شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
 آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امام صادق(ع) با تدبیر الهی و روش های خردمندانه بی نظیر خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، و در احیا، گسترش، بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جعفر سبحانی پیامی به همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد صادر کردند که متن آن به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
إنّ الحسین مصباح الهدی وسفینة النجاة
حسین بن علی(علیهما السلام) چراغ هدایت و رستگاری و کشتی نجات از غرق در مهلکه ها است.
مراسم اربعین - بدون شک - پر شکوه ترین حرکتی است که در طول سال در جهان امروز برگزار می گردد. مراسمی است پرشور، پر احساس، همگانی، تکان دهنده و وحدت آفرین که روز به روز بر عظمت و اهمیت آن افزوده می گردد و بسان امواجی که هر چه از مرکز پیدایش خود دورتر می گردد، پر دامنه تر و وسیع تر می شود، با این تفاوت که امواج دریا با توسعه خود ضعیف تر می گردند ولی موج اربعین هم وسیع تر و هم نیرومندتر می شود. این هم از عجایب تاریخ نهضت حسینی است.
امام حسین (ع) فرزند اسلام و فرزند پیامبر (ص) و تربیت یافته دامان وحی، برای حفظ موجودیت این آیین پاک، برای کوبیدن دشمنان دین ، و برای احیای اصول حق و عدالت که می‌رفت با گسترش سلطه بنی امیه به کلی برچیده شود،  قیام کرد و این رسالت بزرگ را با فداکاری بی نظیر خود و به قیمت خون پاک خود و فرزندان و یارانش انجام داد.
او راه و رسم فداکاری، آزادگی، شهادت و افتخار، جانبازی و فضیلت، تسلیم نشدن در برابر کجرویها و ستمگریها، مردانگی و شهامت را به بشریت آموخت.
او بحق رهبر آزادگان و سر سلسله شهدای راه خدا است، و همین موضوع است که به تاریخ زندگی او رنگ ابدیت بخشیده و دلهای آزادگان و مجاهدان و مردم با ایمان و حق طلب را به سوی خود مجذوب ساخته است.
اگر شخصیت امام حسین علیه السَّلام جاودانی و جهانی است به این دلیل است که ستیز حق و باطل، پیکار عدالت با بیدادگری، مخصوص قوم و ملت و زمان و مکان معینی نیست.
پیغمبر گرامی ما (ص) سالها پیش از شهادت فرزندش، امام حسین (ع)، این حقیقت را پیش بینی کرده و فرمود: «شهادت امام حسین (ع) آن چنان شعله‌ ای از عواطف واحساسات را در دلهای مردم با ایمان برمی افروزد، که هرگز سرد و خاموش نمی گردد».
نهضت حسینی مربوط به عصر و زمان خویش نیست، بلکه یک مکتبی است برای بشر که در مقابل نظام های فاسد و مستبد که هر نوع آزادی را از انسان ها سلب می کنند، دست روی دست نگذارند و به مبارزه عدالت طلبانه در راستای احقاق حقوق انسانها برخیزند و لذا حسین بن علی علیهما السلام می فرماید: «انّی خرجت للاصلاح فی أُمّة جدّی»، قیام من به منظوراصلاح و قطع ریشه های گندیده حکومت جائر و سامان دادن به نظام اسلامی است.
سرور آزادگان با شهادت خود در روز عاشورا حیات جاودانه پیدا کرد و لذا امروز هم حسین علیه السلام زنده است، زیرا مکتب او زنده است.
نه تنها حسین  سلام الله علیه زنده است بلکه کلیه یاران او که در عاشورای حسینی شربت شهادت نوشیدند، زنده هستند، از این رو می توان گفت همه انقلابیون جهان که برای خدا، و رفع ظلم از زندگی مستضعفان برخاسته اند در پیشگاه خدا زنده هستند، چنان که می فرماید:
"وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ" (آل  عمران:169)
«هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.»
امام صادق علیه السلام با تدبیر الهی و روش های خردمندانه بی نظیر خود نهضت عاشورا را زنده نگه داشت، و در احیا، گسترش، بزرگداشت و پاسداری نهضت حسینی نقش بی بدیلی ایفا کرد.
آن حضرت با ایجاد شبکه گسترده تبلیغاتی حقیقت و ماهیت قیام حضرت سیدالشهدا (ع) و اصحاب بزرگوارش را بیان داشت و آن را برای همیشه الهام بخش و جاویدان نمود.
در اینجا کلام خود را با سه بیت به پایان می رسانم:
پایان زندگــانی هــرکس به مرگ اوست * جز مرد حق، که مرگ وی آغاز دفتر است
آغاز شد حیات حسینـــی به مرگ او  * این قِصّه، رمز آب حیات است و کوثر است
سربازی حسین و سرافرازی حسین  *  امروز، زینت سر هر تاج و افسر است                               
قم ـ حوزه علمیه
جعفر سبحانی
27/03/1399

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha