت الله فقیهی خاطرنشا کرد: در درجه اول شهید مطهری و بعد شهید مفتح و شهید باهنر و امثال این افراد حرکت انقلابی را در دانشگاه دنبال کرده و دین و معنویت را ترویج می کردند.

وی ادامه داد: شهید مطهری با اینکه استاد فلسفه بود و در به کارگیری اصطلاحات خود را محدود نکرده بود. برخی از کسانی که ادعای فیلسوفی را دارند، الفاظ فلسفی را خوب به کار می برند، اما عمق فلسفه را درنیافته اند، در حالی که شهید مطهری فلسفه را به صورت عمیق فراگرفته بود و آن را در جامعه پیاده می کرد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم به روز بودن شهید مطهری را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: مثال هایی که شهید مطهری در دروس خود می زد، به مسائل اجتماعی و روز مربوط می شد و در تفهیم مسائل فلسفی از برخوردهای اجتماعی بهره می برد و این ویژگی در هیچ استادی در آن زمان دیده نمی شد.

آیت الله فقیهی عنوان کرد: کتب شهید مطهری به قدری مورد توجه بود که مرحوم امام کتب ایشان را به عنوان آثاری که کمترین اشتباه را داشت معرفی می کردند.

وی یادآور شد: مرحوم شهید مطهری به دعوت فضلای قم در مدرسه رضویه مشغول به تدریس شدند و شاگردان ایشان بسیار زیاد شد و به دلیل استقبال بالا در حسینیه ارگ این جلسات برگزار می شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مطرح کرد: شخصیت هایی مانند آیت الله مومن، آیت الله محقق داماد و دیگران در درس ایشان شرکت می کردند و ایشان جلسات خصوصی را هم در کنار جلسات عمومی برگزار می کردند.

آیت الله فقیهی افزود: شهید مطهری درس را به خوبی می فهمید و با اینکه عمیق فلسفه را فهمیده بود، بیان ایشان بسیار ساده بود و طوری تدریس می کرد که طلاب لذت می بردند.

وی گفت: با اینکه ما درس بزرگان زیادی را دیده بودیم، لذتی که از درس شهید مطهری می بردیم بسیار فوق العاده بود.

 اساتید مطالب را به صورت ساده به شاگردان منتقل کنند

رئیس موسسه دارالثقلین امام عصر(عج) با اشاره به رسالت معلم بیان کرد: رسالت معلم آن است که درسی را که می گوید خودش بفهمد و بعد بتواند خوب بفهماند و تلاش نکند که با عبارات سخت درس را بیان کند،  ساده درس را بگوید. همچنین یک معلم باید متخلق به اخلاق باشد، چرا که شاگردان به تمام اخلاقیات و رفتار استاد توجه می کنند.

آیت الله فقیهی تصریح کرد: علامه طباطبایی در شب های پنجشنبه جلساتی داشتند که در منزل شخصیت های بزرگ دور می زد، حضرات آیات جوادی، حسن زاده، لنگرودی، امینی و غیره در کنار شهید مطهری در جلسات علامه شرکت می کردند.

وی ابراز کرد: در این جلسات سوالات مطرح می شد، سپس علامه طباطبایی به صورت مختصر پاسخ را بیان می کردند و بعد علامه جوادی آملی و شهید مطهری این پاسخ های مختصر را توضیح می دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: من هم توفیق داشتم در برخی از جلسات پنجشنبه علامه طباطبایی حضور پیدا کنم. این جلسات بسیار معنوی و پربار بود و در یک اتاق کوچک با حدود ۱۲ نفر برگزار می شد، این جلسات هم تا زمان ارتحال علامه طباطبایی ادامه داشت.

آیت الله فقیهی تاکید کرد: در این جلسات من به عنوان عضو خدمتگزار شرکت می کردم و عضو رسمی نبودم، اما از این جلسات بهره فراوان بردم.

وی با بیان اینکه احترامی که شاگردان به علامه طباطبایی می کردند بسیار عجیب بود، عنوان کرد:  مرحوم علامه طباطبایی در مشهد نیز این جلسات را برگزار می کردند.

استاد حوزه علمیه قم در سخنانی به تفاوت حوزه و دانشگاه پرداخته و اظهار داشت: فرق حوزه با دانشگاه این است که انتخاب استاد در حوزه به عهده شاگردان است و اگر شاگرد علم و تقوای استاد را بپسندد، او را انتخاب می کند، اما شاید در دانشگاه این آزادی به این مقدار وجود نداشته باشد، امروز در دنیای غرب هم به این نتیجه رسیده اند که اگر انتخاب استاد به اختیار شاگرد باشد، بازدهی بهتری دارد.

 حرف و عمل استاد باید همخوانی داشته باشد

آیت الله فقیهی اضافه کرد: توصیه ما به اساتید این است که حرف هایی را که عمل نمی کنند به شاگردان نگویند، مثلا استادی که خانه و ماشین لوکس دارد، نباید از ساده زیستی طلبگی بگوید، اگر اینگونه باشد، شاگرد به آن استاد اعتقاد پیدا نمی کند و گفتار استاد تاثیر چندانی نخواهد داشت.

وی گفت: شاگردان نیز استادی را باید انتخاب کنند که به او اعتقاد دارند، شاگردان باید جنبه های علمی، تقوایی و انقلابی بودن استاد را برای انتخاب باید در نظر بگیرند، استادی که روحیات انقلابی دارد، روی شاگرد تاثیرگذار خواهد بود.

رئیس موسسه دارالثقلین امام عصر(عج) عنوان کرد: انقلاب معنایی ندارد جز اینکه دین اسلام در عمل پیاده شود و اگر این جهات را شاگردان و اساتید دقت کنند، حوزه انقلابی که موردتاکید رهبر معظم انقلاب است، ایجاد می شود.

آیت الله فقیهی تاکید کرد: امروز حوزه ما از نظر علمی، تقوایی و انقلابی وضعیت مطلوبی دارد، اما باید سعی شود در راستای بهتر شدن حرکت صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha