شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی- معاون آموزش و پژوهش حوزه اصفهان

حوزه/ حجت الاسلام جلالی یکی از صفات برجسته شیعه و مومن را صبر و بردباری در همه مراحل زندگی دانست و گفت: امیرمومنان در حکمت ۸۳ جایگاه صبر در ایمان را همانند جایگاه سر در بدن بیان کرده اند و ایمانی که صبر همراه آن نباشد، ایمان نیست.

حجت الاسلام محسن جلالی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دراصفهان، در راستای سلسله مباحث سبک زندگی اسلامی با اشاره به جایگاه صبر و بردباری در قرآن کریم و احادیث ائمه اطهار(ع) به عنوان یکی از مولفه های مهم سبک زندگی اسلامی، اظهار کرد: شیعیان و مومنین اهل صبر هستند هم چنان که در روایتی امام صادق(ع) می فرمایند ما ائمه اهل صبر زیاد هستیم و شیعیان ما صبورتر از ما هستند، چرا که شیعیان ما گاهی در زمان غیبت و عدم دسترسی به امامان و پیشوایان خود قرار می گیرند و صبر می کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: یکی از ویژگی های شیعه در پیروی از ائمه اطهار(ع) صبور بودن است، بنابراین به دلیل فضیلت بالای صبر، توصیه به آن در کلمات اولیاء الهی زیاد دیده می شود.

حجت الاسلام جلالی با بیان کلام امیرمومنان(ع) درباره ویژگی متقین گفت: امیرمومنان(ع) دراین باره می فرماید: "متقین ایام کوتاه دنیا را صبر کردند و به جای آن یک راحتی طولانی نصیب آنها شد".

وی اضافه کرد: توصیه به صبر در قرآن کریم نیز زیاد وارد شده است و انسان ها و جامعه ای که در زیان نیستند توصیه به حق و صبر شده اند و در چنین جامعه ای افراد، یکدیگر را به صبر در راه حق توصیه می کنند، ولذا این جامعه اهل زیان نیست و منفعت و پیروزی نصیب آن می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به کلام امیرمومنان(ع) در حکمت ۳۴۶ نهج البلاغه و لزوم صبر در روزگاری که به ضرر انسان است، گفت: امیرمومنان در این حکمت می فرماید: "روزگار دو روز است یک روز به نفع تو است و یک روز هم به کام و نفع تو نیست و اگر روزگار به نفع تو است، شاکر باش و اگر به ضرر تو است صبر کن، چرا که این روزگار می گذرد و ماندگار نیست".

وی، صبر و استقامت در مقابل دشمن و در راه اهداف و ایمان را موجب دستیابی به پیروزی عنوان کرد و ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) در روز عاشورا به یاران خود فرمودند: بی صبری ارزشی ندارد، در جایی که مرگ جز یک پل و محل عبور نیست و پس از آن انسان به فضیلت های بالاتری می رسد.

حجت الاسلام جلالی با تاکید بر توصیه ائمه اطهار(ع) و اولیاء دین به صبر، تصریح کرد: یکی از صفات برجسته شیعه و مومن صبر و بردباری درهمه مراحل زندگی است و ایمان بدون صبر معنا پیدا نمی کند.

معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان در خصوص رابطه ایمان و صبر خاطر نشان کرد: از پیامبر اکرم(ص) سؤال شد، ایمان چیست و حضرت فرمودند: "ایمان صبر است". امیرمومنان نیز در حکمت ۸۳ جایگاه صبر در ایمان را همانند جایگاه سر در بدن بیان کرده اند و ایمانی که صبر همراه آن نباشد، ایمان نیست.

وی، مولفه های ایمان را صبر، یقین، عدل و جهاد بیان کرد و افزود: صبر نیز دارای شعبه هایی است که شوق به بهشت و ترس از عذاب الهی و جهنم و زهد از جمله آنها می باشد و امیرمومنان در این باره می فرماید: "کسی که شوق به بهشت دارد از شهوت ها خود را دور می کند و در معصیت صبر می ورزد".

حجت الاسلام جلالی با اشاره به اذعان دانشمندان غربی در مشکلات مربوط به بیماری فراگیر کرونا، به مسئله زهد نسبت به دنیا پرداخت و گفت: بر اساس فرمایش حضرت یکی از پایه های صبر، زهد و بی اعتنایی به دنیا است و نهایت کار انسان این است که از این دنیا به عالم دیگر می رود و این مسئله سختی نیست، ولذا در مصیبت با زهد نسبت به دنیا می توان صبر نمود.

معاون پژوهش حوزه علمیه اصفهان اضافه کرد: از دیگر پایه های صبر، صبر بر طاعت است در جایی که انسان بخواهد به ارزش ها و ثواب هایی که خداوند برای او مقدر کرده است دست یابد و توشه برگیرد، ولذا سه قسم صبر برای انسان عنوان شده است که شامل صبر بر مصیبت، صبر بر معصیت و صبر در طاعت است.
انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha