جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حوزه/ کارشناس فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان گفت: با توجه به آمار مبتلایان و کشته شدگان ویروس کرونا، رعایت نظر متخصصان واجب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از گرگان، کرسی آزاداندیشی با موضوع «رجوع به متخصص در بازگشایی مساجد در دوران بیماری کرونایی» بصورت مجازی و از طریق سامانه سیما از سوی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان برگزار شد.

در ابتدای این نشست، خانم سیده نفیسه حسینی به عنوان ارائه دهنده، ویروس کرونا را خانواده بزرگی از ویروس ها دانست و بیان کرد: این ویروس نوظهور و بیماری ناشی از آن، تا قبل از شروع طغیان اخیر در شهر ووهان چین ناشناخته بود که عامل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شد.

وی افزود: در جوامع اسلامی و میان مسلمانان، آثار این ویروس خود را بیشتر نشان داده است، چنانچه عقاید دینی و مذهبی مسلمانان باعث بروز مشکلاتی شد که از جمله آنها می توان به تعطیلی مراکز معنوی و اجتماعی و نیز تمامی مکان های مقدسی که محل عبادت و پیوندهای اجتماعی مومنان و موجب تحکیم و انسجام امت اسلامی است، اشاره کرد.

طلبه سطح چهار مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان به بحث پیرامون «رجوع به متخصص در بازگشایی مساجد» پرداخت و در بیان دلایل آن، گفت: به مصداق آیه ۱۹۵ از سوره مبارکه بقره فتوای فقها بر این است که اگر در قضیه ای القای حرام وجود داشته و موجب ضرر قطعی شود، باید اجتناب صورت بگیرد؛ لذا سخن در این آیه مطلق است و مراد از «تهلکه» هلاکت دنیوی و اخروی هر دو می باشد.

حسینی آیه ۲۹ سوره نساء را از دیگر دلایل نقلی رجوع به متخصصین در بازگشایی مساجد دانست و اظهار کرد: یکی از تفاسیر قطعی این آیه نهی از خودکشی و انتحار است و مراد از انفس، نفوس همه افراد جامعه دینی است که مانند یک نفس دانسته شده است و جان هر یک از آنان جان دیگری است و اگر فردی خودش یا دیگران را بکشد، خودش را کشته است.

وی با توجه به آمار مبتلایان و کشته شدگان ویروس کرونا، رعایت نظر متخصصان را واجب دانست و ادامه داد: عرف مردم این بیماری را براساس آنچه پزشکان و متخصصان عنوان کردند، موجب ضرر قطعی و هلاکت می دانند و کسی که از آسیب های شرکت در اجتماعات یا ارتباط با افراد مبتلا آگاه است و رعایت نمی کند مصداق آیه ۲۹ از سوره نساء بوده و این کار او مصداق انتحار و خودکشی محسوب می شود.

مبلغ  دینی  گرگان در ادامه به روایات متعددی استناد کرد و گفت: در روایات نیز تاکید شده که اگر در جایی بیماری واگیردار همچون وبا و طاعون وجود داشته باشد، از آنجا بر حذر کنید، چنانچه در کتاب وسائل الشیعه بابی با عنوان مُجاز بودن فرار از جاهایی که وبا و طاعون است وجود دارد که اشاره به این مطلب دارد؛ این باب در جلد دوم کتاب وسائل دارای پنج حدیث است که مضامین نزدیکی دارند.

حسینی به بیان قواعد فقهی در مسئله «رجوع به متخصص در بازگشایی مساجد» پرداخت و از جمله قواعد فقهی را قاعده لاضرر(لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام) دانست و گفت: قاعده لا ضرر از قواعد مشهور فقهی است که در بیشتر ابواب فقه کاربرد دارد و مضمون آن این است که ضرر در اسلام مشروعیت ندارد؛ لذا هر گونه ضرر و اضرار در اسلام نفی شده است چنانچه به تعبیر حضرت امام خمینی(ره) یک حکم سلطانی است.

وی قاعده لاضرر را مهمترین مستند، برای جلوگیری از اعمال ضرری برشمرد که از هر ضرر مادی و معنوی به آبرو، مال و جان مومنان منع می نماید.

کارشناس فرهنگی مدرسه علمیه عالی الزهرا(س) گرگان، قاعده رجوع جاهل به عالم، دفع ضرر محتمل و  نیز تزاحم حرام با مستحب را از دیگر قواعدی دانست که در خصوص این شبهه می توان اقامه نمود و به آنها استدلال کرد.

در ادامه این کرسی خانم منصوره علی محمدی به عنوان منتقد به طرح شبهاتی پرداخت که در این نشست به تمامی شبهات پاسخ داده شد.

در پایان این نشست خانم مهدیه محمدی به عنوان استاد داور به جمع بندی مباحث پرداخت و گفت: در شبهه «رجوع به متخصصین در بازگشایی مساجد» حکم جدیدی بوجود نیامده بلکه موضوع و مصداق جدیدی وارد شده که قاعده لاضرر بر این مصداق جدید حاکم گشته و حکم را مشخص می کند.

وی اضافه کرد: سیره فقها بر این است که برای تشخیص موضوعات به عرف(عرف خاص و عام) رجوع می کنند که یک امر ثابت شده است، لذا این شبهه باعث بوجود آمدن حکم جدیدی نمی شود بلکه حکم آن ثابت بوده که تنها مصداق و موضوع آن تغییر یافته است.

مبلغ حوزه با استناد به آیات قرآن کریم و روایات شریفه، حفظ نفس را از بالاترین واجبات دانست و در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که بر اساس حکم عقل و دین، حفظ جان خود و دیگران بر مؤمنان واجب و قرار دادن خود و دیگران در معرض بیماری و نابودی حرام است، اگرچه بنابر نظر متخصصان، برای پیشگیری از مرگ و بیماری، جلوگیری از حضور افراد در مساجد لازم است، بستن درهای مساجد نه تنها ممنوع نیست بلکه واجب شرعی خواهد بود و این امر هرگز از قداست و اهمیت مسجد نمی‌کاهد، بلکه نشان از اهمیت و قداست مسجد در نظر شارع مقدس دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha