شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسن روحانی

حوزه/ رئیس جمهور گفت: مردم در اردیبهشت حدود ۸۰ درصد، نکات بهداشتی را مراعات می‌کردند، اما از نیمه خرداد این عدد به ۲۰ درصد رسیده که این موضوع نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسن روحانی امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: در تمام دنیا هر چقدر کشور پیشرفته باشد میزان تخت، آی سی یو و امکانات از لحاظ پزشک و پرستار محدود است و همه جا محدودیت‌هایی وجود دارد و ما باید به آن توجه کنیم.

رئیس جمهور گفت: هر استانی که وارد اوج ویروس کرونا می‌شود این اوج به صورت آرام و پشته‌ای از آن عبور می‌کنیم نه یک اوج بلند که همگان را دچار اضطراب و مشکل کند. همه ما باید در این زمینه درباره دستورالعمل‌ها مراقبت‌های لازم را داشته باشیم.

دکتر روحانی افزود: آماری که در جلسه داده شد و تا حدودی نگران کننده بود این بود که مردم در اردیبهشت ماه مراعاتشان نسبت به این اپیدمی مطلوب بوده و گاهی بیشتر از ۸۰ درصد را شاهد بودیم، ولی براساس آمار در اواسط خرداد کمتر شده و به ۱۸ تا ۲۰ درصد رسیده است در حالی که مردم باید به دستورالعمل‌ها توجه داشته باشند تا بتوانیم به خوبی از این مرحله عبور کنیم.

رئیس جمهور در ادامه تاکید کرد: دولت تمام اقدامات لازم برای افزایش تخت‌ها و تجهیزات بیمارستان ها، ونتیلاتورها و حفاظت برای پرستاران و پزشکان را انجام داده و همه تلاش خود را به کار گرفته است و امروز در مورد این لوازم شرایط خوبی داریم و مشکلی نداریم، خودمان را آماده کردیم و اگر شرایط سخت تری داشته باشیم آمادگی لازم را داریم.

دکتر روحانی گفت: در کنار آمادگی برای مقابله با شرایط سخت باید مردم همکاری‌های خودشان را همچنان مبتنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی انجام دهند، در شستشوی دست‌ها که سرآغاز رعایت نکات بهداشتی است و در ادامه که استفاده از ماسک است.

رئیس جمهور افزود: امروز به وزارت صمت توصیه شد ماسک ارزان به اندازه کافی در اختیار مردم گذاشته شود و ماسک پارچه‌ای قابل شستشو در اختیار آن‌ها باشد و مشکلی نداشته باشند تا بتوانیم از این مرحله به خوبی عبور کنیم.

تاکنون به ایمنی جمعی نرسیده ایم

رئیس جمهور با بیان اینکه تاکنون به ایمنی دسته جمعی نرسیده ایم، گفت: نمودار امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد بسیاری از استان‌های به پیک رسیده بودند که از پیک خارج شدند و اکنون نیز شرایط آن‌ها فوق العاده نیست، البته در این استان‌ها بیماری هست و بیماران بستری داریم.

دکتر روحانی به آخرین وضعیت ویروس کرونا و در پیک قرار گرفتن برخی از استان‌ها در کشور اشاره کرد و افزود: چند استان کشور دارای همین وضعیت است، تمام این‌ها مربوط می‌شود به پیک اول و در حال حاضر ما در بعضی از استان‌ها وارد پیک شدیم، همانند استان خوزستان، اما از پیک عبور خواهیم کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: پیش بینی این است که بقیه استان‌ها نیز در نوبت پیک هستند و به تدریج وارد پیک می‌شوند و باید از این مرحله عبور کنند.

دکتر روحانی گفت: اینکه قبلا گفته شد، ما دارای استان‌های زرد، قرمز و سفید هستیم؛ این است که وضعیت قرمز و سفید ثابت نیست و ممکن است تغییر کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برای ویروس کرونا، واکسن و داروی قطعی وجود ندارد، افزود: ما هنوز به نقطه‌ای که حدود ۶۵ درصد جمعیت با این ویروس مواجه شده و از این ویروس عبور کرده و به ایمنی دسته جمعی رسیده باشند، نرسیده ایم.

دکتر روحانی ادامه داد: نگرانی همچنان وجود دارد، ما باید در این زمینه مراقبت‌های لازم را انجام دهیم.

رئیس جمهور در مورد دلیل به وجود آمدن پیک‌ها هم گفت: در ویدیو کنفرانس‌هایی که با استان‌ها داشتیم، اعلام شد که در ایام عید سعید فطر و تعطیلات و به خاطر افزایش رفت آمدها، آمار مبتلایان بالا رفت و متاسفانه استان هرمزگان دچار مشکل شد و هنوز هم در مرحله پیک قرار دارد.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به اینکه انجام سفرها، رفت آمدها و مراعات نکردن ها، ما را در مقابله با این ویروس دچار مشکل می‌کند، خواستار رعایت تمامی دستورالعمل‌های ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت از سوی مردم وبخش‌های مختلف برای گذر از این بیماری شد.

بسیاری از دروازه‌های کشور با همسایگان گشایش یافته است

رئیس جمهور با اشاره به افزایش صادرات غیر نفتی کشور در دو هفته اخیر، گفت: گرچه در بخش صادرات غیر نفتی به دلیل بسته بودن دروازه‌های کشور مشکل داشتیم، اما در دو هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های کشور با همسایگان گشایش یافته است.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر ضرورت کاهش سفر درون شهری، تصریح کرد: اقدامات ما حتی الامکان باید بدون سفر باشد، خدمات دولت باید الکترونیکی باشد، لذا ما همه توان خود را به کار گرفته ایم تا خدمات دولت الکترونیک بدون مراجعه ادامه یابد.

رئیس جمهور با اشاره به اعلام هفته به هفته امکانات قابل دسترس در بخش دولت الکترونیک، افزود: دو هفته پیش امکان اخذ مجوز و هفته پیش نیز امکان انجام بیمه شخص ثالث در بخش دولت الکترونیک اعلام شد، در هر هفته یک خدمت بزرگ به خدمت الکترونیکی تبدیل می‌شود تا مردم نیاز نداشته باشند، از خانه خارج و به ادارات مراجعه کنند.

دکتر روحانی ادامه داد: میز خدمت ادارات باید به گونه‌ای باشد که اجتماعات شکل نگیرد، اگر صبح در خصوص موضوعی اجتماعی ایجاد می‌شود که نمی‌توان تا ظهر کار را به سرانجام رساند به ارباب رجوع نوبت دهند تا مثلا صد نفر فردا رجوع و صد نفر دیگر پس فردا مراجعه کنند؛ دولت الکترونیک در بخش میز خدمت باید تلاش کند تا مردم در صف‌های طولانی و بدون فاصله گذاری لازم گرفتار نشوند.

رئیس جمهور در ادامه گفت: خبر خوشی برای مردم دارم؛ در دو ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به دو ماهه ابتدایی سال ۹۸ تولیدات ما افزایش یافته است، گرچه در خرداد نیز همین شرایط را داریم، اما آمار آن هنوز به دست ما نرسیده است.

دکتر روحانی با تفکیک تولیدات در صنایعی، چون گردشگری، هوانوردی، حمل و نقل و امثال آن که هنوز با توجه به شرایط کرونایی کشور به وضعیت نرمال نرسیده اند، درباره خبر خوش افزایش تولیدات کشور تصریح کرد: در دو ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته، تولیدات کشور در بخش صنایع، کشاوری، خدمات به ویژه خدمات الکترونیک به طور متوسط ۱۰ الی ۱۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بسیار خوشحال کننده است که هم تولید کشور در مسیر حرکت است و همچنین امروز صادرات ما نیز در نقطه خوبی قرار دارد، گرچه در سه ماهه گذشته گرفتار بودیم و در بخش صادرات غیر نفتی به دلیل بسته بودن دروازه‌های کشور مشکل داشتیم، اما در دو هفته اخیر بسیاری از دروازه‌های کشور با همسایگان مان گشایش یافته است.

دکتر روحانی، گفت: صادرات غیر نفتی کشور افزایش یافته است و شرایط بانک مرکزی و ارز آوری کشور بهتر شده است که جز و خبرهای خوشحال کننده است.

به جای مچ گرفتن در کشور شاهد وحدت هستیم

رئیس جمهور گفت: امروز به جای مچ گرفتن در کشور شاهد وحدت و انسجام هستیم و در اسفند، فروردین و در همین ماه خرداد شاهدیم که همه نیروها از جمله نیروهای مسلح در کنار هم در خدمت مردم هستند.

دکتر روحانی در ادامه سخنانش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: باید بتوانیم امسال را سال پیوند و پیروزی قرار بدهیم یعنی همه با هم پیوند داشته باشند و متحد شوند.

وی با اشاره به اینکه وجود کرونا دستاوردی هم برای کشور داشت، خاطرنشان کرد: یکی از آن نکات مهم نزدیک‌تر شدن قوا به هم، متحدشدن نیروها و همه جناح‌ها کنار هم و یک ائتلاف ملی برای سلامت و معیشت و برای زندگی را امروز شاهدیم. این ائتلاف دستاوردی بزرگ بود که نباید آن را از دست بدهیم.

رئیس جمهور گفت: این یک تجربه و دستاورد بود و ما می‌آموزیم که اگر دست به دست هم دهیم موفق و پیروز خواهیم شد هم در برابر کرونا و هم در برابر سایر مشکلات.

دکتر روحانی افزود: پیروزی نهایی با ماست در کنار مقاومت، استقامت و اتحاد؛ بنابراین حکمرانی این چند ماه اخیر را تعبیر می‌کنم به یک ائتلاف ملی برای زندگی هم برای سلامت، هم برای معیشت و هم برای پیشرفت که باید این را حفظ کنیم و ادامه دهیم.

رئیس جمهور در ادامه گفت: ویروس کرونا فقط برای افراد مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای دارند نیست چراکه حدود ۱۲ درصد افرادی که در تخت آی سی یو هستند و یا فوت کرده اند آن‌هایی هستند که نه مسن بودند و نه بیماری زمینه‌ای داشتند، اما از آن طرف جمعیت بزرگ ما که مبتلا به کرونا شدند یا مسن هستند و یا بیماری زمینه‌ای دارند و این بسیار مهم است که به این دو گروه حساس باشیم و همه جا به خصوص استان‌هایی که در آن‌ها اوج بیماری وجود دارد هشدار دهیم بخصوص برای افراد مسن و آن‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند.

کمک‌های ویژه به بیکاران و کسب و کارهای فاقد بیمه

رئیس جمهور از تخصیص کمک‌های ویژه به مشمولان بیمه بیکاری و کسانی که در کسب و کارهای خود بیمه ندارند و به خاطر کرونا آسیب دیده اند خبرداد.

دکتر روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مصوبات این جلسه گفت: کمک ماهانه به کسانی که مشمول بیمه بیکاری می‌شوند و در سه ماه گذشته به خاطر کرونا آسیب دیده اند از امروز اجرایی و عملیاتی می‌شود.

رئیس جمهور افزود: بعضی از کسب و کارهایی که بیمه نبودند و پرونده بیمه ندارند و به خاطر کرونا دچار مشکل شدند آن‌ها هم از امروز مشمول کمک شده اند.

دکتر روحانی ادامه داد: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا نمایشگاه‌های تخصصی از امروز مجاز به بازگشایی شدند به شرط اینکه فقط از افراد خاص برای این نمایشگاه‌ها دعوت کنند نه اینکه همه مردم بتوانند وارد این نمایشگاه‌ها شوند.

رئیس جمهور گفت: تالارهای پذیرایی در جاهایی که قرمز نیست در قالب چارچوب مصوب می‌توانند بازگشایی شوند؛ و حتما باید بیشتر از ۵۰ درصد ظرفیت تالارها ورود نکنند.

دکتر روحانی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی نیز می‌توانند فعالیت‌های خود را شروع کنند.

رئیس جمهور افزود: قهوه خانه‌ها هم می‌توانند درچارچوب دستورالعمل‌هایی که برایشان اعلام می‌شود فعالیت‌های خود را آغاز کنند، اما بعضی از امور مانند فعالیت‌های فرهنگی و اردوهای تابستانی فعلا ممنوع است تا ببینیم شرایط بعدی به کجا می‌رسد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه در برخی از اماکن مقدس رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی خوب و حتی عالی بوده است گفت: درحرم و صحن حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و در قم و جمکران رعایت نکات بهداشتی خیلی خوب بوده و همه اصول بهداشتی تا حدود ۹۰ درصد رعایت شده است.

رئیس جمهور رعایت نکات بهداشتی را در برخی از اماکن مقدس مناسب ندانست و افزود: در حرم رضوی که جمعیت بیشتر است باید کار بیشتری صورت گیرد و گزارش‌ها درباره این حرم امیدوارکننده نبود و ضرورت رعایت فاصله‌ها، استفاده از ماسک و نحوه برپایی نمازهای جماعت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی از تولیت آستان قدس رضوی، استانداری خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی این استان و همه مسئولان خواست تلاش کنند تا مبادا در استان خراسان رضوی وارد اوج جدیدی از شیوع دوباره بیماری کرونا شویم.

رئیس جمهور گفت: همه بازگشایی‌ها و مصوبات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا برای از سرگیری فعالیت‌ها مشروط به این است که همه با هم برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی همکاری کنیم در غیر این صورت مجبوریم همه مصوبات را به حالت قبل برگردانیم و محدودیت‌های فروردین ماه را دوباره اعمال کنیم.

 برخی اختیارات به استانداران استان‌های قرمز تفویض می‌شود

رئیس جمهور گفت: اختیاراتی به استانداران استان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونایی هستند تفویض می‌شود.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: قرار شد این گونه اختیارات اینکه چه باشد و تا چه حدی باشد و تا چه زمانی باشد فقط برای ایامی که این استان‌ها در وضعیت قرمز هستند داده شود.

رئیس جمهور گفت: یعنی شرایط اوج بیماری که در این استان‌ها آغاز می‌شود آن‌ها این اختیارات را داشته باشند تا زمانی که از اوج خارج شوند و شرایط عادی پیدا کنند.

دکتر روحانی افزود: باید چارچوب‌های این اختیارات در جلسه پنجشنبه مورد بحث و تایید قرار گیرد و برای شنبه هفته آینده این موضوع را در دستور قرار دهیم.

وی همچنین در خصوص موضوع زندانیان در ایام کرونا نیز گفت: آنچه قبلا تصویب کرده بودیم این بود که زندانیانی که مرخصی آن‌ها خطری برای امنیت جامعه ایجاد نمی‌کند تا پایان خرداد در مرخصی باشند و قرار بود برای تیرماه امروز تصمیم بگیریم که ظاهراَ هماهنگی‌ها کامل نبوده و در صورت کامل شدن هماهنگی‌ها برای شنبه آینده در این باره تصمیم گیری خواهیم کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مسئله سلامت مردم در این زمینه مطرح است ابراز امیدواری کرد با همکاری مردم و تمام بخش‌های کشور از این شرایط ویژه عبور کنیم.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم همه ارکان کشور عزیزمان مسیر پیوند و پیروزی را برگزینند و ما همچنان تا پایان بحران و انشاء الله برای همیشه بتوانیم ائتلاف ملی خودمان را برای زندگی بهتر حفظ کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha