جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شفافیت آرا

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی گفت: شفافیت آرای نمایندگان مجلس در بسیاری از کشورها امری متداول است و در ایران هم باید این امر محقق شود و آرای بهارستان نشین ها برای مردم شفاف باشد.

سهیلا کوهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در آذربایجان‌غربی، به لزوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس اشاره کرد و اظهار داشت: باید همه نهادها و سازمان‌های تصمیم‌ساز کشور با مردم شفاف باشند.

وی ادامه داد: اگر مردم امروز بر روی شفافیت آرای نمایندگان مجلس دست گذاشته‌اند، به دلیل آن است که اولا ریل گذاری اصلی در مجلس صورت می‌گیرد، ثانیا مردم به نماینده رای داده اند و انتظار دارند تا هزینه‌های انتخاباتی، وعده‌ها، طرح‌ها، آراء، توصیه، نامه‌ها، هدایای دریافتی، اموال و دارایی و ... شفاف باشد و این کمترین و ابتدایی‌ترین حق هر ایرانی، بلکه حق هر انسانی است.

وی ادامه داد: شفافیت آرای نمایندگان مجلس در بسیاری از کشورها امری متداول است و در ایران هم باید این امر محقق شود و آرای آنان برای مردم شفاف باشد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان‌غربی تصریح کرد: دلیلی برای نگرانی از شفافیت آرای نمایندگان وجود ندارد، چرا که نمایندگان عضو فراکسیون‌های مجلس هستند و جهت‌گیری‌های سیاسی آنان مشخص است و اعلام موافقت و یا مخالفت یک نماینده در طرح و لایحه‌ای موجب اعتماد مردم به آن نماینده می‌شود و اگر نماینده استدلال قوی در موافقت یا مخالفت خود داشته باشد می‌تواند به صورت شفاف و صریح بیان کند.

 وی در پاسخ به این سؤال که آیا شفافیت آراء موجب اعتدال آراء خواهد شد؟ گفت: قابل تصور است که رأی دادن برای یک نماینده که قبلا به آسانی و حتی بدون اطلاع از مفاد طرح و لایحه صورت می‌گرفت، اکنون دیگر با شفافیت به کاری سخت تبدیل می شود و ارزش‌های چندگانه و در برخی موارد متضاد، محیط رأی دادن یک نماینده را دربر می گیرد و این قضیه باعث می شود نماینده قبل از رأی‌گیری با هزار صلاح و مشورت و با دیدن همه جوانب به رأی دادن اقدام کند.

کوهی بیان داشت: وقتی شفافیت آراء وجود داشته باشد هم مردم و گروه‌های مختلف مسئولیت‌پذیرتر و جدی‌تر پا به میدان مشارکت در حکمرانی می‌گذارند و هم دولت و مجلس به فکر اصلاح خود بر می‌آیند و تلاش خواهند کرد تا طرح‌ها و لوایحی کارآمد، جامع و همراه با رضایت گروه‌های مختلف ارائه دهند و نتیجه‌ چنین فرایندی تصویب قوانینی است که ارزش‌های مختلف به صورت «اعتدالی» در آن رعایت شده است.

وی در پایان گفت: نماینده مجلس بعد از تأیید اعتبارنامه به عنوان نماینده همه مردم شناخته می‌شود و باید درد همه آنان را پیگیری کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha