چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری امیرالمؤمنین(ع) را اسوه جهاد و مقاومت دانست و گفت: جهاد اصغر به معنای مبارزه فیزیکی با دشمن، جهاد اکبر به معنای مبارزه معنوی با دشمن درون و جهاد کبیر به معنای مبارزه و مقاومت فرهنگی مقابل دشمن است که امیرالمؤمنین(ع) در همه این عرصه‌ها اسوه و الگو بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در ویژه برنامه تفسیر نکات کلیدی جزء خوانی روزانه قرآن کریم که به صورت زنده از رسانه ملی پخش شد، با تسلیت سالروز ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)، گفت: جزء نوزدهم مشتمل بر آیاتی از سوره‌های فرقان و شعراء است که دستورات ارزشمندی در مورد موضوع مقاومت دارد.

وی با اشاره به آیه ۵۲ سوره فرقان دعوت پیامبر به جهاد کبیر را از نکات کلیدی دانست و افزود: خدای متعال در آیات قبل از این آیه به برخی پدیده‌های مهم هستی اشاره می‌کند که یکی از این پدیده‌ها بارش باران و زنده شدن زمین‌های مرده است و آب را مایه حیات زمین و موجودات آن معرفی می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسئله دوم بارش باران معنویت است که توسط پیامبران اتفاق می‌افتد و به این موضوع اشاره می‌کند که با توجه به جایگاه پیامبر اسلام(ص) و انسجام در فعالیت‌های دینی و فرهنگی خدا برای تمام سرزمین‌ها یک پیامبر مبعوث کرده است که همان پیامبر اسلام(ص) است.

وی تصریح کرد: خداوند در آیات ۵۱ و ۵۲ می‌فرماید قرار نیست در هر سرزمین یک بیم دهنده فرستاده شود بلکه پیامبر بیم دهنده همه سرزمین‌ها است و خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید از کافران پیروی و اطاعت نکن با کفار جهاد بزرگی را انجام ده و این جهاد باید با ابزار فرهنگی و معنوی که همان قرآن است باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که بر اساس قرآن جهاد بر سه قسم تقسیم می‌شود، گفت: قسم اول جهاد اصغر است که رویارویی با دشمن در میدان نبرد نظامی و مقاومت در برابر هجمه فیزیکی دشمن است که در آیات ۲۱۸ بقره، ۴۱ توبه و ۹ و ۱۰ صف بر عظمت این نوع جهاد اشاره شده است.

وی افزود: قسم دیگر جهاد، جهاد اکبر و مقاومت مقابل خواسته‌های نفسانی است و امیرالمؤمنین(ع) فرمود «بزرگتر از جهاد اصغر جهاد با نفس است، به جهاد با نفس خود بپردازید که سعادتمند خواهید شد» و یکی از مصادیق جهاد اکبر روزه در ماه رمضان است.

مفسر قرآن کریم قسم سوم جهاد که مهمتر از دو قسم دیگر است را جهاد کبیر عنوان کرد و گفت: جهاد کبیر به معنی ایستادگی در مقابل دشمن خارجی در عرصه فرهنگی است؛ در جهاد کبیر ابزار مبارزه و رویارویی ما با دشمن ابزار فرهنگی از جمله قرآن و روایات است و باید در این جهاد سبک زندگی دشمن را طرد کنیم و در عرصه‌های مختلف اقتصاد، فرهنگ و سیاست زندگی خود را بر اساس آموزه های اسلامی سامان دهیم.

وی اظهار کرد: اصلی ترین نیروهای عرصه جهاد کبیر علما و دانشمندان هستند و امام فرمودند علمای امت من مرزبانان هستند که در مقابل دشمنان می ایستند و هر فرد این گونه درمقابل دشمن ما بایستد هزاران بار فضیلتش از کسی که در مقابل دشمن خارجی دفاع می‌کند بیشتر است.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که امیرالمؤمنین(ع) در هر سه قسم جهاد اسوه والگو بود، خاطرنشان کرد: در جهاد اصغر شجاعت ایشان در جنگ احد و خیبر و دیگر جنگ‌های زمان حکومتش زبان‌زد است و در جهاد اکبر زندگی زاهدانه اش و موقوفاتی که داشتند گویای آن است و در عرصه جهاد کبیر هم اولین فردی است که زیر بار فرهنگ دشمن نمی‌رود و در تبیین و ترویج قرآن تلاش می‌کند و با معاویه که فرهنگ اشرافی گری را ترویج می‌کند مبارزه می‌کند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرمودند بزرگترین وابستگی ملت‌های مستضعف وابستگی فکری و درونی است و تا استقلال فکری حاصل نشود در ابعاد دیگر زندگی استقلال حاصل نخواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب هم فرمود، جهاد کبیر هوشمندی و اخلاص لازم دارد و مثل جهاد نظامی نیست که عده ای در آن بدرخشند و شهید و جانبازشان قهرمان باشند زیرا در جهاد کبیر ممکن است کسی خیلی زحمت بکشد ولی کسی او را نشناسد؛ و در جای دیگر فرمودند جهاد کبیر یعنی جهاد برای عدم تبعیت از دشمن و اطاعت نکردن از خصم کافر، اطاعت به معنای عدم تبعیت در تمامی میدان‌های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha