پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در تشریح تعالیم گفتاری و رفتاری امام صادق(ع) در احیای نهضت عاشورا گفت: تعالیم گفتاری ایشان، صادر کردن زیارت اربعین بود که معرفی نامه کامل امام حسین(ع) و نهضت عاشورا محسوب می‌ شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، با اشاره به روایت «ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المؤمنین لاتبرد ابدا» از پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: نقش امام صادق(ع) در احیا و بزرگداشت سید و سالار شهیدان حقیقتا قابل توجه است.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: مسأله زنده نگاه داشتن و تلاش در جهت زنده نگاه داشتن حادثه عاشورا و فلسفه این که چرا حادثه عاشورا جاودانه باقی مانده است، عوامل مختلفی دارد که از عوامل کلیدی و اساسی در ماندگاری عاشورا، سیره معصومین و از آن جمله وجود مقدس امام صادق(ع) است.

وی در ادامه عنوان کرد: در زمان امام صادق(ع) این فرصت طلایی به وجود آمد که توانست آن پیام ناگفته حسین بن علی(ع) را به جامعه آن روز منتقل کند؛ ایشان در سایه تعالیم گفتاری و در سایه تعالیم عملی این کار را انجام دادند و تمام تلاش شان این بود که حادثه عاشورا را زنده نگاه بدارند و این نکته مهم و اساسی است، هرچند منحصر به امام صادق(ع) نیست بلکه در زندگی دیگر امامان هم دیده می‌ شود.

آیت الله حسینی بوشهری با اشاره به این که امام سجاد(ع) که در حادثه عاشورا حضور داشت، چهل سال نام و یاد سید و سالار شهیدان را زنده نگاه داشت، گفت: ایشان هر وقت غذا و آب می‌ دید، می‌ فرمودند چطور غذا بخورم و آب بنوشم؟ در حالی که پدرم حسین بن علی با لب تشنه و گرسنه به شهادت رسید.

وی بیان داشت: اهتمامی که امامان ما برای بیان جایگاه وجود مقدس امام حسین(ع) داشتند، خیلی بالا بود؛ تا جایی که امام هادی(ع) وقتی مبتلا به بیماری شدند، چند نفر از دوستان نزدیک را صدا می‌ زنند و از آنها می‌ خواهند که به کربلا بروند و زیر قبه جدشان امام حسین(ع) برای ایشان دعا کنند و می‌ فرمودند: خداوند برای جد ما حسین بن علی حساب ویژه ای باز کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نهضت حسینی در اندیشه امام صادق(ع) تصریح کرد: امام صادق(ع) هم در تعالیم گفتاری و هم در رفتار نسبت به احیا گری حادثه عاشورا تلاش جدی دارند؛ از تعالیم گفتاری ایشان صادر کردن زیارت اربعین است که زیارتی ماندگار در طول تاریخ به شمار می‌ رود و در حقیقت شناسنامه و معرفی نامه کامل سید الشهدا و قضیه عاشورا و معرفی دوستان و دشمنان ایشان به شمار می‌ رود.

وی اضافه کرد: امام صادق(ع) در یک فرصت طلایی در هنگام منازعه بین امویان و عباسیان علاوه بر این که مردم را تشویق به زیارت امام حسین(ع) می‌ کند و ثواب زیادی برای آن بیان می‌ کنند؛ باز می‌ فرمایند کام فرزندان خود را با تربت حسین بن علی بردارید که برای امنیت و حفظ کودکانتان لازم است.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: در رفتار چهار هزار شاگرد تربیت کرد تا با فرهنگ عاشورا و اهداف حسین بن علی(ع) آشنا شوند چراکه امام حسین(ع) یک هدایت گر و اصلاح گر جامعه بود و امام صادق(ع) با آن کرسی تدریس و با آن فراوانی شاگردانی که داشت چه در سطح عموم جامعه و چه در بین نخبگان همان اهداف امام حسین(ع) را دنبال کرد و توانست نهضت حسین بن علی را زنده نگاه بدارد و جامعه از برکت آن نهضت استفاده کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha