جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام صادق(ع)

حوزه/حجت الاسلام محمد قصیر با بیان اینکه در نگاه امام صادق(ع) نظام معرفتی نهضت عاشورا همان نظام معرفتی تمام انبیای الهی است، یادآور شد: امام حسین(ع) اجازه ندادند میراث انبیاء از بین برود، لذا این فراز در زیارت اربعین آمد که آن حضرت قیام کرد تا امت اسلامی را از جهالت و نادانی نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین شیخ احمد محمد قصیر در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت رئیس مکتب تشیع اظهار داشت: امام صادق(ع) دنیا را مملو از علم و معرفت و نور ساخت و مانند سایر اهل بیت برای مردم مایه هدایت بود.

مدیر مؤسسه الاسلام الاصیل افزود: امام صادق(ع) علوم را در سایر عالم اسلامی منتشر کرد و ما همچنان در حال بهره مندی از میراث ماندگار و غنی آن حضرت هستیم.

وی با بیان این که  امام صادق(ع) از فرصت درگیری بین بنی امیه و بنی عباس نهایت استفاده را برد تا به نشر علم و فضیلت و نور بپردازد، گفت: حضرت خدمات معرفتی و علمی بزرگ و استثنایی را تقدیم کرد به همین جهت می‌توان ایشان را پرچمدار حرکت علمی و معرفتی در جهان اسلام دانست.

حجت الاسلام محمد قصیر اضافه کرد: ایشان با جریانات انحرافی هم مقابله کرد و بسیاری از باورهای غلط آنروز را تصحیح کرد؛ یکی از اقدامات حضرت تصحیح چهره نهضت حسینی بود و بیان کردند که این نهضت یک نهضت معارفی بود؛ ایشان تأکید داشتند که نهضت حسینی  برای سلطه و حکومت نبود بلکه حرکتی در مقابل امویها و سفیانی ها بود که فقط درصدد حکومت و سلطنت بودند تا از این طریق به هدفشان که از بین بردن اسلام از درون بود نائل شوند تا چیزی از اسلام جز ظاهر و پوسته باقی نگذارند.

وی با تأکید بر این که نهضت امام حسین(ع) نهضتی برای حفظ میراث انبیا بود، یادآور شد:  اموی ها قصد داشتند که این میراث پیامبران را از بین ببرند؛ امام صادق(ع) هویت واقعی نهضت را بیان کرد بعد از آنکه اموی ها در طول سالیان گذشته سعی داشتند اهداف واقعی عاشورا را وارونه جلوه دهند؛ شاهد این حرف من روایاتی است که از امام صادق(ع) وارد شده به ویژه زیارت اربعین که از آن حضرت نقل شده است که در آن به صورت واضح و روشن مختصات این نهضت را ترسیم می‌کند.

مدیر مؤسسه الاسلام الاصیل با بیان اینکه در نگاه امام صادق(ع) نظام معرفتی این نهضت همان نظام معرفتی تمام انبیای الهی است، یادآور شد: در همین راستا می‌ فرمایند: «السلام علی من أعطیته مواریث الأنبیاء» همانگونه که قرآن نیز اشاره دارد: «ثم أورثنا الکتاب الذین اصطفینا من عبادنا».؛ ولی امام حسین علیه السلام اجازه ندادند که این اتفاق بیفتد و این میراث از بین برود، لذا این فراز در زیارت اربعین آمد که آن حضرت قیام کرد تا امت اسلامی را از جهالت و نادانی و سرگردانی و گمراهی نجات دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha