شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناصر باکیده
ناصر باکیده

حوزه/ کارگردان و مدیر سینمایی گفت: سریال‌هایی که در ایام ماه مبارک روی آنتن رفت نتوانست انتظارات را برآورده کند، به ویژه که به لحاظ مضمونی هم ارتباطی با این ایام نداشتند.

ناصر باکیده، کارگردان و مدیر اسبق انجمن سینمایی جوانان ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه، اظهار کرد: سریال‌هایی که امسال روی آنتن رفتند نتوانستند انتظارات را برآورد کنند، هرچند سازندگان این تولیدات از افرادی صاحب نام سینما و تلویزیون بوده که کارهای خوبی هم در پرونده کاری خود دارند، اما  آثاری چون «بچه مهندس» و «سرباز» انتظاراتی که از یک مجموعه مناسبتی می‌رفت را برآورده نکرد.

وی افزود: نکته مهم‌تر اینکه در دو کاری که نام بردم به هیچ وجه نشاط و سرگرمی مدنظر قرار نگرفته است، چون ساختاری که برای این دو کار انتخاب شده بسیار آرام و خنثی است که ریتم در آن از بین رفته و تماشاگر در بسیاری از مواقع از دیدن مجموعه خسته می‌شود، البته این موضوع درباره سریال  شبکه یک (زیرخاکی) صدق نمی‌کند. در «زیر خاکی» به واسطه فضای شاد حاکم بر مجموعه تا حدی تماشاگر انگیزه‌ای  برای تماشای کار پیدا می‌کند.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که در تولیدات مناسبتی  باید چگونه موضوعات دینی و اسلامی مد نظر قرار گیرد، گفت: عموماً به دو طریق به آموزه‌های دینی و قرآنی در سریال‌های ماه رمضان توجه می‌شود. ابتدا نگاه مستقیم و روش دوم نیز به صورت غیر مستقیم مضامین دینی را پردازش می‌کند. در کارهای امسال به نظرم رویکرد غیر مستقیم مورد توجه بود، اما همانگونه که گفتم، شکل خسته کننده آن به نوعی انگیزه تماشاگر را برای دیدن سریال پایین آورده بود.

باکیده تاکید کرد: چندان مهم نیست آموزهای قرآنی به چه شکل در آثار نمایشی تصویر می‌شد، بلکه آنچه اهمیت دارد، کیفیت کار است، چون برخی مواقع آثاری که نگاهشان غیرمستقیم است از کارهایی که ظاهر کاملاً قرآنی دارد، تاثیرگذاری بیشتری به‌همراه دارد، اما در شکل کار باید توجه داشت فاکتور جذابیت حتماً لحاظ شود، اتفاقی که به نظرم در دو کار شبکه سه و دو آنچنان که لازم است رخ نداد.

این مدیر سینمایی تاکید کرد: نکته‌ای که می‌بایست به آن نظر داشت این است که در کارهای نمایشی حتماً دغدغه‌های جامعه هم دیده شود، این اتفاق به نظرم در سریال‌های امسال دیده نشد، چون وقتی همه کشور به نوعی درگیر مبارزه با کرونا هستند، حداقل در یکی از این کارها باید به نوعی به این موضوع توجه می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه غیر نمایشی ماه رمضان چگونه بوده؟ گفت: چندان مخاطب این تولیدات نبودم، اما می‌خواهم نظری پیرامون وقت سحر بدهم. در هنگام سحر وقت مناجات و راز و نیاز با خداوند است، اما می‌شود در همین ساعت هم سریالی را روی آنتن فرستاد تا مردم به نوعی آن تایم را هم سرگرم باشند، البته منظورم سریالی در زمان ۴۰ یا ۵۰ دقیقه نیست، بلکه مجموعه‌های نمایشی با زمانی ۲۰ دقیقه‌ای در این رابطه می‌تواند مثمرثمر باشد.

باکیده در انتهای این گفت‌وگو تاکید کرد: چند باری که ناخودآگاه بیننده شبکه‌های کودک بودم، دیدم آموزش‌های خوبی برای کودکان صورت می‌گیرد. در آن کارها سعی شده زیبایی‌های رمضان نشان داده شود. این امر، کار پسندیده است، چون کودک را نمی شود با موعظه جذب کرد، بلکه باید برای او فضاسازی زیبا، مجسم کرد.

گفت‌وگو از: داوود کنشلو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
    0 0
    این متن صوته!؟