پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان

حوزه/ مبلّغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان گفت: رعایت اصل اعتدال موجب بقای نعمت شده و زمینه های مناسب برای رشد صفات و کمالات معنوی در انسان پدید می آورد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در گرگان، با توجه به سال جهش تولید، نشستی با عنوان «صرفه جویی و بهینه مصرف کردن پیرامون سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی» با حضور کارکنان مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد.

در این نشست، خانم فریده ساوری، کارشناس فرهنگی این مجموعه حوزوی، مصرف را هدف غایی همه تلاش ها و کوشش های اقتصادی برشمرد و بیان کرد: اگر وضعیت جامعه به گونه ای باشد که افراد به سمت مصرفِ هرچه بیشتر سوق داده شوند، بخش اعظمی از منابع درآمد جامعه به مصرف اختصاص می یابد.

وی دستیابی به استقلال اقتصادی، عزت و سرافرازی و نیز اجتناب از مصارف غیرضروری را از آثار پیاده کردن روش صحیح و منطقی در مصرف دانست.

مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان با استناد به آیه ۶۶ و ۶۷ سوره مبارکه نحل، ادامه داد: از نظر اسلام، استفاده از نعمت ها به اندازه ای که انسان حیات و سلامت خود را حفظ کند و با نشاط کامل به انجام وظایف فردی و اجتماعی بپردازد، نه تنها امری مطلوب بلکه واجب و لازم است.   

ساوری با اشاره به این مطلب که قرآن کریم در آیات متعدد به استفاده از نعمات الهی با عناوینی همچون «رزق الهی»، «طیبات» و «زینت» فرمان داده است، اضافه کرد: اسلام برای کنترل مصرف و هدایت آن ابزارهای متعددی را بکار گرفته که از جمله آنها؛ توجه به انگیزه مصرف، نهی از مصارف حرام، نهی از اتراف، اسراف و تبذیر و نیز ترغیب به زهد و قناعت است.

وی توضیح داد: زهد و قناعت بدون کاهش سطح مصرف و اکتفاء به حداقل حاصل نمی شود، اسلام با سفارش به زهد، قناعت و ساده زیستی علاوه بر کاهش سطح مصرف و جلوگیری از اتلاف منابع و اسراف و تبذیر، بهترین زمینه را برای دستیابی به کمال و زندگی سعادت آمیز فراهم می کند.

طلبه سطح چهار حوزه با استناد به تفسیر امیرمؤمنان علی(ع) پیرامون آیه «فَلَنُحیینَّه حیاةً طیبة»، اظهار کرد: زندگی پاک و سالم همراه با آسایش و آرامش حقیقی که بستری مناسب برای رشد و کمال است، در سایه قناعت حاصل می شود.

ساوری اصل نیاز در زندگی، اعتدال و میانه روی، تقدیر معیشت و اصل دیگرگرایی و اهتمام به نیازمندان را از اصول مصرف در دیدگاه اسلام برشمرد و عنوان کرد: رعایت اصل اعتدال موجب بقای نعمت و پدید آورنده زمینه مناسبی برای رشد صفات و کمالات معنوی در انسان خواهد شد، لذا اسلام به پرهیز از افراط و تفریط در مصرف تاکید و به رعایت اعتدال در همه امور زندگی حتی در عبادات و انفاق توصیه کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرآن به رعایت اعتدال در همه امور زندگی سفارش می کند، چنانچه جهت گیری تربیت اسلامی نیز این گونه است که انسانی معتدل در همه وجوه تربیت کند.

مبلغ حوزه، یکی از مصادیق اعتدال را اعتدال در مصرف معرفی کرد و افزود: حد اعتدال بهره مندی و استفاده از نعمت های الهی است، به طوری که همراه با رعایت شأن و شخصیت اجتماعی افراد و به قدر کفاف باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha