سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امهز1

حوزه/ دکتر حکم امهز گفت: حزب الله دارای نیروی بزرگی در سطح سیاسی، و نمایندگی در پارلمان لبنان است و در عرصه تصمیمات سیاسی لبنان مؤثر است، از این رو محور آمریکایی می خواهد به این نقش تاثیر گذار حزب الله ضربه بزند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، محور مقاومت از جمهوری اسلامی ایران گرفته تا حزب الله لبنان، یمن و سوریه و دیگر گروه های مقاومت در دهه های اخیر با پروژه های توطئه آمیز تروریستی و تکفیری محور آمریکایی عبری و عربی در مبارزه بوده است. این امر موجب شده گروه های مقاومت و وابستگان آنها در کشورهای مختلف مورد تعرض و تحریم قرار بگیرند و متهم به افراطی گری شوند حال آنکه همواره در صف مقدم مبارزه با تروریست بوده اند.

از جمله این گروه های مقاومت "حزب الله لبنان" است؛ که از زمان تاسیسش تا کنون در برابر اشغالگران صهیونیستی ایستادگی کرده و نقشه های شوم محور آمریکایی و صهیونیستی را در منطقه نقش بر آب کرده است.از این رو از سوی دول اروپایی و آمریکا به عنوان سازمانی تروریستی معرفی شده و افراد وابسته به حزب الله به اتهام های مختلفی بازداشت شده و یا تحریم می شوند. اقدام آلمان در قرار دادن نام حزب الله در لیست سازمان های تروریستی به عنوان کشور اروپایی که نسبتا روابط خوبی با حزب الله داشت از جمله این اقدامات است.

در شرایط کنونی لبنان که مردم نسبت به وضعیت اقتصادی این کشور و بالارفتن قیمت دلار تظاهرات اعتراض آمیز بر گزار می کنند، افرادی وابسته به آمریکا سعی در بازگشت به حکومت لبنان را دارند تا از این طریق فشار بیشتری بر حزب الله وارد کرده تا از اهدافش در منطقه عقب نشینی کند و لبنان را نیز به دوران فساد اقتصادی ببرند.

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، با دکتر "حکم امهز" تحلیلگر ارشد لبنانی مسائل خاورمیانه، نویسنده سیاسی مسائل منطقه و ایران، فعال دائمی رسانه های مختلف عربی در زمینه پیگیری مسائل منطقه، به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت وگو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا در خصوص شرایطی که در حال حاضر محور مقاومت اعم از حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران و دیگر گروه های مقاومت در منطقه در رویارویی با محور آمریکایی –صهیونیستی و سعودی دارد توضیح بفرمایید.

بدون شک درسی که از جنگ بین مقاومت اسلامی حزب الله در لبنان و یا به شکل کلی بین محور مقاومت با پروژه آمریکایی، صهیونیستی و سعودی در منطقه وجود دارد؛ این است که این جنگی است دائمی و دو طرف از تمام امکانات و استعدادهای خود در آن استفاده می کنند. زمانی که از محور مقاومت صحبت می شود، منظور علاوه بر حزب الله لبنان، جمهوری اسلامی ایران است. این محور توانسته توطئه ها و طرح های آمریکایی- صهیونیستی و سعودی را در منطقه شکست دهد. به ویژه اگر بخواهیم در مورد تهدید خطرناک پروژه تقسیم سوریه و سقوط نظام در سوریه ، یا تقسیم یمن و سرنگونی هم پیمانان محور مقاومت در یمن و یا در عراق و حشد الشعبی که با تکفیری ها می جنگند، صحبت می کنیم؛ همه این ها جنگ با جمهوری اسلامی و حزب الله است. ما می دانیم تروریسم منطقه و تمام این طرح ها از سوی محور آمریکایی - سعودی و اسراییلی در منطقه شکل گرفت، اما تروریست ها با تمام امکانات و توانایی های خود اعم از نیروهای انسانی ،استراتژیک و تسلیحاتی و لوجستیکی در مقابل محور مقاومت متحمل شکست شدند.

در مقابل، محور دیگر که رهبری آن به دست آمریکا و یهود است با در اختیار داشتن تسلیحات در عرصه جنگ، پروژه ها و طرح های منطقه ای خود را برای نابودی کامل منطقه اجرا کردند، تا جایی که از همه امکانات خود در این جنگ استفاده کردند و دیگر کاری نمی توانستند علیه منطقه انجام دهند، جز استفاده از ابزارهایی همچون جنگ اقتصادی و از جمله آن موضوع قیمت و ارزش دلار که یک موضوع جهانی و در دست آنها است و می تواند تبدیل شود به ابزار سختگیری علیه طرف دیگر و استفاده از تحریم، هتک حرمت و اتهام زنی تا در این جنگ طرف مقابل تسلیم شود تا تحریم ها را بردارند.

سوالی که مطرح است این است که آیا این روش ها که همواره محور آمریکایی از آن استفاده می کند با قوانین و منشور حقوق بشری و اخلاقی و حتی قوانین حقوق بشر در شرایط محاصره و تحریم مطابقت دارد؛ و این یک توضیح مختصری بود که از شرایط کنونی جهان در مقابله با محور مقاومت ارائه دادم.

حوزه: در ادامه تحریم های مختلفی که محور مقاومت در طول سال ها با آنها دست و پنجه نرم می کند اخیر تحریم حزب الله لبنان از سوی برخی دول اروپایی مورد توجه قرار گرفته است،تحلیل شما در این خصوص چیست؟

در حال حاضر تحریم حزب الله در لبنان و در جهان به شکل وسیعتری در همین چارچوب در حال انجام است. یعنی تلاش می کنند، حزب الله را در تگنا قرار دهند، در ابتدا سعی کردند اشخاصی را که از دوستان و وفاداران به حزب الله هستند؛ اعم از بازرگانان و ثروتمندان بزرگ در جهان را هدف قرار دهند از این نظر که آنها وابسته به حزب الله هستند آن هم با هدف توقف حمایت مالی از حزب الله و از این جهت که آنها در برخی از دولت های خلیجی تهدیدی برای محور آمریکایی- سعودی و اماراتی محسوب می شدند و عملیات اخراج لبنانی ها را به اتهام ارتباط با حزب الله در دستور کار قرار دادند.

متهم نمودن حزب الله به قاچاق مواد مخدر توطئه محور سعودی-آمریکایی و صهیونیستی

متاسفانه با استفاده از همین اصطلاح اخراج شیعیان از این مناطق و اتهام زنی که آنها وابسته به حزب الله هستند از این ابزار استفاده نمودند و حتی بانک هایی در لبنان را به اتهام وابستگی به حزب الله با ادعای آمریکا تحریم کردند و در لیست سیاه خود قرار دادند که در نتیجه منجر به ورشکستگی این بانک ها شد. همچنین در بسیاری از کشورهای جهان تلاش هایی در سطح دولت ها ازسوی آمریکا و عربستان سعودی ورژیم اسراییل با هدف قرار دادن شخصیت های ثروتمند و وابسته به حزب الله و شخصیت های دیگری که متهم به دوستی با حزب الله شدند صورت گرفت و بسیاری از ادعاها و شایعات و اتهامات جعلی مبنی بر اینکه این افراد وابسته به حزب الله هستند مطرح شد و اتهاماتی از قبیل اینکه حزب الله در زمینه قاچاق مواد مخدر همکاری دارد و اتهاماتی دیگری از این دست را متوجه حزب الله لبنان نمودند.

از دیگر اقدامات آمریکایی ها علیه حزب الله لبنان ربودن یک تاجر لبنانی وابسته به حزب الله به نام "قاسم تاج الدین" از فرودگاه مراکش بود که تا کنون در زندان آمریکا بازداشت است. او می خواست از مراکش به لبنان برود و تاکنون تلاش هایی انجام شده و همچنان به اتهام دور زدن تحریم های امریکا در زندان آمریکا به سر می برد.

این فشارها از سوی محور مخالف حزب الله توانسته دستاوردهایی در سطح اروپا برایشان محقق کند به این معنا که انگلیس پیش از این تنها شاخه نظامی حزب الله را تحریم کرده بود و بعد ازآن در حال حاضر شاهد تحریم حزب الله از سوی آلمان هستیم.

حوزه: با توجه به روابط خوب بین حزب الله لبنان و آلمان در گذشته به نظر شما چرا در شرایط کنونی دولت آلمان اقدام به قرار دادن نام حزب الله در لیست تروریستی کرده است؟

نکته قابل توجه در زمینه تحریم آلمان این است که روابط بین آلمان و حزب الله  بسیار خوب بود و فرصت های متقابلی برای حزب الله و آلمان به وجود آمده بود و همکاری هایی داشتند از جمله وساطت آلمان و میانجیگری او در زمینه عملیات تبادل بین حزب الله و اسراییل و همچنان این روابط خوب بود. اما متاسفانه باید بگویم با شرایط موجود و فشارهایی که آمریکا بر  اتحادیه اروپا در خصوص تامین مالی و یا عدم تامین مالی وارد کرد و فشارها بر سایر کشورهای دیگر اتحادیه اروپا با چاشنی تهدید جدا شدن از اتحادیه اروپا به خصوص بعد از خروج انگلیس ازاتحادیه و همچنین شرایط کرونا و سایر شرایط کنونی، آلمان در موضع ضعف در برابر آمریکا و صهیونیست ها قرار داد که حزب الله را هم در سطح نظامی و هم در سطح سیاسی تروریست بخوانند.  

اما آنچه باید توجه کنیم این است که اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که موضعش را در قبال حزب الله هر گز تغییر نمی دهد و جناح نظامی حزب الله را تروریستی اعلام کرده بودند که البته این امر پذیرفتنی نیست. در حال حاضر شاخه سیاسی که تروریستی اعلام نکرده بودند و دائما ابراز علاقه نمودند که گفت وگو هایی بین اروپایی ها و اقشار و احزاب لبنانی و از جمله حزب الله انجام دهند،.اما در حال حاضر شاهد چنین اقداماتی هستیم و در قضیه تحریم حزب الله از سوی آلمان نکته ای که باید بر روی آن متمرکز شویم و دقت کنیم این است که آلمان بیشتر تحت فشار اسرائیل چنین اقدامی را انجام داد و متاسفانه رئیس دستگاه اطلاعات آلمان وابسته به یهود است و او اطلاعات ساختگی و جعلی از فعالیت های حزب الله در داخل آلمان ارائه کرده است.

آلمان با فشار آمریکا و صهیونیست ها حزب الله را تروریست اعلام کرد

زمانی که آلمان چنین ادعاهای جعلی را مطرح کرد؛ در آمریکا هم چنین ادعاهایی تکرار شد و از این رو حمله ضد برخی از افرادی که در آلمان بودند و به برخی مراکز با اتهام وابستگی به حزب الله و فعالان حزب الله انجام شد. موضع حزب الله و دبیر کل آن بسیار واضح و سریع اعلام شد که این موضع آلمان موضعی سیاسی است و با فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی انجام شده است.

 حزب الله همچون گذشته دارای اعتبار است؛ حزب الله یک حزب لبنانی است و دارای نماینده در پارلمان لبنان است و این اتهامات صحیح نیست و متاسفانه جنگی علیه اشخاص و نه علیه حزب در حال انجام است و همانطور که دبیر کل حزب الله جناب سید حسن نصر الله گفتند؛ حزب الله فقط در لبنان است و فعالیتی در سطح جهان ندارد و تنها هدف اصلیش مواجهه با رژیم اشغالگر قدس است نه کمتر و نه بیشتر. بنابراین به این نتیجه می رسیم هدف فقط تحریم اشخاص وابسته به حزب الله نیست، بلکه هدف ، فشار مالی و اقتصادی بر حزب الله در داخل لبنان است.

محور آمریکایی به دنبال تخریب چهره حزب الله در داخل و خارج لبنان است

چرا که حزب الله دارای نیروی بزرگ در سطح سیاسی ، ملی و نمایندگی در پارلمان و حکومت لبنان است و تاثیر گذار در عرصه سیاسی و تصمیمات سیاسی در لبنان هست از این رو محور آمریکایی می خواهد به این نقش تاثیر گذار حزب الله ضربه بزنند و متاسفانه تهمت هایی به حزب الله می زنند و این اقدامات از سوی افراد وابسته به طرح آمریکایی است؛ کسانی که فاسد هستند دیگر مفسد شناخته نمی شوند اما افراد حزب الله که معروف به صداقت،کفایت، شایستگی و زندگی پاک هستند آنها را فاسد معرفی می کنند و این چیزی است که در حال حاضر در لبنان رواج می دهند.

حزب الله هزینه مقاومت در برابر تروریست های تکفیری در منطقه را می دهد

 و دلیل دیگر اینکه، یقینا حزب الله وارد جنگ داخلی و عملیات های دزدی و غارت که سال ها است در لبنان وجود دارد، نمی شود و همه حتی کسانی که دشمن حزب الله  هستند تاکید می کنند که حزب الله داخل سازمان های فساد نمی شود. اما حزب الله در تصمیمات سیاسی موثر واقع شده و این موجب شده که از سوی برخی احزاب و طرف های دیگر متهم به فساد شود. بنابراین حملات زیادی علیه حزب الله با هدف تضعیف آن از سوی طرح آمریکایی و هم پیمانان او در منطقه وجود دارد؛ چرا که حزب الله توانسته معادلات منطقه را تغییر دهد و معادلات جدیدی را ایجاد کند، چه زمانی که در مقابل اسرائیل ایستادگی کرد و یا در جنگ ۳۳ روزه یا "جنگ تموز" حزب الله از آن زمان تا کنون معادلاتی را ایجاد کرده و هرگز اسرائیل دیگر جرات تجاوز به لبنان را نخواهد داشت.

 همچنین حزب الله توانسته است در جنگ با تکفیری های تروریست در منطقه که مورد حمایت آمریکا هستند و سایر جنگ هایی که توسط پروژه آمریکایی- سعودی و صهیونیستی در منطقه شکل گرفته ایستادگی کند و بایستی هزینه آن را می پرداخت.

بنابراین آمریکایی ها و سعودی ها به خاطر این اقدامات حزب الله چنین تلاش هایی انجام می دهند و باید به این نکته اشاره کنیم که به مجرد اینکه آلمان جناح سیاسی حزب الله را در لیست تروریستها قرار داد، ابتدا این تصمیم یک تصمیم سعودی، اسرائیلی،آمریکایی، اماراتی و بحرینی بود و تمام این کشورها در منطقه مشکلاتی ایجاد کردند. به دنبال این اقدام آلمان وزرات خارجه لبنان سفیر آلمان را فراخواند که دلیل این اقدام دولت آلمان را توضیح دهد و سفیر آلمان اعلام کرد؛ که این کشور حزب الله را در لیست تروریستی قرار نداده است که در اینجا تناقضی دیده می شود؛ که ناشی از یک عدم شفافیت در موضع آلمان است و این عدم شفافیت تاکنون ادامه دارد و همچنان واضح نیست.اما آنچه که در این زمینه مهم است ؛ این است که طبیعتا همان رفتاری با حزب الله می شود که با جمهوری اسلامی ایران از زمان تاسیسش تاکنون شده است.

فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران نتوانست موضع ایران را تغیر دهد

فشارها به تمام شیوه های مختلف اعم از تحریم ها و محاصره اقتصادی در دستور کار قرار گرفته اما تمام تلاش های جبهه استکباری نتوانسته موضع جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهد وایران  توانسته در همین دوره گذشته با وجود محدودیت های منابع مالی و اقتصادیش و در حالی که نمی توانست از طریق کانال های مالی بانک ها استفاده کند خودش را با این شرایط تطبیق داد و اقدامات آنها تاثیری بر ایران نداشت.

در زمینه اقدام آلمان مسوولیتی به طور مستقیم متوجه دولت لبنان است؛ چرا که بسیاری از لبنانی ها و اتباع لبنانی در خارج کشور مورد تعرض قرار گرفتند و به آنها اتهاماتی وارد شده و در برخی موارد برای آنها پرونده های جعلی و ساختگی با اهداف بسیاری از جمله اقتصادی یا غیر اقتصادی باز شده است.

اتهام زنی علیه تجار و ثروتمندان لبنانی از سوی عوامل صهیونیستی در آفریقا

به طور مثال جنگ و درگیری بزرگی بین افراد موثر لبنانی در آفریقا و بازیگران و لابی های صهیونیستی در موضوع اقتصادی وجود دارد. همچون "قاسم تاج الدین" تاجر لبنانی که همچنان بازداشت است و اتهاماتی که متوجه برخی از ثروتمندان بزرگ لبنانی در آفریقا است و درگیریهای زیادی بین آنها و بازیگران اقتصادی صهیونیستی در آفریقا و سایر کشورها وجود دارد و در لباس سیاسی و تروریستی و با این عناوین افراد ثروتمند و تاجر لبنانی را در خارج از لبنان را متهم می کنند تا بتوانند آن ها را از میان بردارند و این موضوعات دائما علیه حزب الله و ایران مطرح می شود . دولت لبنان به طور اساسی باید به وظیفه اش در دفاع از این افراد عمل کند و اقدام به عملیات دیپلماسی گسترده در برخورد با این اتهامات کند. اتهاماتی جعلی که متوجه اتباع لبنانی در خارج از این کشور شده چرا که این موضوع در داخل لبنان انعکاس زیادی داشته است.

حوزه: تحریم افراد ثروتمند مهاجر لبنانی و تاجران چه تاثیری در اقتصاد لبنان دارد؟

تعداد مهاجران لبنانی ۳ برابر جمعیت داخلی لبنان است

ما می دانیم در لبنان اتکای  زیادی به دارایی های مهاجران هست به طوری که خانه ای در لبنان نیست که مهاجر نداشته باشد،به طور مثال تعداد لبنانی های داخل لبنان حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر است، اما تعداد لبنانی های خارج از لبنان ۱۶ میلیون نفر است و این رقم شگفت آوری است. مثلا در برزیل ۸ میلیون لبنانی زندگی می کند و لبنانی ها در جهان متمایز از دیگران هستند به این معنا که دارای امکاناتی در سطح سیاسی و اقتصادی هستند.آنها ماهیانه برای خانواده هایشان و یا خویشاوندانشان مبالغی به ارزش صدها میلیون دلار ارسال می کنند و این کمکی به دولت لبنان و اقتصاد حکومت لبنان در مقابله با چالش های پیش روی آنها به حساب می آید .

 در لبنان زمینه های اقتصادی ،صنعتی و زراعی و یا حتی صنایع ساده وجود ندارد. اعتماد و تکیه لبنان به طور اساسی بر گردشگری و مهاجران است و از این نظر که لبنان منطقه ترانزیت بین شرق و غرب است و این نکاتی است که دولت لبنان به آن توجه نمی کند.

حوزه: با توجه به تحریم های مالی و سیاسی اروپایی ها و توطئه آمریکایی ها در داخل و خارج لبنان علیه حزب الله و ملت لبنان و شرایط نامساعد اقتصادی برخی آشوب ها و تظاهرات اعتراض آمیز در لبنان بوجود آمد در خصوص چرایی این اعتراضات توضیح دهید؟

اینکه لبنانی ها در خارج از کشور به عناوین تروریست و غیره متهم می شوند؛ اول متوجه دولت لبنان و بعدا متوجه حزب الله یا هر حزب دیگری است،در نتیجه این اتفاق بر روی خزانه لبنان و بر خرید هر لبنانی بدون استثناء تاثیر بسیار زیادی خواهد گذاشت. اخیرا نیز در نقل و انتقال پول از خارج کشور مشکلاتی در سطح لبنان ایجاد شده است.

در حال حاضر شاهد تظاهراتی در لبنان و اعتراضاتی به بالا رفتن قیمت دلار،هستیم و از سوی دیگر اقدامات اخیر آلمان، اتهام وارده به رئیس بانک مرکزی لبنان مهندس سیاست اقتصاد در لبنان "ریاض السلامه" از دیگر تحولات لبنان است .در این خصوص اظهارات اتهامی واضحی از سوی "حسان دیاب" نخست وزیر لبنان به رئیس بانک مرکزی لبنان مطرح شده که او را متهم به تلاش ها و اقدامات شک برانگیز در خصوص سیاست مالی در لبنان کرده است. 

فشارهای داخلی و خارجی بر دولت فعلی لبنان

همچنین فشارهای بسیار زیادی روی دولت لبنان وجود دارد و پیام های تهدید آمیزی از سوی آمریکا برای دولت دیاب ارسال می شود که کسی نمی تواند رئیس بانک مرکزی لبنان را هدف قرار دهد؛ چرا که او وابسته به آمریکا است.تلاش های بسیاری می شود تا روی دولت لبنان فشار بیاورند چرا که می گویند او وابسته به حزب الله و جریان وطن آزاد(تیار الوطن الحر) منسوب به رئیس جمهور لبنان میشل عون است. این فشارها به سیاست های مالی خاص دولت "حسان دیاب "و پی گیری پرونده های فساد اقتصادی که به سه دهه قبل باز می گردد مربوط است.

تمام این اقدامات برای متوقف کردن دولت حسان دیاب است؛ چرا که همواره او سیاست های مالی خاصی وضع کرده و مفسدین اقتصادی را تهدید نموده است؛ بنابراین این فشارها برای بازگرداندن افراد وابسته به آمریکا به لبنان است که یکی از آنها سعد حریری است.

تلاش های سیاسی و خارجی برای بازگردان سعد حریری به قدرت

در حال حاضر بعد از آنکه بحران بزرگی در لبنان آغاز شد، حملات و تلاش های زیادی علیه دولت دیاب از سوی رووسای دولت های گذشته لبنان که وابسته به طرف آمریکایی هستند، انجام شد، بویژه افراد وابسته به گروه ۱۴ مارس و در همین رابطه سوالی بزرگ ایجاد می شود؛ که چرا این تلاش ها با اتهامات از سوی آلمان علیه حزب الله و تروریست خواندن آن همزمان می شود؛ پس معلوم می شود تمام این اقدامات در راستای پروژه آمریکایی است تا حزب الله را تحت فشار بگذارند که دولت لبنان را کنار بگذارد و مجددا سعد حریری به دولت لبنان بازگردد و ما می دانیم بازگشت این مرد یعنی برگشتن امور به گذشته که اقتصاد و ضعیت مالی لبنان در بدترین تاریخش قرار داشت.

دخالت آمریکا برای کشاندن لبنان به جنگ داخلی

هدف اساسی از برگرداندن سعد حریری به دولت و اجرای سیاست های اقتصادی نادرست مورد حمایت آمریکا است که احتمال جنگ داخلی در لبنان  را بالا می برد.سعد حریری که از چند ماه پیش تاکنون در عرصه سیاسی لبنان حضور نداشته امروز در کنار دیگر مخالفان و افراد وابسته به آمریکا و گروه ۱۴ مارس در کنار سفیر آمریکا گردهمایی داشته و علیه دولت لبنان تلاش می کنند. 

آنها به دنبال ایجاد فضای نا امنی و عدم ثبات در لبنان هستند تمام این تلاش ها برای فشار به حزب الله و بازگرداندن نیروهای وابسته به آمریکا به لبنان است. اگر شرایط به این سمت پیش برود احتمال جنگ داخلی در لبنان وجود دارد  همه این تلاش ها و توطئه ها اعم از تروریستی معرفی کردن حزب الله، تحریم و بازداشت تجار لبنانی و شرایط نامساعد اقتصادی به این دلیل است که حزب الله لبنان در مقابل طرح های آمریکایی- سعودی و صهیونیستی در منطقه ایستادگی و مقاومات کرده است.

گفت وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha