شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه حوزه باید زعیم جامعه باشد و لذا شخصیت سازی را بایستی نخست از خود شروع کرد، گفت: امید است با حرکت تحولی ایجاد شده اتفاق های مسرّت بخشی را به لحاظ دانشی، تربیتی و بصیرتی در حوزه شاهد باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی در نشست صمیمی با گروه علمی ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با بیان اینکه قرارگاه ادبیات عرب در زمره‌ حرکت های تحولی این حوزه به شمار می رود، گفت: تمامی قرارگاه ها در حوزه علمیه خراسان با هدف ایجاد تحول در حوزه راه اندازی شده اند اما ادبیات، شأن و جایگاه ویژه ای دارد و به عنوان زیرساختی برای تمام علوم حوزوی محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه استنباط مسائل در ادبیات است و گاهی اختلاف نظر در بین علما از حیث ادبی آیات و روایات شکل می گیرد، ادامه داد: ادبیات با ورود طلبه به حوزه با او همراه می شود و تا کسب معارف و دانش حوزوی، او را رها نمی کند، از این رو ادبیات جایگاهی عام دارد و باید توجه ویژه ای به آن شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به سابقه ادبیات عرب در خراسان و شأن مرجعیت آن در این حوزه‌ شیعی، تشریح کرد: در قدیم طلاب در هر شهری اعم از نجف، قم و ... که تحصیل می کردند باید به حوزه علمیه مشهد برای کسب ادبیات عرب می آمدند، در اصل اگر طلبه ای می خواست در درس و بحث قوی باشد باید ادبیات عرب را از حوزه‌ی مشهد کسب می کرد لذا، مرجعیت علمی در زمینه‌ ادبیات عرب باید هدف باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: برای ایجاد تحول در حوزه به مؤلفه هایی نیاز داریم که یکی از آنها، ادبیات عرب است و در خصوص آن باید یک حرکت علمی صورت گیرد.

ضرورت شکل گیری حرکت علمی در ادبیات عرب

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه حرکت علمی به انتقال محتوا، متن و روش تدریس استاد بستگی دارد، در ادامه تشریح کرد: انتقال محتوا با در نظر گرفتن متون خاص و استفاده از ابزار و تجهیزات لازم صورت می گیرد، از این رو، علاوه بر این مؤلفه‌ها تربیت استاد توانمند در عرصه‌ ادبیات باید مدنظر باشد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مؤلفه‌ اصلی در تعلیم و تعلم، استاد است، گفت: با توجه به تمام روش های تدریس اعم از حضوری و غیرحضوری و استفاده از ابزار فضای مجازی، حرف نخست و اصلی را استاد می زند و در اصل جانِ‌ کلام در استاد خلاصه می شود.

تربیت نیرو، مؤلفه‌ تحولی در حوزه است

وی، عرصه‌ زیرساخت ارتقای علمی ادبیات را به عنوان مرحله‌ی دیگری از ایجاد تحول برشمرد و ابراز کرد: یکی از کارهایی که باید دنبال کرد، تریبت نیرو در همه‌ سطوح علمی و مدیریتی است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اهمیت دانش افزایی اساتید و افزایش مهارت آموزی های لازم، افزود: امروز در حوزه‌ علوم عقلی، فقه و اصول، ادبیات، مدیریت ها و ... نیازمند تربیت نیرو هستیم، لذا باید در تمام عرصه ها، دوره های تربیت نیرو برگزار شود.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی تصریح کرد: با توجه به طرح جامع آموزشی و تاکید بر لزوم پاسخگویی در شرایط امروز، باید تحول از سطوح مختلف عمومی، تخصصی و نخبگانی، به متن حوزه وارد شود.

ادبیات باید روزآمد و کارآمد باشد

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه بخش های ستادی تولید محتوا و تربیت نیرو برای انتقال تحول به متن و بدنه‌ی حوزه و نهادینه کردن آن در تمام عرصه ها مهم هستند، ادامه داد: بحث زیرساختی ادبیات عرب به عنوان اولویت نخست باید مدنظر باشد. ادبیات بایستی با بهره مندی از مغتنم بودن ادبیات قدیم در کنار اصل و جوهره ی فقه جواهری به صورتی روزآمد مورد توجه قرار گیرند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: امروز باید نیازها را در نظر گرفت و مسائل جدید در حوزه ادبیات عرب را پاسخ داد و نو آور و کارآمد بود.

وی تصریح کرد: ادبیات در تمامی عرصه های فقه و اصول، تفسیر و ... قابل بهره برداری است، اما کارآمدی و فلسفه‌ی اصلی حوزه، تربیت نیرو است و باید «یزکیهم و یعلمهم» در نظر گرفته شود.

ادبیات، مقدمه ای برای تربیت طلبه فاضل

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه باید تربیت، تعلیم و تزکیه را از بدو ورود طلبه به حوزه در فراگیری ادبیات، مدنظر قرار دهیم و با محتوای لازم و هدفمند پیش رویم، گفت: اگر ادبیات به لحاظ متن، جهت دار و هدفمند تحصیل شود، اتفاق عظیمی رخ می دهد، از این رو علاوه بر خاصیت زیرساختی بودن ادبیات، باید جنبه‌ی تربیتی آن را نیز در نظر داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عاملی با اشاره به اینکه ادبیات، شأن تعلیمی و تربیتی دارد، ادامه داد: اگر با ادبیات قوی در زمینه‌ محتوا، متن و استاد در ابعاد تعلیمی، تربیتی و بصیرتی ورود کنیم، در واقع به هدف تربیت طلبه ای فاضل از ابتدای سطح طلبگی می رسیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ادبیات مقدمه ای برای اجتهاد است، گفت: بعد از آموزش تخصصی ادبیات، باید در زمینه تربیت مجتهد و نظریه پرداز این رشته نیز برنامه ریزی کرد.

وی با بیان اینکه حوزه باید زعیم جامعه باشد و لذا شخصیت سازی را بایستی نخست از خود شروع کرد، گفت: امید است با حرکت تحولی ایجاد شده اتفاق های مسرّت بخشی را به لحاظ دانشی، تربیتی و بصیرتی در حوزه شاهد باشیم.

گفتنی است، «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی» به همت قرارگاه زبان و ادبیات عرب معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان با همکاری گروه علمی ادبیات عرب مدرسه علمیه عالی نواب» در این حوزه راه اندازی شده است.

انتهای پیام/313/25

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha