جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ نشست یادواره 72 شهید طلبه و روحانی خراسان شمالی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به نقش پیشتازی روحانیت در طول تاریخ و دفاع مقدس، گفت: قشری میدانی‌تر از قشر روحانی نداریم؛ به‌گونه‌ای که امروز هم در سیل و زلزله و کرونا در خط مقدم قرار دارند و در تغسیل متوفیان کرونایی خط‌شکن بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امروز در نشست ویژه یادواره شهدای طلبه و روحانی استان، با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام به نقش برجسته علما و روحانیان در جامعه دینی پرداخت.

وی افزود: در حدیثی از رسول گرامی اسلام آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أُمَّتِی إِذَا صَلَحَا صَلَحَتْ أُمَّتِی وَ إِذَا فَسَدَا فَسَدَتْ أُمَّتِی قِیلَ یا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ هُمَا قَالَ اَلْفُقَهَاءُ وَ اَلْأُمَرَاءُ»؛ یعنی دو گروه از امت من هستند که هرگاه اصلاح شوند، امت من اصلاح می‌شوند و هرگاه فاسد شوند، امت من فاسد می‌شوند. سؤال شد آن دو گروه کدامند یا رسول اللّٰه؟ فرمود: فقیهان و حاکمان.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در واقع این دو طایفه جنبه رهبری و الگویی دارند و می‌توانند امت را اصلاح کنند؛ به‌گونه‌ای که اگر این دو گروه در جامعه دینی اصلاح شوند جامعه اصلاح می‌شود.

وی با بیان اینکه در این حدیث امرا به معنای مدیران و مسئولان جامعه است، خاطرنشان کرد: پیوند علما با مسئولان، عامل برکت و اصلاح جامعه دینی است و هر جا این دوگانه به‌هم‌پیوسته کنار هم باشند می‌توانند سبب تعالی شوند.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: انقلاب اسلامی با پیوند این دو گروه میوه‌های دلپذیری را به بشریت عرضه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش ویژه روحانیت در دفاع مقدس، اظهار کرد: نقش عالمان دین در جبهه و دفاع مقدس بی‌بدیل است؛ زیرا اگرچه همه در دفاع مقدس هنرنمایی کردند اما آمار شهدای روحانیت نشان می‌دهد که روحانیت به نسبت همه اقشار حضور پررنگ‌تری در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل داشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در واقع با این آمار معلوم می‌شود روحانیت احساس مسئولیت بیشتری نسبت به اسلام و انقلاب و نظام داشته است و این باید برای نسل امروز روشن شود.

وی خاطرنشان کرد: از قشر روحانی میدانی‌تر قشری نداریم، به‌گونه‌ای که امروز هم در سیل و زلزله و کرونا در خط مقدم قرار دارد و در تغسیل متوفیان کرونایی خط‌شکن بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی تأکید کرد: باید نقش پیشتازی روحانیت در طول تاریخ، پررنگ حفظ شود تا نسل ما از این میراث کهن و این سنت حسنه منقطع نشود چراکه در طول سالیان پیوند مقدسی بین مردم و روحانیت برقرار بوده است و امروز دشمنان درصدد سست کردن این پیوند هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha