جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
چالش جمعیتی

حوزه/ عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: چالش جمعیتی و بحران سالمندی در کشور با تداوم وضعیت فعلی، امری حتمی است.

حجت الاسلام و المسلمین رضا فرهادیان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که اخیراً از سوی یکی از مسئولان وزارت بهداشت اعلام شد که امسال رشد جمعیت کشور متأسفانه برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسیده است، اظهار داشت: بدون تردید از جمله مسایلی که جامعه ما را دچار چالش جمعیتی می سازد، تاخیر بیش از حد در فرزندآوری و نیز اکتفای زوجین به یک یا حداکثر دو فرزند است که باید در این زمینه فکر جدی کرد.

وی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی علاوه بر آن که سن ازدواج افزایش محسوسی داشته، زوجین در سال های ابتدایی زندگی خویش نیز معمولاً یا بچه دار نمی شوند و یا اگر هم بچه دار شوند به یک فرزند اکتفا می کنند و حال آن که اگر این فرهنگ و رویه در کشور استمرار داشته باشد، قطعاً در آینده ای نه چندان دور با چالش جمعیتی و بحران سالمندی مواجه خواهیم شد.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تأکید بر این که اصلاح وضع نامطلوب فعلی، همت مردم، مسئولان و نخبگان جامعه و نیز نقش آفرینی رسانه های جمعی را می طلبد، گفت: باید برنامه های رسانه ملی و محتوای روزنامه ها و سایت ها و به خصوص محتوای تولید شده در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به گونه ای باشد که زوجین جوان را تشویق به فرزنددار شدن کند نه این که به تاسی از فرهنگ غربی، عدم فرزند آوری و یا اکتفا به یک فرزند و دو فرزند، رواج پیدا کند.

رئیس مجتمع فرهنگی تربیتی توحید، خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که با تداوم وضع کنونی، چالش جمعیتی و بحران سالمندی در کشور طی یکی دو دهه آینده، امری حتمی است و لذا همه مردم و مسئولان باید با در نظرگرفتن این اوضاع و احوال فکری جدی برای گذر از این مسئله کنند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha