جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسن روحانی - امام جمعه بابل

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به آثار اطعام فقرا، گفت: از جمله این آثار نجات جامعه از گرسنگی و فقر، ایجاد همدلی و محبت و اثر قلوب، ایجاد همبستگی اجتماعی و تقویت روحیه گذشت و همدلی است.

حجت الاسلام والمسلمین  حسن روحانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: یکی از موضوعات مهم در دین و اسلام بحث اطعام و رسیدگی به ایتام، فقرا، محرومان و توجه به اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه است. رزمایشی که این روزها از سوی رهبر انقلاب اعلام شده و مردم ایران زمین درحال اجرای آن می باشند، در ادامه همان سیره  نبوی، علوی، حسنی و حسینی و... است.

امام جمعه بابل ادامه داد: اطعام هم موضوعی است که در آیات بدان توجه شده است. اطعام به معنای غذا دادن است، به طوری که گرسنگی آن شخص از بین برود. ممکن گاهی به صورت مهمانی و افطاری در ماه رمضان و به انگیزه فقر زدایی صورت بگیرد.

وی افزود: در روایت بیان شده که اولین معطم و غذا دهنده، خدای متعال است قُلْ أَغَیْرَ اللَّهِ أَتَّخِذُ وَلِیًّا فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ یُطْعِمُ وَلَا یُطْعَمُ به آن اشاره شده است و در سوره های دیگر در وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً که در مورد اهل بیت(ع) نقل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی گفت: در مورد بعضی از اهل جهنم وار شده است، وقتی از اهل جهنم سوال می شود چه عواملی باعث جهنمی شدن شما شده است، چند عامل را اشاره می کنند یکی بی توجهی به نماز است و عامل بعدی را بی توجهی به مسکین وفقرا می دادنند فِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءَلُونَ؛ عَنِ الْمُجْرِمِینَ؛ مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ؛ قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ؛ وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ؛ وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ؛ وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ؛ در میان باغها از یکدیگر می ‏پرسند؛ درباره مجرمان؛ چه چیز شما را در آتش [سقر] درآورد؛ گویند از نمازگزاران نبودیم؛ و بینوایان را غذا نمی‏ دادیم؛ با هرزه‏ درایان هرزه‏ درایی میکردیم

امام جمعه بابل افزود: قرآن حتی افرادی که اطعام به مساکین نمی کنند را توبیخ  کرده «ولا یحض علی طعام المسکین» «و هرگز مردم را بر اطعام مستمندان تشویق نمی‌نمود و یا در آیات دیگر لِّیَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیَذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیَّامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَیٰ مَا رَزَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَامِ فَکُلُوا مِنْهَا وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ که در باب کفاره است و در اینجا کفاره از باب اطعام قرار داده شده است.

وی اضافه کرد: قرآن به سنت های انبیاء الهی مانند حضرت ابراهیم اشاره می کند که از جمله سنت های آنها توجه به فقراء، نیازمندان، محرومان و قربانی کردن است. این امر را سنت برای دیگران قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به آثار اطعام فقرا، بیان داشت: از جمله این آثار نجات جامعه از گرسنگی و فقر، ایجاد همدلی و محبت و اثر قلوب، ایجاد همبستگی اجتماعی و تقویت روحیه گذشت و همدلی است.

وی اظهار کرد: الان هم با توجه به مشکلات اقتصادی و ویروس کرونا، افرادی که در قالب های مختلف از کسب و کار افتاده اند و معیش روزانه داشته اند، قریب دو ماه است که کسب وکارشان تعطیل شده است با مشکلاتی در خانه و خانواده مواجه هستند و تأکیدی که رهبر انقلاب بر مساوات مؤمنانه فرمودند، این امر اقتضاء می کند که در قالب اطعام در این ماه توجه جدی تری شود تا شاهد رفع مشکلات آن باشیم.

امامجمعه بابل در پایان گفت: اسلام نگاه بسیار مثبتی به مسئله اطعام نیازمندان دارد، لذا در این ایام می توان از این طریق بخش عمده ای مشکلات معیشتی نیازمندان را از طریق مساوات و همدلی مؤمنانه از بین برد.

313/40

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha