جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ مراسم سالروز شهادت امام جعفرصادق در مدرسه فیضیه

حوزه/ به مناسبت ۲۵ شوال مراسم بزرگداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در مدرسه فیضیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  مراسم بزرگداشت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمله دژخیمان پهلوی به مدرسه فیضیه  عصر امروز با حضور علما، اساتید، طلاب و مردم ولایتمدار قم برگزار شد.

در این مراسم، یاد و خاطره جانسوز واقعه مدرسه فیضیه و ضرب و جرح عده‌ای از علما، طلاب و مردم بی دفاع به دست دژخیمان پهلوی گرامی داشته شد.

 بر اساس این گزارش: حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد از اساتید حوزه علمیه در  این مراسم با تبیین ابعاد شخصیت و جایگاه و مقام امام صادق (ع) در گسترش اسلام و تشیع گفت: طلاب باید با الگوگیری و اشاعه سیره امام صادق(ع) نیازهای دینی مردم را برطرف کنند.

استاد حوزه علمیه قم و پژوهشگر تاریخ اسلام، به بیان مطالبی پیرامون کرامت و عظمت ششمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت و رئیس مذهب تشیع پرداخت و گفت: مالک بن انس، یکی از ۴ رهبر علمای عامّه اهل تسنّن در فروع، که ساکن مدینه و هم عصر با امام صادق علیه السلام بوده و ایشان را از نزدیک دیده است، با وجود اینکه ایشان را امام خود نمی داند، امّا اینگونه امام صادق را توصیف می کند:  هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و بر قلب هیچ کسی خطور نکرده شخصیتی افضل از امام صادق علیه السلام. این تعبیر یک عالم عامّه است.

وی گفت: در آن زمان، منصور، خلیفه ی عباسی، با تمام توان تلاش می کرد نور اهل بیت و معارف ایشان را خاموش کند. آنچه امروز به عنوان اسلام راستین تشیع را زنده نگه داشته، معارف اهل بیت علیهم السلام هستند. پیغمبر خدا در حدیث ثقلین راه فرار را بر همه بسته است و حجت را بر همه مسلمین تمام کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: مالک ابن انس، امام صادق علیه السلام را اینگونه می ستاید: آن بزرگوار از سه حال خارج نبود، او یا ذاکر بود یا صائم و یا قائم به معنی نمازگزار. امام صادق علیه السلام، در همه ی عرصه های علم، از کلام گرفته تا فروع و اخلاق و دیگر علوم خبره و بی نظیر بوده اند.

این استاد حوزه گفت: ائمّه  هدی، به دلیل داشتن کرامات بسیار، محسود واقع شدند و دشمنان ایشان به آن ها حسادت می ورزیدند و نمی توانستند توان علمی و معنوی ایشان را ببینند. انسان وقتی که تاریخ را مطالعه می کند و این بخش ها از زندگانی حضرات معصومین را می بیند، بسیار متأثر می شود. امام صادق علیه السلام چون جذبه ی الهی داشتند، مردم را با آن به سمت خویش می کشیدند، امّا منصور دوانیقی با قدرت و زور این کار را می خواست انجام دهد. در نتیجه نمی توانست وجود امام را تحمّل کند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد اظهار داشت: به قدری امام صادق در عصر خودشان سختی ها را تحمّل کردند که امروز می توانند برای ما درس های بسیار آموزنده ای باشند. از اول انقلاب اسلامی، دشمنان اسلام با انقلاب ما مشکل داشته و در حال حاضر نیز ما را محصور اقتصادی نموده اند و در تنگنا قرار داده اند. سیره ی امام صادق علیه السلام برای ما به جهت مقاومت در مقابل دشمنان اسلام سرشار از درس هاست.

وی در ادامه  به حادثه ناگوار مدرسه فیضیه پرداخت و عنوان داشت: مدرسه مبارکه فیضیه پر از خاطره است و اگر آنها مکتوب می شد، می توانست برای نسل های امروز و آینده راهگشا بود. یاد شهدای این مدرسه را گرامی می داریم. در حدود ۵۸ سال از حادثه مدرسه فیضیّه می گذرد. به یاد دارم در سال ۴۲، شهادت امام صادق تقریباً مصادف بود با عید نوروز. ماجرای یورش به مدرسه فیضّیه، اوّلین حرکت رژیم شاهنشاهی در مقابل مردم بود و به نحوی جرقه ی آغاز انقلاب اسلامی. آنروز که مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق علیه السلام به همت مرجع عالیقدر جهان تشیّع مرحوم آیت الله گلپایگانی در حیاط این مدرسه برگزار شد، رژیم طاغوت، برای ایجاد رعب و ترس در دل مردم، در قلب حوزه علمیّه که مدرسه فیضیّه بود، عده ای به ظاهر از مردم معمولی را که بعداً مشخص شد عوامل ساواک و وابسته های به آنها بودند، از طریق خودروهای اتوبوس رانی به مدرسه فیضیّه آورده بود تا شورشی را انجام دهند و در ظاهر بگویند این ها مردم هستند که به روحانیت معترض شده اند. آن افراد در اواخر مراسم نزاعی را شروع کردند، مجلس را بهم زدند و مردم را مورد ضرب و شتم قرار دادند. و این اقدام وحشیانه در حضور مرجعیت شیعه داشت اتفاق می افتاد و امر بسیار شنیعی بود.

استاد حوزه علمیه در ادامه گفت: سپس بنده به سمت بیت امام خمینی رحمةالله رفتم. ایشان پس از خبردار شدن از این واقعه، گفتند که باید صبر و مقاومت را پیشه کنید. به ناگاه صدای شخصی آمد که مجروح شده بود و به بیت امام پناه آورده بود. امام راحل او را به داخل بیت خود خواندند و مانند پدری رئوف به ایشان رسیدگی کردند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام عنوان داشت: حادثه مدرسه فیضیّه، جرقّه ای بود که زده شد و هدف رژیم منحوس پهلوی این بود که مردم بترسند و سکوت کنند. امّا بالعکس شد و مردم خروشیدند و سپس امام خمینی، قیام ۱۵ خرداد را شکل داد و  نهایتاً به پیروزی انقلاب اسلامی ختم شد. انقلاب اسلامی از همین مدرسه فیضیّه شروع شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینها نتیجه  استقامت و پایداری مردم بود. اینکه نظام اسلامی در دنیا می گوید به هیچ کس نمی خواهیم وابسته باشیم، یک افتخار بزرگ و ارزشمند است. اینکه ما می گوییم برای دنیا حرف داریم، نعمت عظیمی است و باید قدر آن را دانسته و بر آن استقامت داشته باشیم و در مقابل سختی های این راه همانند ائمّه اطهار علیهم السلام، صبر  و مقاومت پیشه کنیم که پیروزی نزدیک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha