شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهادت

حوزه/ شیعه اگر می خواهد پیرو امام خویش حضرت صادق علیه السلام و سائر ائمه علیهم السلام باشد، باید سیره عملی آن بزرگواران که همان تقوا و عمل صالح است را مانند تابلویی درخشان پیش روی خود قرار دهد و سعی کند همواره مانند سرورانش پاک و خالص باشد.

 زهرا جعفرزاده  در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در اصفهان به مناسبت شهادت امام صادق(ع) گفت: ششمین گوهر دریای عصمت و طهارت همچون دیگر ائمه علیهم السلام  نمونه بارز انسان کامل در تمام عرصه های اجتماعی، سیاسی، فردی و عبادی بودند.

وی ادامه داد: همه معصومین علیهم السلام یک نور هستند و از نظر گوهر وجودی با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند، اما به فرموده بزرگان، تفاوت این ذوات مقدس فقط در تفاوت شرائط زمان آنهاست که باعث می شود هرکدام از آن بزرگواران جنبه ای از وجود مقدسشان جلوه بیشتری داشته باشد.

جعفرزاده افزود: در مورد امام صادق علیه السلام هم شرائط زمان باعث شد امام علیه السلام قدری بیشتر از سایر ائمه(ع) آزادی عمل داشته باشند و بتوانند معارف دین را بیشتر گسترش دهند؛ هر چند همیشه این آزادی عمل نبوده است و اکثر اوقات تحت فشار قرار می گرفتند.

کارشناس حوزوی یکی از نمونه های سیره علمی امام صادق(ع) را برگزاری کلاس های علمی  و تربیت شاگردان بسیار بیان کرد و گفت: در زمان ایشان فرقه های متعدد به وجود آمد و انحرافات فکری گوناگون ظاهر شد، لذا  بسیاری از مسلمین در معرفت ذات و صفات خداوند و دیگر اصول اعتقادی و احکام عملی دین و تأویل آیات قرآن کریم و مسایلی از قبیل قضا و قدر، جبر و تفویض، مبدأ و معاد و ثواب و عقاب دچار شبهه و اختلاف شدند. به دنبال این شبهات مکتب هایی؛ مانند خوارج، معتزله، متصوفه، زنادقه، جبریه و ... بوجود آمد.

وی ادامه داد: وجود  انحرافات عقیدتی و فراهم شدن فضای مناسب برای بیان معارف دینی سبب شد تا امام صادق علیه السلام برنامه های متعددی را برای اعتلای معنوی و دینی مسلمانان اجرا کنند.

جعفرزاده، مهمترین فعالیت های امام صادق(ع) در مبارزه با انحرافات را شامل بیان و شرح اصول اعتقادی صحیح، پاسخ به شبهات و سؤالاتی که از ناحیه مسلمانان و شیعیان مطرح می شد، برگزاری جلسات درس، تعلیم و تربیت شاگردان متخصص، مناظرات علمی امام علیه السلام بیان کرد.

وی از دیگر سیره های عملی امام صادق علیه السلام را مبارزه با ظلم و انحراف دستگاه خلافت بیان کرد و گفت: ایشان هیچ گاه از مبارزه بر ضد طاغوت دست برنداشتند و مانند اجداد بزرگوارشان تا جایی که در توان داشتند و شرائط اقتضا می کرد در روشنگری مسلمین کوشش می کردند.

جعفرزداه تصریح کرد: شیعه اگر می خواهد پیرو امام خویش حضرت صادق علیه السلام و سائر ائمه علیهم السلام باشد، باید سیره عملی آن بزرگواران که همان تقوا و عمل صالح است را مانند تابلویی درخشان پیش روی خود قرار دهد و سعی کند همواره مانند سرورانش پاک و خالص باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha