سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 سنت های روزه داران لبنانی در ماه رمضان

حوزه/ سنت شلیک توپ برای اعلام آغاز ماه مبارک رمضان از قدیم در لبنان رواج داشته و مردم در شامگاه آخرین روز ماه شعبان در ساحل بیروت تجمع پیدا کرده و پس از شلیک توپ، با خوردنی ها، نوشیدنی ها و شیرینی های مخصوص آغاز این ماه را جشن می گیرند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» ، لبنان یکی از کشورهای جهان عرب می باشد که اکثریت جمعیت آن را مسلمانان تشکیل داده است.

با این حال به دلیل جامعه چندقومیتی و وجود یک جامعه بزرگ مسیحی در لبنان سبب شده، برخی سنت های ماه مبارک رمضان از جمله ممنوعیت روزه خواری در این کشور دیده نمی شود و برخلاف دیگر کشورهای اسلامی در اینجا رستوران ها و کافه ها در طول روز تعطیل نمی شوند.

در ادامه به برخی از سنت های مرسوم در ایام ماه رمضان در کشور لبنان می پردازیم:

رویت ماه مبارک رمضان

با وجود اینکه این سنت قدیمی شده اما هنوز هم در آغاز ماه مبارک رمضان، بسیاری از مردم برای سنت دیرینه رویت ماه رمضان اقدام می کنند. گفته می شود کسانی که ماه را رویت کرده به دیوان عالی رفته و درباره مشاهده هلال ماه شهادت می دهند و مفتی لبنان اگر شهادت وی را تایید کند، دستور اعلام آغاز ماه رمضان و شلیک توپ را صادر می کند.

اعلام آغاز ماه با شلیک توپ

سنت شلیک توپ از زمان های بسیار قدیم برای آغاز ماه رمضان در لبنان رواج داشته اما در برخی دوره ها و برخی مناطق بیروت به دلیل جنگ ها کنار گذاشته شده است. با این حال اخیرا ارتش لبنان دوباره این سنت را احیاء کرده و در نخستین روز ماه مبارک رمضان و عید فطر سه گلوله توپ شلیک می شود. بگذریم از اینکه در زمان افطار و سحر نیز شهر را با شلیک گلوله توپ خبر می کنند.  درحقیقت تاریخچه شلیک توپ در لبنان به دوران عثمانی ها برمی گردد.

حس همدلی میان ادیانی در ایام رمضان

داشتن زبان ها، آداب رسوم و جوامع مختلف در لبنان باعث شده که یک حس همدلی میان ادیانی در ایام رمضان به وجود بیاید و بسیاری از همسایگان مسیحی که با مسلمانان دوستی و مراودت دارند، در این ایام رعایت همدیگر را کرده و یک دوستی معنوی قوی تر میان آن ها در ایام رمضان به وجود می آید.

به این ترتیب رمضان در لبنان هر چند به رغم ادیان مختلف رنگ و بوی متفاوتی دارد، اما لبنانی ها همراه با هم این ماه بزرگ را جشن می گیرند. مسیحی ها در افطاری های مسلمانان شرکت کرده، رعایت روزه خواری را می کنند و در اسناد تاریخی نیز دیده شده که حاکمان مسیحی و مسلمان در ضیافت های افطاری مشترک دعوت می شده اند و این سنتی است که تا به امروز ادامه دارد.

سیبانه رمضان

براساس یک سنت قدیمی به اسم سیبانه، مردم لبنان در شامگاه آخرین روز ماه شعبان در ساحل بیروت تجمع پیدا کرده و پس از شلیک توپ به نشانه رؤیت هلال ماه مبارک رمضان، با تناول خوردنی ها، نوشیدنی ها و شیرینی های مخصوص آغاز این ماه را جشن می گیرند.

غذاهای سفره افطاری و سحری

از جمله غذاهای سفره افطاری و سحری روزه داران لبنانی می توان به انواع سوپ، فلفل، سیب زمینی سرخ شده، نخود فرنگی با رایحه مخصوص لبنانی، بروکلی با مرغ، کباب، شیر برنج و انواع نوشیدنی و دسر اشاره کرد.

خرما در سفره های افطاری لبنانی ها از ارزش بالایی برخوردار است و آن ها با خرما  افطار می کنند و پس از آن نوبت به «سوپ شوربا» می رسد. یکی از متنوع ترین سفره های افطاری، سفره لبنانی هاست و غذاهای عربی زیادی از جمله تبوله، حمص، دلمه برگ مو، سمبوسه، عرایس و فته در آن دیده می شود. و برای وعده شام نیز کباب بره، مرغ شکم پر، مغربیه، صیادیه ماهی و سایر غذاهای دریایی مصرف می کنند. شربت های زیادی از جمله جلاب، آب تمبر هندی، آب لواشک و خرنوب نیز در سر سفره هایشان به چشم می خورد.

در مقابل سحری های سبکی در لبنان مصرف می شود و غذاهای سحری بیشتر شامل انواع «منقوش» می شود. منقوش غذایی است با پایه خمیر و پنیر که گاهی همراه با زیتون و ماست چکیده، تهیه می شود.

هنگام افطار خیابان های لبنان تقریبا خالی شده و تا یکی دو ساعت بعد از افطار رفت و آمدی در خیابان ها دیده نمی شود. اما از نیمه شب تا سحر مردم در مراکز خرید، پارک ها و مساجد در رفت و آمد هستند.

باقلوا کادایف ، قطایف، کنافه، کلاچ میان پر، شعیبیات، المفروکه، قاروطیه و بحصالینو از جمله شیرینی های سنتی لبنانی ها در ایام ماه مبارک رمضان هستند.

«سهره» یا شب نشینی در ماه رمضان

خانواده های لبنانی سنتی با نام «سهره» یا شب نشینی در رمضان دارند و ساعاتی از شب را دور هم جمع می شوند.  موضوع این شب نشینی ها هم از تفریح و تلویزیون دیدن تا ختم قرآن فامیلی متفاوت است. البته در این بین هستند کسانی که ترجیح می دهند در مسجد جمع شوند و تا زمان سحر عبادت کنند.

خیمه های رمضانی

در ماه مبارک رمضان در لبنان، خیمه‌های رمضانی رواج زیادی دارند. این خیمه ها که در محلات شهر برپا می شوند، محل برگزاری برنامه‌های متنوع شهروندی هستند که تا صبح ادامه دارند. در برخی از این خیمه ها کمک های مردمی برای نیازمندان جمع آوری می شود.

طبل زن های سحر

در زمان سحری «مسحراتی ها» (طبل زن ها) با گشت و گذار در کوچه ها و کوبیدن بر طبل های کوچک خود، مردم را برای سحری بیدار می کنند. (سحر است... رمضان به دیدار شما آمده است.)

آن ها لباس های سنتی به تن دارند و از ساعت ۲ الی ۳ نیمه شب به طبل زنی در خیابان ها مشغول هستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha