جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مقتدایی

حوزه/ شب قدر، شب انس با خداوند است، شبی است که بندگان خداوند می‌توانند با پروردگار متعال خلوت کنند و به مناجات و راز و نیاز بپردازند، اگر انسان بتواند در این شب به‌صورت جمعی راز و نیاز کند بسیار فضیلت دارد و اگر حضور در اجتماعات ممکن نبود، انسان می‌تواند خودش به‌تنهایی بین خود و خدا خلوت کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه،‌ آیت‌الله مرتضی مقتدایی رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران کشور در گفت‌وگویی با اشاره به فرارسیدن شب‌های قدر گفت: شب قدر، شبی بسیار با ارزش است که به شرافت و فضیلت این شب در طول سال وجود ندارد.

وی افزود: قرآن می‌فرماید «و ما ادراک ما لیلة القدر، لیلةالقدر خیر من الف شهر، تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر» به پیغمبر می‌فرماید تو چه می‌دانی، عظمت و شرافت و جایگاه بلند و عظیم معنوی شب قدر را، عبادت کردن در این شب از هزار ماه افضل و بهتر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بابیان اینکه هیچ شبی با شرافت‌تر از شب قدر وجود ندارد و خداوند برای این شب احترام خاصی قائل است، اظهار کرد: شب قدر، شب انس باخداوند است، شبی است که بندگان خداوند می‌توانند با پروردگار متعال خلوت کنند و به مناجات و راز و نیاز بپردازند، اگر انسان بتواند در این شب به‌صورت جمعی راز و نیاز کند بسیار فضیلت دارد و اگر حضور در اجتماعات ممکن نبود، انسان می‌تواند خودش به‌تنهایی بین خود و خدا خلوت کند.

وی قرائت دعای ابوحمزه ثمالی، افتتاح و سحر را بهترین دعای و با مسمی‌ترین دعا در شب‌های قدر خواند و تصریح کرد: خواندن این دعاها در شب قدر توصیه‌شده است، همچنین تلاوت قرآن کریم، خواندن سوره قدر از دیگر سفارش‌هایی است که در این شب انسان می‌تواند آن‌ها را انجام دهد. زیرا شب قدر، شب انس باخدا و مناجات باخداست، شبی است که انسان از گناهان خودش توبه می‌کند، چون شب توبه است، خداوند متعال بندگانی که توبه کنند را بسیار دوست دارد تا در این شب به درگاه او پناه ببرند.

وی یادآور شد: در روایت داریم، همان‌گونه که فردی در بیابان با تمام امکانات حضور دارد و به‌یک‌باره امکانات خودش را از دست می‌دهد و سرگردان می‌ماند و چاره‌ای برای رهایی نمی‌بیند به‌گونه‌ای که آماده مرگ می‌شود و به‌یک‌باره امکانات ازدست‌داده را به دست می‌آورد و بسیار خوشحال می‌شود، خداوند متعال از این فرد بیشتر نسبت به توبه بندگان خود خوشحال‌تر می‌شود، زیرا خدا بخشش را دوست دارد و کریم همیشه دوست دارد تا بندگانش را ببخشد.

آیت‌الله مقتدایی گفت: از سوی دیگر شب قدر، شب شهادت مولای متقیان امیرمؤمنان علی علیه‌السلام است، کسی که پس از پیغمبر بالاترین شخصیت و عظیم‌ترین فرد است، در قرآن کریم، امیرمؤمنان به‌منزله جان و نفس پیغمبر شمرده‌ شده است، زیرا پیغمبر بهترین فرد بود و از همه انبیا فضیلت بیشتری داشت. بنابراین امیرمؤمنان به‌منزله جان پیامبر است، چنین وجود نازنین، شب قدر شب شهادت آن است، شب بسیار باعظمتی است که انسان امیرمؤمنان را در درگاه الهی شفیع خود قرار دهد و از خداوند بخواهد به‌حق امیرمؤمنان گناهان او را ببخشد و مشکلات او را برطرف کند.

وی افزود: قرآن می‌فرماید «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ» حقیقت کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند، آنان‌ بهترین مخلوقات خداوند هستند. از ابن عباس نقل‌شده است هنگامی‌که این آیه نازل شد پیامبر اکرم(ص) خطاب به حضرت علی(ع) فرمود:  هو أنت و شیعتک، تأتی أنت و شیعتک یوم القیامة راضین مرضیین یا علی! آن خیرالبریه تو و شیعیانت هستید. تو و شیعیانت روز قیامت درحالی‌که شما از خدا خشنود و خدا از شما خشنود است، می‌آیید.» نقل می‌کنند، بین اصحاب پیامبر معروف بوده، وقتی امیرمؤمنان وارد می‌شد، می‌گفتند، جاء خیرالبریه، کسی که بهترین مخلوق است، وارد شد. انسان باید خدا را در شب قدر به وجود امیرمؤمنان قسم بدهد. زیرا اگر بخواهیم در خانه خدا برویم و بهترین شخص را شفیع قرار بدهیم تا توبه ما را بپذیرد، تنها وجود مبارک امیرمؤمنان علی علیه‌السلام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha