سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
یعقوبی

امام‌جمعه بجنورد گفت: هرچه ساده‌زیستی بیشتر باشد، توفیق مواسات هم بیشتر است و اگر این شیوه رعایت شود، در گام بعد می‌توانیم برای رسیدگی به فقرا و در حقیقت رسیدگی به خودمان و سعادت ابدی‌مان استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در مراسم توزیع اقلام معیشتی رزمایش مواسات در بجنورد، با اشاره به ارزش مواسات، اظهار کرد: کسانی که اهل مواسات و احسان به خلق خدا هستند مکتب نرفته، عالم می‌شوند.

وی افزود: بهترین علم آن علمی است که مستقیماً خدای متعال بر قلب ما افاضه کند؛ یعنی همان شکلی که خدا به انبیا علم می‌داد. ما وظیفه داریم مطالعه کنیم شاگردی کنیم، اما خداوند مژده داده است که هرکس اهل احسان باشد، خداوند بر دل او علم واقعی را اشراق می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در مورد حضرت یوسف و موسی علیهماالسلام داریم: «آتَیْنَاهُ حُکمًا وَ عِلْمًا وَکذَلِک نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» و تعبیر «وَ کَذَلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» یعنی این موهبت الهی، ویژه پیامبران نیست و شامل تمام نیکوکاران می‌شود.

وی افزود: مهم‌ترین پیامدهای مواسات نداشتن و انفاق نکردن از دست رفتن مال حسرت به هنگام مرگ و پشیمانی بعد از مرگ است. امام صادق (ع) فرمودند: «مَنْ لَمْ یُنْفِقْ فِی طَاعَةِ اَللَّهِ اُبْتُلِیَ بِأَنْ یُنْفِقَ فِی مَعْصِیَةِ اَللَّهِ».

امام‌جمعه بجنورد گفت: نکتهٔ دیگر این است که حالا که خدا مالک بوده و این پول‌ها نزد ما امانت است، باید زندگی معتدلی داشته باشیم. هرچه ساده‌زیستی بیشتر باشد، توفیق مواسات هم بیشتر است. آن‌هایی که زندگی اشرافی دارند، طبیعتاً فرصت انفاق پیدا نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: رسول خدا فرمود: «المُؤمِنُ قَلِیلُ الْمَئُونَةِ کَثِیرُ الْمَعُونَةِ»؛ یعنی مؤمن خرج زندگی‌اش کم، اما کمکش زیاد است.

وی تصریح کرد: فضیلت این است که ما بهره‌وری‌مان را بالا برده و خرج زندگی‌مان را پایین بیاوریم. آن وقت درنتیجه این صرفه‌جویی‌ها می‌توانیم به دیگران نیز کمک کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی اضافه کرد: امام صادق (ع) می‌فرماید: «ضَمِنتُ لِمَنِ اقتَصَدَ أن لا یَفتَقِرَ»؛ یعنی من ضمانت می‌کنم کسی که میانه‌روی را رعایت می‌کند، فقیر و محتاج دیگران نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر این شیوه رعایت شود، در گام بعد می‌توانیم برای رسیدگی به فقرا و در حقیقت رسیدگی به خودمان و سعادت ابدی‌مان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha