پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله سیدان

حوزه/ آیت الله سیدان گفت: امیرمؤمنان(ع) به ابن عباس چنین می فرمایند که در رابطه با چیزی که مفید نیست صحبت نکن و از اینجا مراعات حضرت در گفتار و دقت در مطالب بیان شده از سوی انسان به خوبی روشن می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه نشست های تفسیر سوره همزه در ماه مبارک رمضان، با اشاره به روایتی از امام حسین(ع) که در تفسیر بصائر نیز بدان اشاره شده است، گفت: در این روایت حضرت به ابن عباس چنین می فرمایند که در رابطه با چیزی که مفید نیست صحبت نکن و از اینجا مراعات حضرت در گفتار و دقت در مطالب بیان شده از سوی انسان به خوبی روشن می شود.

وی ادامه داد: در بخشی از این روایت که توصیه های حضرت به ابن عباس می باشند، چنین آورده شده است که گاهی انسان حرف به درستی می‌گوید، اما بر آن عیب گرفته می‌شود، با انسان با وقار و صبور و هم چنین با انسان سفیه بگو مگو نداشته باش که به ضرر تو تمام می‌شود؛ معیار انسان در سخن گفتن باید این جمله باشد که آن چه انسان دوست ندارد پشت سر او گفته شود، در رابطه با دیگران نیز پشت سرشان نگوید.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که سیدالشهدا(ع) به ابن عباس چنین می فرمایند که می ترسم اگر مراقب نباشی و نسبت به آن چه می‌گویی توجه نکنی این برای تو ضرر داشته باشد، عنوان کرد: و اینکه حتی اگر آن سخن هم سخن مفیدی باشد، اما این را در هر جایی به زبان نیاور و در جایی که نیاز است عنوان کن.

آیت الله سیدان با بیان این که به انسان توصیه شده است تا در تمام اعمال این گونه عمل کند مثل کسی که می‌داند نتیجه عملش را خودش می‌بیند اگر خوب یا بد است، نتیجه به خودش برمی گردد، اگر جرمی مرتکب شود، جریمه آن اخذ می‌شود، اظهار کرد: نکته دیگر اینجاست که انسان همیشه باید توجه کند که اگر کسی به او بدی کرد به او خیر می‌رساند چون خدا عادل است و کار به نفع انسان تمام می‌شود.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با بیان این که امیرمؤمنان علی(ع) در حکمت ۴۵۸ از کلمات قصار در نهج البلاغه سه جمله بیان فرمودند که ابن ابی الحدید معتزلی در رابطه با این کلمات می‌گوید هر کدامشان دریایی از حکمت است، خاطرنشان کرد: حضرت در این حکمت سه جمله بیان فرمودند. اول اینکه «نشانه ایمان این است که حرف صحیحی که برای تو ضرر دارد بر دروغی که برای تو نفع دارد ترجیح ‌دهی».

وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) در ادامه سخن خود فرمودند «همچنین نباید در گفتار خود چیزی به زبان بیاوری که انجام نمی دهی» و «عمل تو کمتر از سخنت باشد و مراقب باشی که خدا بپسندد آن چه را در رابطه با کس دیگری می‌گویی» بنابراین در این راه ما باید همه از خدا بخواهیم که حقایق مکتب وحی را بفهمیم و عمل کنیم.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha