پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام همتیان - تهذیب حوزه قم

حوزه/ امروز دشمن با استفاده از فضای مجازی و ماهواره، هجمه وسیع به اعتقادات و دین و ارزشها کرده است و فرهنگ خودشان که فرهنگ مبتذل، ارزشها و آداب و اخلاق در آن پایمال شده و به ویرانه ای تبدیل شده، بزک می کنند و به جوانان تلقین می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به سبک زندگی اسلامی، گفت: یکی از مباحث بسیار مهمی که در مباحث دینی مطرح است، شکل و روش دینی است، این کلمه است که همه ابعاد زندگی انسان را در بحث ازدواج، تغذیه، پوشیدن لباس و... در بر می گیرد.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: دلیل اهمیت این مسئله توقف سعادت دنیا و آخرت بر این مسئله است. در روایتی پیامبر (ص)فرمودند، کَمَا تَعِیشُونَ تَمُوتُونَ وَ کَمَا تَمُوتُونَ تُبْعَثُونَ وَ کَمَا تُبْعَثُونَ تُحْشَرُونَ؛ آنگونه که زندگی می‌کنید، می‌میرید، آنگونه که می‌میرید، مبعوث می‌شوید و آنگونه که مبعوث می‌شوید، محشور می‌گردید».( ۳۴۴۷۴۷  عوالی اللئالی  ,  جلد۴  ,  صفحه۷۲) یعنی این که، انسان به هر صورت که به وجود، حیات و زندگی در این جهان نگاه و تفسیر و عمل کرده به همان صورت هم خواهد مرد. نوع زندگی، کمیت و کیفیت و سبک آن و نیز مرگ و این که پایان همه چیز است یا  شروع دیگری است یا این که رنج آور است یا راحت، تابع نوع جهان بینی و ایدئولوژی و باید ها و نبایدهای ما است؛ یعنی تابع توجه به خالق و اهداف خلقت و علم و ایمان و عمل ما است. پس معلوم می شود عالم آخرت دنیایی و برزخ هر فردی مربوط به شکل زندگی بشر است.

وی بیان داشت: به همین دلیل انبیاء یکی از اهدافشان این بود که هدف از زندگی بشر را مشخص کنند و توصیه کردند« اگر می خواهید از سبک زندگی درستی برخوردار باشید، لازم است پیامبر و سیره عملی ایشان را مورد الگو قرار دهید». لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا ، مسلماً برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد می‌کنند. یعنی اگر تلاش کنید سبک زندگی خود را روش زندگی پیامبرقرار دهید این بهترین زندگی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: زندگی راه نرفته است، هر کسی در هر مقطعی از زندگی وارد می شود، در ابتدا راه نرفته قرار می گیرد. بخواهد درس بخواند، ازدواج کند، داشتن کسب و کار،  همه راه نرفته است. اگر در این راه نرفته، انسان تنها از آگاهی خود استفاده کند، خسارت آن دو چندان خواهد بود.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: حضرت علی(ع) فرمود« : العامِلُ عَلی غَیرِ بَصیرَةٍ کالسّائرِ عَلی غَیرِ (ال) طَریق ، فَلا یَزیدُهُ سُرعَةُ السَّیرِ إلاّ بُعدا . کسی که بدون بینش و آگاهی عمل کند، چون کسی است که در بیراهه رود. او هر چه بیشتر بشتابد [از راه اصلی ]دورتر می شود. این استاد اخلاق حوزه اظهارداشت: اگر در راه درست قرار گیرد به مقصد می رسد و ولی اگر در غیر راه درست قرار گیرد، به مقصد نمی رسد. اگر بخواهیم در زندگی الگویی داشته باشیم، باید به سراغ معصومین برویم چرا که جهل و عدم علم در آن دخالت ندارد ولی اگر خواستیم به سراغ غیر معصومین برویم گرفتار مشکل جهل و غرض شخصی، حسودی، کبر و غرور از سوی آنها می شویم و برای همین قرآن گفته از آگاهان و اهل علم بپرسید و آن آگاهان اهل بیت هست و پیغمبر مقتدای شما است و او بهترین الگو است. از او پیروی کنید تا بتوانید انتخاب درستی از در زندگی خود داشته باشید.

وی بیان داشت: در دعای رجبیه آمده به اهل بیت (ع)می گویم« شما آن کشتی نجات در دریای پر از طوفان وموج و خطر هستید. هر کسی همراه شما بود، پشت سر شما آمد به مقصد می رسد و اگر کسی جلوتر از شما حرکت کرد به مقصد نمی رسد و انسانی که پناهنده شما شود، از هر نوع خطری در امان می ماند. شما پناهگاه بی پناهان و نگه دارنده کسانی هستند که به سمت شما آمده اند و از شما اهل بیت درخواست راهنمایی و کمک کردند».

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: دشمنان دین و اهل بیت(ع) و انسانیت و آنهایی که منافع خودشان را با وجود دین و اسلام در خطر می دیدند، تلاش زیادی کرده اند تا فرهنگ ساقط شده خودشان را به جای سبک زندگی اسلامی قرار دهند. 

خطر فضای مجازی

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: امروز دشمن با استفاده از فضای مجازی و ماهواره، هجمه وسیع به اعتقادات و دین و ارزشها کرده است و فرهنگ خودشان که فرهنگ مبتذل، ارزشها و آداب و اخلاق در آن پایمال شده و به ویرانه ای تبدیل شده، بزک می کنند و به جوانان تلقین می کنند.

این استاد اخلاق حوزه اظهارداشت: می فرماید کار شیطان بزک کردن گناه و زشتی است و طوری زیبا جلوه می دهد که آن جوانی که متوجه نیست ، گرفتار و آلوده می شود. اگر بزک نکند، کسی به سمت گناه نمی رود چون زشتی آن مشخص می شود.

وی با بیان این که کار شیاطین بزک کردن و زیبا جلوه دادن گناه است و اگر جوانان از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفتند به همین دلیل است گفت: در سبک زندگی غیر اسلامی عاطفه، جهاد، عشق و ایثار و ازدواج نیست و لذا جوان گرفتار تاثیرات تبلیغات دشمن می شود چون آنها جای دشمن را با دوست عوض کرده اند و جوان باید بداند آن کسانی که خیرخواه اصلی آنها هستند، اهل بیت(ع) می باشند اما دشمن، اهل بیت را کنار زده است چرا که دشمنان کسانی می باشند که تشنه خون آنها جوانان می باشند و لحظه ای به فکر خیرخواهی شان نیستند، اما با این حال جوان امروز آنها را برای خود خیرخواه می داند.

بیداری در جوانان نسبت به فرهنگ غرب

حجت الاسلام والمسلمین همتیان گفت: باید این بیداری و بصیرت را در جوانان ایجادکنیم، قرآن تلاش می کند  به مردم بفهماند که شیطان دشمن است و در هر حال خیرخواه شما نیست. او دشمنی است که تنها دنبال تخریب جسم نیست بلکه آخرت، دنیا و قبر و قیامت را مورد هدف قرار داده است.

قائم مقام معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: اگر بتوانیم این خیرخواهی را در جوان ایجاد کنیم که چه کسی خیر خواه و چه کسی نیست.دیگر جوان مسلمان حاضر به گوش دادن غیر خدا و غیر قرآن نخواهد بود.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha