پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 حجت الاسلام والمسلمین کلباسی

حوزه/ مهمترین دلایل بی توجهی به سبک زندگی اسلامی، تلاش دشمن برای بی اثر بودن دین، عملکرد ضعیف مسئولین و عدم توجه به مقوله های معرفتی است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی و مهدوی، گفت: این اصطلاح و ترکیب سبک زندگی با اسلام و انجام فعالیت در این موضوع از آن مواردی است که  رهبرمعظم انقلاب در این سالها روی آن تأکید داشتند و دارند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت افزود:سبک زندگی به معنای شاکله خاص و بر شیوه ای از زندگی است که بر مبنای وحی، دین و اندیشه وحیانی شکل می گیرد. که از آن به زندگی اسلامی تعریف می شود و با سبک های دیگر مانند غربی فرق دارد.

این کارشناس مسائل مهدوی اظهار داشت: این نوع از زندگی در همه ابعاد مبانی و اندیشه و نظری با دیگر سبک ها متمایز است، مثلا نماز در این نوع از سبک زندگی، محور است. زندگی ارتباط و نوع سخن گفتن براساس نماز صورت می گیرد.

این کارشناس مسائل مذهبی اضافه کرد: مسجد در این نوع از زندگی جایگاه اساسی دارد، خانواده تقدس دارد و روابط والدین با یکدیگر و فرزندان در چارچوب خاصی انجام می گیرد که از آن به سبک زندگی یاد می شود. چنانچه در سایر مسائل فرهنگی و سیاسی و ... این سبک خودش را نشان داده است.

وی بیان داشت: این سبک، قبل از تولد تا بعد از مرگ همراه انسان است و قرآن و اسلام برای همه موارد برنامه دارد و دین هم توصیه به عمل به آن می کند،  اما در شرایط مختلف و به مرور زمان این نوع از سبک زندگی دچار چالش و گرفتار مسائل مشتبه  رفتاری، خانوادگی، ازدواج و... شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی گفت: در این میان سبک دیگر از زندگی مهدوی است که البته این زندگی در ادامه همان سبک زندگی اسلامی و اهل بیت(ع) است.  در زندگی مهدوی علاوه بر خصوصیات زندگی اسلامی و اهل بیتی، دارای خصوصیت انتظار است و انتظار عملی در آن نیز خود نمایی می کند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت افزود:  انسانها در این بخش اقسامی دارند افرادی که در زندگی به امام عصر(عج) ارتباط و توجه ندارند و افرادی هم هستند که توجه به امام عصر دارند و در واقع زندگی او، تجلی دیگری از زندگی اسلامی است.

این کارشناس مسائل مهدوی با بیان این که سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف رفتار و کردار و ازدواج و اقتصاد ویژگی های خاصی دارد که باید رعایت شود، اظهار داشت: برای تقویت این مسئله البته ابتدا لازم است این نوع از سبک زندگی به فرزندان به درستی معرفی و به خوبی در زندگی اجرا و عملی شود.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی اضافه کرد: دومین کاری که برای تقویت سبک زندگی لازم است انجام داد، فرهنگ سازی است. مثلا رانندگی با سبک اسلامی به معنای حفظ مقررات و عدم ظلم به دیگران و رعایت حقوق دیگران است. این مسئله نیازمند به فرهنگ سازی بسیاری قوی دارد که لازم است از طریق هنرمندان، سیاستمداران و سیاست گذاران مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به دلایل بی توجهی به سبک زندگی اسلامی بیان داشت: از جمله این موارد تلاش دشمن برای بی اثر بودن دین، عملکرد ضعیف مسئولین و عدم توجه به مقوله های معرفتی است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha