جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 901319
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کشف حکاکی هایی با چند قرن قدمت در مسجد باستانی آنتالیا

حوزه/ حکاکی های طلایی به قدمت چندین قرن در مسجد تکلی محمد پاشا در آنتالیای ترکیه کشف شد. باستان شناسان می گویند که از این اکتشاف غافلگیر شده اند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» به نقل از hurriyetdailynews، حکاکی های طلایی با چند قرن قدمت در مسجد آنتالیا کشف شدند. در پی انجام عملیات مرمت و بازسازی یکی از مساجد باستانی در جنوب استان آنتالیای ترکیه با نام مسجد تکلی محمد پاشا، که ۴۰۰ سال قدمت داشته ، حکاکی های طلایی بسیار قدیمی یافت شده که تیم حفاری را غافلگیر کرده است.

کاوش ها در سال ۲۰۱۸ در مسجد تکلی محمد پاشا، که گمان می رود در سال ۱۶۰۶-۱۶۱۶ توسط  فردی با همین نام که در تاریخ مشهور به کلیسی بوده ساخته شده ، آغاز شده است. حکاکی های منحصر به فردکه کار دست انسان است، در جریان کاوش های باستان شناسان کشف شد.

حسین کوسار، مدیر منطقه ای بنیادهای آنتالیا در گفتگو با خبرنگاران گفت که مسجد مذکور یکی از بزرگترین مساجد مهم در آنتالیا بوده که این مسئله در سفرنامه اولیا ابلبی نیز گنجانده شده است.

کوسار  با بیان اینکه یکی از ویژگی هایی که مسجد را منحصر به فرد کرده است، دیوارنوشته های ۴۰ گانه مداحی در کاشی کاری های آن می باشد افزود: که این مداحی ها به قرن یازدهم برمی گردند.

 به گفته وی تزئینات و ویژگی هایی در مسجد پیدا شنده اند که با سایر مساجد تفاوت داشته اند.

کوسار خاطرنشان کرد که آنها هنگام کاوش در حیاط مسجد با غافلگیری روبرو شدند و گفت که چشمه بزرگی در حیاط وجود داشت ، ما چشمه را برداشته ایم ، موزاییک ها از دوره روم در پایین ظاهر شدند. دوستان روی آن کار می کنند. ما این مکان را در داخل شیشه نمایش خواهیم داد.  

کوسار با بیان اینکه قبل از مرمت و بعد از مرمت تغییرات زیادی در مسجد رخ داده است ، گفت: کسانی که وضعیت قبلی آن را می دانستند از دیدن وضعیت جدید بسیار شگفت زده می شوند.

کوسار با بیان اینکه آثار به دست آمده از مرمت و بازسازی حفظ و نمایش داده می شود ، گفت:  در هر کاوش با تعجب مواجه شدیم ، چیزهای جدیدی پیدا کردیم. همچنین به عنوان موزه مسجد با تزئینات ، معرق کاری ها و آثار باستانی که در زیر گچ قرار داشتند مواجه شدیم و من معتقدم مردمزیادی برای دیدن مسجد خواهند آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha