سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سید عباس صالحی - وزیر ارشاد

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در عصر فردگرایی، بی پناهی و فضایی که دنیای مدرن ایجاد کرده است، مساجد را به مأمنی برای مردم تبدیل کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سید عباس صالحی در مراسم تقدیر از برگزیدگان نخستین رویداد ملی فهما (فرهنگی هنری مساجد ایران) که در سالن همایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: از آنجایی که ما از جریان فردگرایی دنیای مدرن اقتباس کرده ایم، بی پناهی مردم می‌تواند جامعه ما را مستأصل کند، در این شرایط علاوه بر آن‌هایی که به صورت سنتی به مسجد می‌آیند کسان دیگری هم باید حس کنند مسجد جای آنهاست و اگر مساجد بتواند پناهگاه باشد کانون‌ها می‌توانند در این راستا فضای مناسبی را ایجاد کنند.

وی با اشاره به سه ویژگی مهم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد که آن را از دیگر بخش‌ها متمایز می‌کند گفت: اعضای کانون‌ها از دل مردمند و طعم و بوی مردمی دارند، خاستگاهشان و فعالیتشان در دل مسجد است پس طعم دین دارند و به وسعت تمام ایران است بنابراین طعم ایران دارد و داشتن اطلاعات کافی و دقیق باعث می‌شود تا بتوانیم نقشه راه را درست‌تر تنظیم و ترسیم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از پورتال بچه‌های مساجد به عنوان بستر اطلاعاتی مناسب برای شناسایی استعدادهای کانون‌ها یاد کرد و افزود: بازسازی مسیر کانون‌ها از طریق توجه به کارکردهای درونی و بیرونی ممکن است و شبکه سازی را می‌توان یکی از کارکردهای درونی برشمرد و می‌توان از طریق فعالیت‌های طبقه بندی شده مجموعه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم تا انتقال تجارب هم ممکن شود.

صالحی افزود: رویداد "فهما " اطلاعات ما را کاملتر می‌کند و کانون‌هایی که در حوزه فیلم، نمایش، سرود و ... فعالیت دارند می‌توانند شبکه اجتماعی اثرگذار را ایجاد کنند.

وی با تاکید بر لزوم شبکه سازی انسانی در کانون‌ها افزود: قبل از انقلاب، مسجد به عنوان یک پایگاه ارتباطی مطرح بود و امروز که از شبکه سازی صحبت می‌کنیم منظورمان فقط شبکه سازی کانونی نیست بلکه شبکه سازی نیز باید رخ دهد و کانون‌هایی که در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند می‌توانند به یک شبکه موثر تبدیل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر لزوم غنی سازی و ارتقای کیفیت و شکل فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: کار بچه‌های مسجدی نباید پایین‌تر از حد استاندارد باشد و در هر حوزه‌ای از فیلم و سرود گرفته تا نمایش استاندارد، کارها باید حفظ شود.

صالحی الگوسازی را یکی از کارکردهای درونی کانون‌ها برشمرد و افزود: از طریق مجموعه‌های موفق می‌توان به مجموعه‌های میانی و پایینی کمک کرد و انتخاب کانون‌های برتر، مسئولیت آن‌ها را در این زمینه بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به کارکردهای بیرونی کانون‌ها، به لزوم تصویرسازی صحیح از مسجد اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از کانون‌های مساجد می‌شود بسیاری از افراد تصویر درستی از مسجد یا کانون‌ها ندارند و این مساله باعث اختلال ارتباطی می‌شود و اگر یک تصویرسازی بدون مبالغه داشته باشیم قدرت ارتباط گیری افزایش پیدا می‌کند.

صالحی، طرح فهما را در راستای تصویرسازی صحیح کانون‌ها دانست و افزود: پیوندسازی نیز یکی از کارکردهای بیرونی کانون هاست که باعث یافتن خط‌های ارتباطی و ایجاد قدرت مضاعف می‌شود. البته جریان سازی کانون‌ها نیز سبب می‌شود تا جریان‌های فرهنگی هنری، فرهنگی اقتصادی و ... بتواند طعم و بوی خود را به فضای عمومی منتقل کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha