شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حاج ابوالقاسم

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حضرت نوح 950 سال مردم را به عبادت و خضوع در برابر خدا، تقوا و رعایت دستورات خدا و اطاعت از ولی خدا دعوت کرد اما هیچگاه از مقاومت و ایستادگی خسته نشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،  حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در ویژه برنامه تفسیر جزء ۲۹ قرآن کریم که در جوار مضجع شریف بانوی کرامت برگزار شد، در تفسیر آیاتی از سوره نوح عنوان کرد: خداوند پیامبرش را برای دلسوزی مردم به سوی آنها فرستاد و حضرت نوح هم با مردم به نرمی سخن گفت و خود را به عنوان ولی و فرستاده خدا معرفی کرد.

وی با بیان اینکه حضرت نوح سه توصیه بر مردم خود داشت، گفت: نخست عبادت و خضوع در برابر خدا، دوم تقوا و رعایت دستورات الهی و سوم محوریت ولی خدا و اطاعت از او توسط ایشان مطرح شده است، حضرت بر اساس ایات قرآن و روایات معصومین(ع) ۹۵۰ سال مردم را به سوی حق دعوت کرد و این مقاومت ایشان شایسته تأمل و توجه ویژه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تلاش‌های وافر حضرت نوح برای هدایت مردم، گفت: در آیه ۵ و ۶ سوره نوح آن حضرت می فرمایند که صبح و شب مردم را به سوی خدا دعوت کردم اما هرچه بیشتر دعوت کردم بیشتر از خدا و راه حق فاصله گرفتند و در برخی روایات آمده است که طی ۹۵۰ سال فقط ۸۰ نفر ایمان آوردند و هدایت شدند.

وی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های حضرت نوح(ع) این است که ایشان مجبور بود در مجامع عمومی کوچه و خیابان حضور پیدا کند و مردم را دعوت کند و در برخی روایات است که درب خانه مردم می‌رفت و آنها را به توحید دعوت می‌کرد ولی عکس العمل مردم عجیب بود و این پیامبر را مورد تمسخر و استهزاء قرا می دادند و از شنیدن سخن حق طفره می رفتند.

شیوه مستکبران در مقابله با حق تفاوتی نکرده است

 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان این که مردم عصر حضرت نوح(ع) دست‌ها را بر گوش می‌گذاشتند و لباس‌هایشان را بر سر می‌کشیدند تا صدای ایشان را نشنوند افزود: شیوه و روش مستکبران هنوز هم تفاوتی نکرده است و امروز هم مستکبران عالم صدای حق را خاموش می‌کنند و اجازه حرف زدن به رسانه های جبهه حق را نمی دهند تا مبادا به راه راست هدایت شوند.

وی با اشاره به توصیه‌های حضرت نوح(ع) به مردم در آیات ۱۰ تا ۱۲ سوره نوح ابراز کرد: حضرت نوح ارتباط مستقیمی میان استغفار و گشایش روزی می‌بینند و به مردم توصیه می‌کند که استغفار کنید و خدای متعال بخشاینده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که پیامبر(ص) فرمودند که اگر خدا به کسی روزی داد باید شکر کند و اگر کسی احساس کرد که روزی او کم شده باید استغفار کند و اگر کسی اندوهگین است ذکر لا حول و لا قوة الا بالله را بگوید، اضافه کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند خدا استغفار را سبب ریزش رزق و ریزش گناهان و رحمت مخلوقات قرار داده است.

وی با بیان این که امام خمینی(ره) با استقامت و مقاومت در مسیر حق توانست انقلاب را به پیروزی برساند، گفت: رهبر معظم انقلاب در رابطه با خصوصیات امام راحل این گونه فرمودند که یک خصوصیت در امام است و آن مقاومت است که بسیار شاخص است، آنچه امام را در هیأت یک تفکر و اندیشه در تاریخ مطرح کرد خصوصیت ایستادگی، مقاومت و عدم تسلیم در برابر مشکلات و موانع بود و امام برابر طاغوت‌ها چنان بودند که مقاومت را به رخ همه دنیا کشیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha