پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سید صدر الدین قپانچی امام جمعه نجف اشرف

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین قپانچی با بیان این که عاشورا یک قضیه تاریخی موجود در وجدان عالم اسلامی است، گفت: از کلام امام صادق(ع) در ۱۰ موضوع و محور اشاره به قیام عاشورا و تأکید بر احیای آن را ملاحظه می‌ کنیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید صدرالدین قپانچی در همایش بین المللی مجازی «نهضت حسینی در مکتب امام صادق» که عصر امروز در مؤسسه رواق تاریخ و اندیشه معاصر برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام صادق(ع) گفت: بنده صحبتم را در موضوع نهضت حسینی در مکتب امام صادق بیان خواهم کرد.

امام جمعه نجف اشرف با بیان این که در مواجهه با این نهضت دو روش وجود دارد، گفت: روش اول این که بگوییم قضیه تاریخی است و تمام شده و به تاریخ پیوسته است و روش دوم این که بگوییم عاشورا یک قضیه تاریخی موجود در وجدان عالم اسلامی است، مانند قرآن، وحی، نبوت و امامت که با این که از گذشته مانده ولی در جامعه امروز اسلامی موجودند و تاثیر گذار هستند.

وی تصریح کرد: این موضوع که نهضت حسینی یک قضیه تاریخی و تاریخ‌ساز هست در کلمات پیامبر و اهل بیت علیهم السلام نیز به چشم می خورد؛ از جمله در کلمات امام صادق(ع) موجود است که ما به ۱۰ موضوع در کلمات ایشان اشاره می کنیم؛ موضوع اول حقانیت نهضت حسینی است که امام شهید شد و این یک موضع حق است که در کلمات امام صادق(ع) مشهود است که فرمود نفس المهموم لظلمنا تسبیح و همه لنا عباده.

حجت الاسلام والمسلمین قپانچی با بیان اینکه موضوع دوم جهانی بودن این نهضت است، گفت: این نهضت اختصاصی به شیعه و مسلمانان ندارد بلکه به تمام بشریت تعلق دارد؛ موضوع سوم در تعبیر امام صادق(ع) تعبیری بالاتر از این وارد شده مبنی بر کُونی بودن این نهضت که نه فقط در زمین که در آسمانها همین نهضت وجود دارد و تمام آسمان ها و ملائکه بر مصیبت امام حسین(ع) گریه کردند.

وی بیان داشت: موضوع چهارم انسانی و عاطفی بودن این نهضت است، با این که یک واقعه ایدئولوژیک و اعتقادی ولی در بعد عاطفی نیز قوی است که امام حسین فرمودند: «انا قتیل العبره» یعنی من کشته اشک ها هستم و در روایات امام صادق(ع) هم این موضوع زیاد به چشم می‌ خورد و دعوت به روضه خواندن گریه کردن شعر گفتن بر سیدالشهدا دلالت بر همین موضوع دارد.

امام جمعه نجف اشرف موضوع پنجم را ارتباط عمیق بین امام و زائرین دانست و خاطرنشان کرد: این نیست که شخصی به کربلا برود برای زیارت یک ضریح بلکه روایات حکایت از یک ارتباط عمیق بین زائر و امام خود دارد؛ موضوع ششم آن است که گریه بر حسین علامت با ایمان بودن است که در روایت امام صادق(ع) است: «الحسین عَبرة کل مومن» امام حسین(ع) عِبرت هست اما عَبرة هم هست که به معنای گریه و ناله است.

وی با اشاره به موضوع هفتم در قیام امام حسین(ع) مبنی بر ماندگاری و دائمی بودن جهاد خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) از رسول خدا نقل کردند که: «الخیر کله فی السیف» و یا در روایات دیگری می‌فرمایند: «للجنة باب یقال له باب المجاهدین» و موضوع هشتم جهاد و مبارزه با ظالمین به امامت امام عادل است چون هرجهادی یا حرکت جهادی مشروع نیست مگر اینکه به امامت یک امام عادل باشد که در روایات امام صادق وارد شده: «الجهاد واجب مع امام عادل» یعنی جهاد همراه با امام عادل واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین قپانچی به موضوع نهم اشاره کرد و گفت: اهل بیت(ع) نماینده طرح جهادی صحیح هستند، لذا فرمودند که «لا أزل أنا و شیعتی بخیر ما خرج الخارجی من آل محمد» یعنی من و شیعیانم در خوشی هستیم تا وقتی که آن که برای جهاد خارج می‌ شود از طرف ما اهل بیت(ع) باشد.

وی اضافه کرد: موضوع دهم پاداش خداوند به امام حسین(ع) که در روایت امام صادق(ع) است که خداوند چهار چیز به امام حسین(ع) در برابر شهادت ایشان بخشید و پاداش داد؛ ائمه را از نسل و ذریه او قرارداد، شفا را در تربت ایشان قرارداد،  اجابت دعا را در زیر قبه و گنبد ایشان قرار داد و ایام زیارت از عمر انسان محسوب نمی‌شود از روزی که می رود تا روزی که برمی گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha