جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رمضان در عربستان سعودی، روزهای آرام و شب های زنده

 حوزه/ ساعات طولانی روز و گرمای هوا روزه داری را در عربستان دشوار ولی در عین حال جالب و متفاوت ساخته است و مردم این کشور در ایام ماه مبارک رمضان شب ها بیدار بوده و روزهای آرامی دارند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، عربستان بزرگترین کشور غرب آسیا و زادگاه دین اسلام است. این کشور بخش عمده شبه جزیره عربستان را در بر گرفته ‌است، بیشتر ساکنان این کشور سنی مذهب هستند و شیعیان به صورت اقلیت در این کشور زندگی می‌کنند. در عربستان شیعیان اثنی‌عشری، اسماعیلی و زیدی سکونت دارند. آمار دقیقی از تعداد شیعیان در دست نیست. منابع مختلف تعداد شیعیان را در این کشور حدود دو میلیون نفر ذکر کرده‌اند که بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت عربستان را تشکیل می‌دهند.  

ساعات طولانی روز و گرمای هوای این کشور، روزه داری را در ایام رمضان سخت و دشوار اما تا اندازه ای جالب و متفاوت ساخته است.

عربستان تجربه زیبایی از رمضان دارد. فروشگاه ها در ایام رمضان بالاترین نرخ مراجعه را تجربه می کنند و مجالس پر زرق و برق افطاری و تزئینات رنگارنگ و سنتی جده چشم نواز هستند.

یک ویژگی رمضان در عربستان این است که ساعات کاری مدارس و دفاتر کاهش می یابد تا مردم بتوانند قبل و بعد از سحری و افطار استراحت کنند.

 شب های زنده  

یکی از ویژگی های جالب توجه رمضان در عربستان ، کند و بی روح شدن روزها و پرجنب و جوشی و شلوغی شب ها است. بسیاری از افراد در ساعات اولیه صبح (۱-۲) به پیاده روی های شبانه می روند یا در شب خرید می‌کنند یا به ملاقات دوستان خود می روند و چنین چیزی در هر زمان دیگری از سال غیرقابل تصور است.

مردمان با فرهنگ های مختلفی در این سرزمین زندگی می کنند و رستوران های مختلف غذاهای متنوعی را در اختیار مردم قرار می دهند. رستوران ها شب ها باز هستند و تمام شب فعالیت دارند.

در ماه رمضان ، اغلب مردم خیرخواه تر می شوند و نیکوکارتر هستند. در ساعات افطاری در پشت چراغ های قرمز یا خیابان های شلوغ داوطلبانی دیده می شوند که به رهگذران و عابران خرما و آب می دهند.

سنت قدیمی مسحراتی  

حرفه مسحراتی یکی از قدیمی ترین سنت های ماه مبارک رمضان در شرق  عربستان  است. با وجود فناوری های نوین، سنت های قدیمی برای مسلمانان عربستان به سختی می میرند. مسحراتی شخصی است که در مناطق مسکونی قدم می زند و با طبل زنی نمازگزاران را برای سحری خوردن بیدار می کند. در استان شرقی این عرف ریشه دار بوده و طبل زن به نام ابوطبلیلا شناخته می شود.

اگر ابوطبلیلا سحری ها در حال طبل زدن در خیابان ها قدم نزند و کودکان به دنبال او نیفتند، رمضان در عربستان کامل نیست. او سرتاسر ماه رمضان این وظیفه را به عهده داشته و مردم به او پول، هدایا و شیرینی می دهند یا برایش دعا می کنند.

غذاهای افطاری

افطار در عربستان سعودی ساده آغاز می شود و معمولا روزه ها را با قهوه عربی و خرما باز می کنند. حنینی یک شیرینی عربی، ترکیبی از خرما ، آرد گندم، روغن حیوانی و شکر است. و مردم مسلمان عربستان در ایام رمضان این شیرینی را دوست دارند و در اکثر سفره های افطاری عربستانی ها یافت می شود.

در سفره های افطاری بزرگ «ثرید» غذایی متشکل از سبزیجات، تکه های کوچک بره، کدوسبز، هویج و سیب زمینی است که روی نان های نازک قرار می دهند و مشابه آبگوشت ایرانی هاست. عربستانی ها عصیده را نیز دوست دارند.

قهوه عربی در عربستان تلخ تر سرو می شود زیرا در آن میخک خورد شده می ریزند و طعم قوی تری پیدا می کند.

  سمبوسه ، فول (لوبیا فوا) و سوپ دانه برخی غذاهای محبوب عربستانی ها در ایام رمضان هستند. شربت سوبیا نیز وجود دارد که نوشیدنی مرسوم متشکل از شیر و نشاسته است. شیرینی های مختلف عربی و شربت های متنوع نیز بر سر سفره های آن ها به وفور یافت می شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی دایی IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    0 0
    خاک بر سر ما با چشم های خواب آلود بلد میشیم میریم سر کار تازه میگن روزخوار میگیریم‌ ترتیبشو میدیم. عید بگیرید از کشورهای مسلمان همسایه