پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دوشنبه سیاه یونیسف

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سازمان ملل روز سیاه را برای یونیسف رقم زد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی در جنگ یمن را از فهرست سیاه این سازمان برای «نقض کنندگان حقوق کودکان» حذف کرد. گوترش در گزارش سالانه خود برای شورای امنیت سازمان ملل نوشت که نام این ائتلاف «در پی کاهش پیوسته و قابل ملاحظه کشتار و یا نقض عضو [کودکان] در حمله های هوایی» و اجرای اقداماتی با هدف حفاظت از کودکان (!)، «از فهرست [سیاه] حذف می شود.گفتنی است که گزارش سالانه دبیرکل سازمان ملل با موضوع کودکان و مناقشه مسلحانه به درخواست شورای امنیت سازمان ملل تهیه می شود. در این مجموعه گزارشها، ائتلاف نظامی سعودی ظرف سه سال گذشته بطور رسمی در فهرست سیاه قرار داشت. طبق یافته های این گزارش، در سال ۲۰۱۹ دستکم ۲۲۲ کودک در اثر حملات نظامی ائتلاف سعودی زخمی یا کشته شده اند. در سال ۲۰۱۶ نام ائتلاف سعودی بطور خلاصه به این فهرست اضافه و سپس توسط «بان کی مون» دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد حذف شد. پس از آنکه منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند ریاض تهدید کرده که بخشی از سهمیه پرداختی خود به سازمان ملل را کاهش می دهد، بان کی مون عربستان سعودی را به اِعمال فشار غیرضروری و «غیرقابل قبول» متهم کرد. در مقابل، عربستان سعودی اتهامِ تهدید کردن دبیرکل سازمان ملل را رد کرد. اما در سال ۲۰۱۷ گوترش در تلاش برای کاستن از مجادله ها بر سر این گزارش، فهرست سیاه منتشره در همان سال را به دو بخش تقسیم کرد: بخش اول طرفهایی را فهرست می کرد که تدابیری را با هدف حفاظت از کودکان اتخاذ کرده اند و بخش دوم شامل طرفهایی می شد که فاقد چنین تدابیری بودند. گفتنی است که یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی میان نیروهای حوثی و دولت مستعفی یمن است و اینکه ائتلاف نظامی سعودی در سال ۲۰۱۵ در تلاش برای بازگرداندن دولت مستعفی یمن به قدرت دست به مداخله نظامی در این کشور زد.

آثار باستانی ایرانی-اسلامی در حراجی ساتبیز چکش خورد

آثار باستانی برخاسته از تمدن ایرانی-اسلامی در جدیدترین حراجی «ساتبیز» در لندن مورد توجه مجموعه‌داران قرار گرفت و به بهایی بالا چکش خورد. همه‌گیری کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بر فعالیت حراج‌خانه‌های بزرگ جهان از جمله ساتبیز، کریستی و فیلیپس نیز تاثیر گذاشت. در شرایطی که دیگر امکان برگزاری مزایده حضوری وجود نداشت این مراکز به ناچار بخشی از فروش بهاره خود را به زمان دیگری موکول کرده و در مواردی به فروش مجازی و اینترنتی روی آوردند. حراجی هنرهای جهان اسلام و هند یکی از آن حراجی‌هایی بود که برگزاری آن به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. این حراجی از حراج خانه ساتبیز که در ابتدا برای روز اول آوریل (۱۳ فروردین ۹۹) برنامه‌ریزی شده بود، سرانجام دهم  ژوئن (۲۱ خرداد ۹۹) در لندن برگزار شد و در آن ۳۱۸ اثر تاریخی نفیس از هنر و ادبیات تمدن‌های اسلامی و سرزمین هند به فروش گذاشته شد. این حراجی که به دلیل نگرانی‌ها از شیوع کرونا تنها به صورت تلفنی و یا اینترنتی انجام شد، در مجموع با فروش کلی ۳ میلیون و ۶۵۶ هزار پوند به کار خود پایان داد.  از مجموع ۳۱۸ اثری که در این مزایده به فروش گذاشته شدند، ۶۳ مورد به تمدن ایران زمین تعلق داشتند. از این ۶۳ تابلو، قالی، قالیچه، کتاب و یادداشت خطی که بیشتر از دوره صفویان بودند، ۲۶ مورد با مبلغ کلی ۷۰۰ هزار و ۸۷۵ پوند به فروش رسید که با توجه به فروش نه چندان بالای این حراجی رقم خوبی است. یک نسخه طلاکوب از دیوان حافظ به خط محمود پیربداغی به مبلغ ۳۷۵ هزار پوند چکش خورد و پس از یک صندوقچه متعلق به قرن دوازدهم یا سیزدهم میلادی از اسپانیا که به قیمت ۵۱۹ هزار پوند به فروش رفت، در فهرست گرانترین آثار به فروش رفته در این حراجی در جایگاه دوم قرار گرفت. قدمت این اثر به سال ۱۴۶۲میلادی (۵۵۸ سال پیش) بازمی‌گردد و یکی از اولین نسخه‌های دیوان حافظ است. از دیگر عتیقه‌جات گرانقیمت ایرانی، یک کاسه برنجی نقره‌کوب متعلق به قرن چهاردهم میلادی بود که به قیمت ۱۸۷ هزار و ۵۰۰ پوند چکش خورد. یک قرآن تذهیب شده از سلسله آق‌قویونلوها متعلق به اواخر قرن پانزدهم نیز به مبلغ ۸۱ هزار و ۲۵۰ پوند به فروش رسید. در این میان همچنین بخشی از کتاب هفت اورنگ اثر عبدالرحمان جامی به مبلغ ۶۰ هزار پوند معامله شد و یک کوزه برنز با روکش قلع مربوط به اوایل قرن ۱۸ میلادی به قیمت ۵۰ هزار پوند به فروش رسید.

چراغ هشدار جمعیتی ایران به رنگ بحران درآمد

رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: پیش بینی ها حاکی از این است که بین سال های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت کشور به صفر برسد.رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به مهاجر فرستی سالی ۱۰۰ هزار نفر در کشور گفت: این عامل باعث می‌شود نرخ رشد جمعیت میهن اسلامی کمتر از نرخ رشد طبیعی شود. محمد جواد محمودی افزود: پارسال یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد و ۴۰۰ هزار فوت در کشور اتفاق افتاده است و هم اکنون نرخ باروری در کشور کمتر از دو فرزند رسیده است. رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: جمعیت کشور در حال حاضر رو به کاهش نیست. وی افزود: سال گذشته ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شد البته نباید فراموش کرد که از سال ۹۰ تا ۹۵ نزدیک به ۹۵۰ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شد. محمودی بیان داشت: کشور هر چه به سمت جلو حرکت می‌کند با توجه به اینکه ساختار سنی به سمت سالخودگی می‌رود تعداد مرگ و میرها به شکل طبیعی افزایش و زاد و ولد ها هم به طور طبیعی در حال کاهش است. وی ادامه داد: پیش بینی ها حاکی از این است که بین سال های ۱۴۱۰ تا ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت کشور به صفر برسد. رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: زمانی که نرخ جمعیت کشور به صفر می رسد طبق سناریوی متوسط سازمان ملل جمعیت ایران ۹۵ تا ۹۶ میلیون نفر باشد. وی افزود: در سال ۱۴۳۰ از این ۹۶ میلیون نفر ممکن است یک سوم بالای ۶۰ سال سن داشته باشند. محمودی بیان داشت: هم اکنون ۶۹ درصد جمعیت کشور در سن کار هستند یعنی بین ۱۵ تا ۶۴ سال دارند. وی ادامه داد: این آمار و ارقام ممکن است در سال ۱۴۳۰ به عدد ۵۲ تا ۵۳ درصد برسد. رئیس کمیته سیاست‌های جمعیتی شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: در حال حاضر ۶۹ درصد جمعیت کشور در حال کار یا در سن کار هستند یعنی اگر سه میلیون نفر بیکار هم باشند ۲۰ میلیون نفر در حال کارند. وی افزود: نرخ افرادی که در گروه جمعیت فعال هستند در سال ۱۴۳۰ به شدت کاهش پیدا می‌کند. محمودی در ادامه یادآورشد: نگرانی اصلی برای آینده اینکه نرخ رشد جمعیت کشوربه صفر می رسد و جامعه به سن سالخوردگی می‌رود.

اماکن عبادی بریتانیا بودجه نفرت گرفتند

با افزایش جرایم نفرت محور و اسلام هراسی در بریتانیا، مساجد و اماکن دینی این کشور به بودجه ۳.۲ میلیون یورویی برای اقدامات و امکانات حفاظتی دسترسی پیدا کردند. مساجد بریتانیا و سایر گروه‌های دینی به بودجه ۳.۲ میلیون یورویی از صندوق دولتی برای حفاظت از اماکن عبادی در برابر جنایت نفرت محور دسترسی پیدا کردند. صندوق محافظت امنیتی از اماکن اداری در دفتر وزارت کشور بریتانیا افتتاح شد. این درحالی است که اماکن مذهبی پس از یک دوره طولانی تعطیلی بازگشایی می‌شوند و نگرانی‌ها از موج دوباره اسلام هراسی در این کشور بالا گرفته است. این صندوق در ماه آگوست قابل استفاده قرار گرفته و هر سازمان مذهبی تا سقف ۵۶ هزار یورو برای هر یک از جرایم ناشی از نفرت، دسترسی خواهد داشت. آخرین آمار جرایم نفرت محور در بریتانیا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ تا ماه مارس در انگلستان و ولز بیش از ۱۰۰ هزار پرونده مجرمانه وجود داشته است. این طرح بودجه لازم برای محافظت از قبیل دوربین مدار بسته،  حصارکشی، دروازه ، زنگ خطر و نورپردازی به مکان‌های عبای و مراکز اجتماع مذهبی را که ممکن است در برابر نفرت آسیب پذیرباشد را فراهم می کند. امسال مساجد بریتانیا با بیشترین نگرانی، بزرگترین استفاده کنندگان از این طرح بوند که ۱.۶ میلیون یورو به ۲۷ مسجد، پنج گورداور سیک‌ها و چهار معبد هندو اختصاص داده شد. این بزرگترین میزان بودجه در یک سال پس از تنظیم این طرح در سال ۲۰۱۶ بود. در ماه مارس ، دولت بریتانیا همچنین مشاوره جدیدی را برای گروه های مذهبی آغاز کرد تا در مورد آنچه می توان برای محافظت از چنین گروه هایی در برابر حملات انجام گیرد به بحث و گفتگو بپردازند. بارونس ویلیامز وزیر مبارزه با افراط گرایی در بریتانیا گفت: در طول شیوع بیماری کرونا، ایمان شخصی باعث آسایش و قدرت بسیاری شده است. من از همه اماکن عبادی آسیب پذیر می‌خواهم تا از این صندوق درخواست کمک داشته باشندو ما به عنوان دولت تمام تلاش خودمان را می‌کنیم تا از اجتماعات شما محافظت کنیم و امنیت شما را برآورده سازیم.

نقاشان انگلیسی به احترام کادر درمان دست به‌کار شدند

نقاشان انگلیسی با تصویر کردن کادر درمانی آغازگر پویشی برای گرامیداشت تلاش فعالان خط مقدم در دوران شیوع کرونا شدند و نوعی از هنر کرونایی را رقم زدند. شیوع ویروس کرونا بسیاری از ابعاد زندگی بشر را متاثر و حتی متحول کرد؛ هنر یکی از مهمترین بخش‌هایی بود که هم در عرضه دچار تاثر و تحول شد و هم در محتوا. گواه این تغییرات هم نگاه کردن به کرونا و تبعات آن به‌عنوان سوژه خلق اثر هنری است. هفته‌نامه اکونومیست در گزارشی به پویش نقاشان انگلیسی پرداخت و با انتشار چند اثر مربوط به کادر درمانی این کشور نوشت: نقاشی پرتره‌هایی از قهرمانان سرویس سلامت همگانی معروف به «ان اچ اس» تلاشی در پاسداشت کارکنان این بخش است. زنی چمباتمه زده و خسته که چشمان اشکبار خود را در میان دستانش پنهان کرده، مردی با لباس پرستاری که در پشت شیشه با ماسک آبی کف دست خود را به پنجره می‌فشارد، تصویری از ملاقاتی از راه دور با پرستاران، پرستاری که انگشتانش را به نشانه پیروزی بالا گرفته و یا نقاشی هایی از صورت پرستاران، همه آثاری است که برای قدرشناسی از فعالان عرصه درمان در دوران کرونا کشیده شده است. این تلاش هنری برای ثبت تلاش‌ها و جانفشانی‌های مجموعه خدمات بهداشت و درمان انگلیس در بدترین وضعیت اضطراری پزشکی اخیر، تنها قسمتی از هزاران پرتره نقاشی شده هستند. این ابتکار بدیع در قدردانی از خط مقدم کادر درمانی می تواند به انگلیس محدود نباشد و هنرمندان بسیاری را برای ادای احترام به این قهرمانان سلامت در سراسر جهان با خود همراه کند.

عربستان شرایط طواف در ایام کرونا را اعلام کرد

ریاست کل امور مسجدالحرام اعلام کرد: برای حفظ سلامت زائران در صورت بازگشایی جزئی مسجدالحرام برای انجام طواف و عمره باید موارد زیر رعایت شود1-به منظورعدم تداخل زائران با یکدیگر درهایی برای ورود و خروج تعیین می شود2-هنگام ورود زائران به مسجدالحرام برای سنجش تب آنان دوربین های حرارتی نصب می شود و در صورت داشتن تب از ورود افراد به مسجد جلوگیری می شود و این افراد به کارشناسان وزارت بهداشت برای بررسی وضعیت تحویل داده می شوند3-برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تابلوهای اعلانات در مسجدالحرام نصب می شود و تمام مراحل پیشگیری از جمله شست وشوی دست ها، آداب عطسه کردن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی آموزش داده می شود.4-تنها 40 درصد از ظرفیت زائران در مسجدالحرام پذیرفته می شود.5-زائران باید پیش از ورود به مسجد ماسک به صورت بزنند.همچنین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا موارد زیر نیز از سوی مدیریت امور مسجدالحرام باید رعایت شود که به شرح زیر است:1-فرش ها در تمامی مصلاها جمع آوری می شود.2-توزیع آب زمزم برای جلوگیری از شیوع ویروس متوقف می شود و کلمن های آب زمزم نیز جمع آوری می شود.3-سفره های افطاری در مسجدالحرام پهن نمی شود و از ورود غذا به مسجدالحرام جلوگیری می شود.4-به منظور رعایت فاصله دو متری از یکدیگر، بر زمین برچسب زده می شود.5- تمامی کلاس های حفظ قرآن کریم همچنان در مسجدالحرام تعطیل خواهد بود.6- بعد از نماز عشاء درهای مسجدالحرام بسته می شود و برای اقامه نماز صبح باز می شود.7-تیم بهداشتی در ورودی های مسجدالحرام حضور خواهند داشت.در صورت بازگشایی طواف نیز باید موارد زیر رعایت شود:1-اختصاص باب 89-94 برای ورود به مطاف و باب اجیاد برای خروج.2-اختصاص پل «اجیاد» در بخش جنوبی و پل «الشبیکه» در بخش غربی برای ورود به مطاف و خروج از پل صفا و پله های برقی.3-اختصاص صحن مطاف در طبقه اول و دوم به افراد کهنسال و بیماران خاص.

روزنامه نگار لبنانی از آیت الله سیستانی قدردانی کرد

جورج قرداحی روزنامه نگار لبنانی درباره نقش آیت الله «سید علی سیستانی» مرجعیت عالیقدر شیعیان و جایگاه وی بین ملت عراق، گفت: سید علی سیستانی درختی است که همه ملت عراق با مذاهب، طیف ها و گروه های مختلف را در زیر سایه خود دارد. قرداحی افزود: برای این رهبر بزرگ جهان عرب و اسلام عمر طولانی مدت آرزو می کنم که از نظر من با حکمت و خرد و نگاه نافذش تضمین کننده و حامی عراق و وحدت آن است. این روزنامه نگار لبنانی گفت: مواضع آیت الله سیستانی شناخته شده است. او در مقابل اشغالگران آمریکا ایستاد و با حکمتش عراق را آزاد کرد. هرگز یک قطره خون ریخته نشد. امیدوارم عراق و ملت آن در زمان آیت الله سیستانی به ثبات و صلح همیشگی برسد. ما در زمان او عراق را دوباره متحد دیدیم. عراق به گذشته خود که نقش تاثیرگذاری در امت عربی داشت، بازمی گردد. وی افزود: آیت الله سیستانی با شجاعت در مقابل موج تکفیری که به عراق رسید، ایستاد. وی برای مقابله با ایدئولوژی مخرب تکفیری که فرهنگ، تمدن، سنت ها و آثار تاریخی این کشور را نابود کرد، فتوا داد. قرداحی ادامه داد: برای عراق صلح همیشگی و پایدار و وحدت و برای ملت آن ثبات و آرامش آرزو می کنم.

 

الجزائر برای بازگشایی مساجد فتوای حرمت داد

شورای رسمی فتوای الجزایر اعلام کرد که مطابق نظر کارشناسان بهداشت این کشور شرایط فعلی اجازه بازگشایی مساجد را نمی دهد. کمیته فتوای الجزایر وابسته به وزارت امور دینی این کشور در پی درخواست‌ ها برای بازگشایی مساجد که پس از کاهش تدابیر ضد کرونایی در این کشور فزونی یافته است در بیانیه ای اعلام کرد کارشناسان بهداشتی که از حقیقت اوضاع در الجزایر آگاه هستند تاکید می کنند که شرایط کنونی، اجازه از سرگیری همه فعالیت ها را نمی دهد به خصوص فعالیت هایی که در آن تعداد زیادی از مردم در اماکن سربسته مانند مساجد گرد هم می آیند. در ادامه این بیانیه آمده است: این امر ما را به ادامه تدابیر احتیاطی وادار می کند تا زمانی که عواملی که باعث تعطیلی مساجد شده از بین برود. در ۱۷ مارس (۲۷ اسفند)، الجزایر از تعلیق نمازهای جمعه و جماعات و تعطیلی مساجد، به عنوان بخشی از اقدامات برای جلوگیری از همه گیری کرونا خبر داد. ۷ ژوئن (۱۸ خرداد)، مقامات این کشور نقشه راهی را برای برداشتن تدریجی محدودیت ها اعلام کردند. این طرح شامل از سرگیری فعالیت های اقتصادی و تجاری و برداشته شدن ممنوعیت تردد شبانه در ۱۹ استان از ۴۸ استان این کشور بود اما این تصمیمات، بازگشایی مساجد و از سرگیری حمل و نقل عمومی و فعالیت های ورزشی و فرهنگی را استثنا کرده است. اخیرا شبکه های اجتماعی این کشور شاهد درخواست های زیاد مردم برای بازگشایی مساجد با رعایت فاصله اجتماعی همانند کشورهای دیگر بوده است. تا شب گذشته، الجزایر یازده هزار و ۳۱ مورد ابتلا به کرونا و ۷۷۷ مورد فوت بر اثر این بیماری را ثبت کرده است.

 

هند فرم‌های حج را باطل کرد

 به علت گسترش ویروس کرونا و قرنطینه سراسری در هندوستان، همچنین ملزم بودن همگان به اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی، کمیته حج هند مراسم قرعه‌کشی برای حج را تاکنون به تأخیر انداخته است و این بیانگر لغو اعزام ۱۲۵ هزار متقاضی به سرزمین وحی برای اجرای مناسک حج تمتع در سال جاری است. در همین راستا کمیته حج در تارنمای خود، تمام فرم‌های ثبت‌نامی حج را منسوخ و اعلام کرد که پیش‌پرداخت افراد به همه متقاضیان باز خواهد گشت. هنوز سازمان حج عربستان سعودی نسبت به لغو مراسم حج امسال اعلامیه‌ای صادر نکرده است و دولت هند نیز با قرنطینه سراسری و اعلام محدودیت‌ها به ویژه در بخش مسافرت‌های هوایی بین‌المللی، در واقع راه را برای اعزام متقاضیان به سفر حج بسته است. مقصود احمد خان، معاون اجرایی کمیته حج در این باره گفت: تاکنون هیچ خبری از سوی سازمان حج عربستان به کمیته این کشور به منظور اجرای حج صادر نشده است. امید آن بود که سازمان حج عربستان سعودی اقداماتی انجام دهد، اما به خاطر گسترش ویروس کووید ـ ۱۹ هیچ اقدامی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل حج سال جاری لغو شد.

 

ناجا علیه کشف حجاب طرح ناظر را کلید زد

رئیس پلیس تهران گفت: طرح ناظر یک که همان ارسال پیامک‌های کشف حجاب برای برخی مالکان خودرو است کاملا با هماهنگی دستگاه قضائی درحال اجراست. سردار حسین رحیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی افراد ادعا می‌کنند طرح ناظر پلیس بدون هماهنگی مقام قضائی در حال اجرا است و پلیس حق ندارد خودرویی را به خاطر کشف حجاب توقیف کند، گفت: طرح ناظر یک که همان ارسال پیامک‌های کشف حجاب برای برخی مالکان خودرو است کاملاً با هماهنگی دستگاه قضائی در حال اجراست. وی افزود: فردی که در داخل خودرو کشف حجاب می‌کند، بر اساس قانون مرتکب جرم شده است و این فعل هم جرم مشهود به حساب می‌آید و همانطور که می‌دانید پلیس طبق قانون باید با جرم مشهود برخورد کند. رئیس پلیس تهران اظهار داشت: همکاران ما در نقاط مختلف سطح شهر خودروهایی که در آن کشف حجاب انجام شده را رصد می‌کنند. مشخصات کامل خودرو، زمان و مکان را برای پلیس امنیت اخلاقی ارسال می‌کنند. سردار رحیمی تصریح کرد: در ابتدا برای مالک خودرو پیامک کشف حجاب ارسال می‌شود و از او دعوت می‌شود برای بررسی بیشتر به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کند. فرمانده انتظامی پایتخت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برخی از شهروندان می‌گویند این پیامک‌ها اشتباه ارسال شده، آیا امکان خطا وجود دارد یا خیر؟ همچنین اگر پیامکی اشتباه ارسال شده باشد او باید چه کار کند؟ تأکید کرد: بله؛ امکان خطا وجود دارد. هیچ فعلی در این جهان بدون خطا نمی‌شود اما اگر فردی نسبت به پیامکی که برایش ارسال شده، اعتراض داشت، می‌تواند به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کند و فرم اعتراض را پر کند تا به شکایت او رسیدگی شود. اما اینجا اعلام می‌کنم درصد خطا در این مورد بسیار اندک است. وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این تعهداتی که در پلیس امنیت از افراد گرفته می‌شود تأثیری در سو پیشینه و سوابق قضائی فرد دارد یا خیر؟ گفت: این تعهد صرفاً جنبه بازدارندگی دارد و در سوابق پیشینه شهروندان به هیچ عنوان درج نمی‌شود.

پاپ خواهان صلح شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار توقف جنگ و درگیری در لیبی شد. رهبر مسیحیان کاتولیک جهان با اعلام این مطلب از جامعه جهانی خواست تا روند گفتگوهای صلح در این کشور تامین شود و اقدامات لازم برای حمایت از مهاجران جنگ زده لیبیایی تسهیل گردد. پاپ فرانسیس همچنین اظهار داشت: من از اعضای جامعه جهانی و از تمام کسانی که مسئولیت‌های سیاسی و نظامی دارند می‌خواهم تلاش‌های خود را برای حل و فصل بحران لیبی و همچنین برقراری آتش بس و استقرار صلح در این کشور به کار ببندند. از زمان سقوط معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ و بعد از بی‌ثباتی‌های بسیار در این کشور دو دولت موازی در لیبی قدرت را در دست دارند که کنترل قدرت در غرب و شرق این کشور را به انحصار خود در آورده‌اند. دولت وفاق ملی به ریاست فایز سراج در طرابلس (غرب کشور) که از حمایت کشورهایی چون ترکیه، قطر، ایتالیا و سازمان ملل برخوردار است و دیگری دولت طبرق به رهبری خلیفه حفتر که قدرت را در شرق لیبی در اختیار دارد و از سوی کشورهایی چون مصر، امارات، عربستان سعودی، روسیه و همچنین چند کشور اروپایی دیگر حمایت می‌شود. حفتر حدود یک سال پیش با هدف اشغال پایتخت لیبی عملیات نظامی را داخل شهر طرابلس آغاز کرد اما با مقاومت نیروهای دولت سراج، حفتر هنوز نتوانسته به هدف خود دست یابد و جنگ داخلی در این کشور بعد از گذشت بیش از ۹ سال از زمان سقوط قذافی کماکان ادامه دارد.

جنایت مدرن عربستان علیه زنان اتیوپیایی فاش شد

برده داری و به کارگیری افرادی در قالب برده در منازل افراد ثروتمند از گذشته‌های دور در اتیوپی رواج داشته و این بردگان به طور کامل در خدمت اربابان خود قرار داشته‌اند.تعریف برده داری مدرن به حالتی گفته می‌شود که در آن فردی مجبور است در ازای درآمد بسیار پایین یا حتی رایگان و در شرایط بسیار بد، کارهایی را در راستای منافع فرد یا افراد دیگری انجام دهد و راه فراری هم برای گریز از این شرایط نداشته باشد.هرچند پرداختن به پدیده بردگی که ده ها سال از منسوخ شدن آن در سطح جهان می گذرد شاید در ابتدای امر تا حدودی عجیب به نظر بیاید ولی با این حال براساس برخی شواهد و مستندات هنوز در برخی شهرها و روستاهای این کشور به ویژه در مناطق دورافتاده بردگی وجود دارد و برخی افراد به دلیل شدت فقر به عنوان برده در خدمت اربابان خود روزگار را سپری نموده و از اینکه حداقل جایی برای خوابیدن و غذایی برای خوردن دارند خشنود می باشند. البته دولت اتیوپی به شدت موضوع بردگی و برده داری را در کشور رد نموده و مقامات این کشور تأکید دارند بردگی در اتیوپی از سال 1942 غیرقانونی و ریشه کن شده است با این حال برخی سازمان های غیردولتی(NGO) دست اندکار در امور خیریه و بشردوستانه این افراد را مصداق بارز بردگی در کشور اتیوپی می دانند. در ارتباط با پیشینه بردگی در اتیوپی خاطرنشان می گردد برده داری و به کارگیری افرادی در قالب برده در منازل افراد ثروتمند از گذشته های دور در این کشور رواج داشته و این بردگان به طور کامل در خدمت اربابان خود قرار داشته و از کلیه حقوق اجتماعی و آزادی محروم بودند. نخستین تلاش برای منسوخ ساختن بردگی در اتیوپی در زمان سلطنت امپراطور تئودروس دوم(حاکمیت بر کشور از سال 1855 تا 1868) آغاز شد با این حال تجارت و خرید و  فروش بردگان به دیگر کشورهای جهان تا سال 1923 و عضویت اتیوپی در اتحادیه ملت ها کم و بیش ادامه یافت. برده داری در اتیوپی در دهه 1930 نیز ادامه یافت و تخمین زده شده است که در سال های نخست این دهه در حدود 2 میلیون نفر از جمعیت این کشور به عنوان برده در نظر گرفته می شدند. پس از حمله ایتالیا به اتیوپی و تصرف بخش هایی از آن برده داری در اتیوپی به شدت کم رنگ شد و سرانجام در سال 1942 و با فشار متفقین (در بحبوحه جنگ جهانی دوم) دولت اتیوپی به طور رسمی و پس از کسب استقلال خود، برده داری را در سرتاسر کشور منسوخ نموده و امپراطور هایلا سلاسی طی بیانیه ای پایان کامل برده داری را در اتیوپی اعلام کرد. البته برده داری جزئی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم اتیوپی شده بود و طبیعتا و با صرف تصویب یک قانون توسط امپراطور هایله سلاسی نمیتوانست آن را ریشه کن کند ضمنا وی نگران وضع زندگی و معیشت جمعیت دو میلیون نفری که بعنوان برده مشغول بکار بودند نیز بود چرا که با ملغی نمودن برده داری آنها جایی برای خوابیدن و چیزی برای خوردن نداشتند. همان طور که اشاره شد بردگی پنهان در این کشور همچنان وجود دارد و هزاران نفر از مردم این کشور بصورت برده در خدمت افراد نسبتا متمول زندگی خود را سپری نموده و سرنوشت خود را به اربابانشان سپرده اند.مشکل وجود شغل در اتیوپی باعث شده، که جمعیت زیادی از زنان اتیوپیایی عمدتا به کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس برای کار بصورت قاچاق مراجعه نمایند. عمده این افراد حتی زبان عربی نیز نمی داند و عمدتا به عنوان پیشخدمت در منازل افراد مشغول بکار شده و طبق گزارش های منتشر شده در رسانه ها مورد انواع سوء استفاده نیز واقع می شوند. این زنان بیشتر متعلق به یک جامعه فقیر می باشند و برای یافتن شغل حاضر به مهاجرت قانونی و یا غیر قانونی به کشورهای همسایه در آنسوی دریای سرخ می شوند. آنها عمدتا مسیحی بوده و بنا به درخواست کارفرمای خود به دین اسلام گرویده اند تا از این طریق بتوانند خواسته های کاری خود را برآورده کنند. این داستان یک زن سیاه آفریقایی است که مشکل صحبت کردن وی به زبان عربی را نیز به آن اضافه کنید. او حتی ممکن است به زبان رسمی اتیوپی نیز قادر به صحبت  کردن نباشد و فقط یکی از زبانهای محلی اتیوپی را بداند. او احتمالاً تا زمانی که روند مهاجرت خود را شروع نکرده بود، هرگز در آدیس آبابا هم نبوده است. و این تازه ابتدای داستان زنان مهاجر اتیوپیایی به کشورهای عرب منطقه خلیج فارس است. وی پس از شروع کار در منزل یکی از این افراد در آن خانه زندانی شده، او دسترسی به تلفن ندارد، هیچ دوست و خانواده ای نمیتواند داشته باشد و باید کاری کند که مورد رضایت کارفرمای خود قرار گیرد. سفارت کشور اتیوپی در بعضی از این کشورها وجود دارد ولی هیچ یک از این افراد به سفارتخانه های خود دسترسی ندارند. و این به معنی این است که  "او در یک  برده داری مدرن گرفتار شده و  برای بقا می جنگد".موارد بسیاری از درد و رنج این زنان در تلویزیون به نمایش درآمده است که دردآورترین آن متعلق به خانم Alem Dechassa  که به عنوان یک کارگر خانگی اتیوپیایی در لبنان مشغول بکار بود که موهایش بطور کامل توسط کارفرما کشیده و کنده شده بود و مورد آزارهای جسمی زیادی قرار گرفته بود که نهایتا این زن در یک بیمارستان روانی بستری و پس از چند روز خودکشی کرد. داستان آلم داستانی است که کماکان در اتیوپی در حال تکرار است. دختر یا زن روستایی  اتیوپیایی که مسئولیت مراقبت از خانواده خود را به دوش می کشد و باید برای سیر کردن شکم آنها تلاش نماید خود را در معرض سفری سیاه برای یافتن کار در آنسوی آبها روانه کشوری غریب می نماید که از زبان، فرهنگ، جامعه و دین آن هیچ اطلاعی ندارد. در حال حاضر بیشترین تعداد کارگر اتیوپایی در عربستان سعودی وجود دارد که تعداد آنها در حدود 200 هزار نفر تخمین زده می شود. البته دولت اتیوپی اخیرا توافق نامه ای را با دولت عربستان سعودی منعقد نموده که به موجب آن کارگران اتیوپیایی می توانند بصورت قانونی به عربستان سعودی اعزام شوند و البته این توافق نامه پس از آن منعقد شد که عربستان اعلام نمود در حدود671 هزار کارگر خارجی غیر قانونی را اخراج خواهد نمود که 32% آنها اتیوپیایی و 65% آنان نیز یمنی بوده اند.

سپاه فرقه ضاله را متلاشی کرد

اعضای تشکیلاتی یک فرقه ضاله که مبادرت به تبلیغات گسترده در فضای حقیقی، مجازی و برپایی تجمعات غیر قانونی در یکی از شهرستان‌های استان می‌کردند، با حکم قضایی توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند.اعضای تشکیلاتی یک فرقه ضاله که مبادرت به تبلیغات گسترده در فضای حقیقی و مجازی و برپایی تجمعات غیر قانونی در یکی از شهرستان‌های استان می‌کردند، با حکم قضایی توسط سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شدند. این افراد با هماهنگی هسته‌های اصلی فرقه و ارتباط گیری گسترده با اقدماتی چون شعارنویسی، پخش تراکت و توهین به مقدسات در پی ضربه زدن به اصول مذهب شیعه، مکتب مهدویت و اعتقاد به ظهور منجی در بین مردم بودند. برخورد جدی با هرگونه ترویج عقاید خرافی فرقه‌های ضاله و حامیان آنان در اولویت کاری سازمان اطلاعات سپاه امیرالمومنین( ع) قرار دارد و در این زمینه با قاطعیت عمل خواهدکرد.

 

گاهنامه‌ ی داستان های کوتاه متولد شد

قدرت‌الله نیکبخت مدیر انتشارات قو گفت: انتشارات قو، هر چند ماه یکبار سلسله مجموعه داستان‌هایی را با نام «قصه قو» منتشر خواهد کرد. به گفته نیکبخت علت این تصمیم جذابیت داستان کوتاه برای نوجوانان و ارزش بالای این ژانر ادبی از یک سو و از سوی دیگر خالی بودن بازار کتاب نوجوانان از چنین آثاری است. وی از همه داستان نویسان و مترجمان حرفه‌ای و نوقلم دعوت کرد در این طرح مشارکت کنند همچنین افزود: به آثار برگزیده حق‌التالیف پرداخت خواهد شد و در عین حال اجازه انتشار داستان‌ها در مطبوعات و کتاب‌های دیگر برای نویسندگان محفوظ خواهد بود. قدرت‌الله نیکبخت، ناشر و نویسنده پیش‌تر سردبیر مجله رشد نوجوان بوده و فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی در حوزه کتاب کودک و نوجوان را در کارنامه خود دارد.

کاخ‌سفید برای رسوایی کتاب بولتون به تکاپو افتاد

کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار کتاب «جان بولتون» به اقدام قضایی متوسل شد.وزارت دادگستری آمریکا در راستای تلاش برای جلوگیری از انتشار کتاب «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی این کشور شکایتی تنظیم کرده و قرار است آن‌را در دادگاه پیگیری کند. بر اساس اعلام این خبرگزاری، کاخ سفید مدعی است که این کتاب حاوی اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه است و انتشار آن ضمن مغایرت با تعهدات مشاور سابق امنیت ملی دولت ممکن است امنیت ملی را به خطر بیاندازند. دادخواست وزارت دادگستری آمریکا در حالی به دستگاه قضایی ارائه شده است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود بولتون در صورت انتشار کتاب قانون را نقض کرده و ممکن است با «دردسرهای قضایی» روبرو شود. در بخشی از این دادخواست آمده است که شورای امنیت ملی آمریکا قسمت‌هایی از نسخه خطی موجود از کتاب بولتون را حاوی اطلاعات طبقه بندی شده تشخیص داده و تاکید دارد که این کتاب با وضعیت موجود نباید به صورت عمومی منتشر شود. کتاب مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید در حالی قرار است ۲۳ ژوئن منتشر شود که دونالد ترامپ پیش‌تر نسبت به انتشار آن هشدار داده و گفته بود کلیه سخنانی که وی با نزدیکانش داشته ماهیت محرمانه داشته و نباید در قالب نوشتار در اختیار عموم قرار گیرد. گفته می‌شود که در این کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای با عنوان «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به ابعاد تازه‌ای از برخی موضوعات حساس و جنجال برانگیز نظیر ماجرای اوکراین‌گِیت  که روند استیضاح دونالد ترامپ را کلید زد، پرداخته شده است. سیمون اند شوستر ناشر این کتاب پیش‌تر اعلام کرده بود که مراحل نهایی چاپ «در آن اتاق اتفاق افتاد؛ خاطره‌ای از کاخ سفید» به اتمام رسیده و این کتاب برای انتشار آماده شده است. ناشر کتاب جان بولتون یادآوری کرد که این اثر شرح مختصری از روند تصمیم‌گیری‌های ناسازگار و پراکنده دونالد ترامپ را ارائه می‌کند.

اعتاب مقدسه سیاهپوش شدند

اعتاب مقدسه عراق همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) با نصب پارچه‌های عزا مزین به نام آن حضرت سیاهپوش شد. در نجف اشرف به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به دستور استاندار این شهر همچنان امکان ورود و خروج از نجف وجود ندارد و حکومت نظامی برقرار است به طوری که مردم تنها از ساعت ۶ صبح تا ۱۴ امکان تشرف به حرم علوی را دارند اما با این وجود خادمان حرم امام علی (ع) امروز با نصب پارچه‌های سیاه رنگ سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) را تسلیت گفتند. البته با توجه به اعمال محدودیت‌ها هیچ مراسم عزا و سوگواری در حرم علوی برپا نمی‌شود. در کربلا حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس (ع) نیز در سالروز شهادت امام صادق (ع) پارچه‌های سیاه رنگ نصب شد. با وجود شیوع کرونا در کربلا، همچنان حرم‌ها به صورت شبانه‌روز مملو از زائر است و مردم به صورت خودجوش برنامه‌های عزاداری در گوشه ‌و کنار حرم و حتی هیأت‌ها برپا می‌کنند، به طوری که امشب پس از اذان مغرب و عشا مراسم عزاداری شهادت امام صادق (ع) در سرداب حرم حضرت عباس (ع) برپا خواهد شد.

ترمز تقاضای بازار نشر ناشران را دست به جیب کرد

مجید باشعور مدیرمسئول انتشارات تایماز درباره وضعیت کنونی انتشار کتاب در کشور گفت: ناشران مشکلی در زمینه انتشار کتاب ندارند قیمت کاغذ زیاد افزایش نیافته است باوجود اینکه قیمت دلار به ۱۸ هزار تومان رسیده است؛ زمانی که قیمت دلار ۱۴ هزارتومان بود قیمت کاغذ به بندی ۸۰۰ هزار تومان هم رسیده بود. الان قیمت کاغذ بندی ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزارتومان است. او افزود:چون تقاضایی برای انتشار کتاب در بازار نشر وجود ندارد قیمت کاغذ باوجود افزایش قیمت دلار تغییری نکرده و عرضه آن هم کاهش یافته است. ناشران به دلیل پایین بودن قیمت کاغذ می‌توانند کتاب هایشان را منتشر کنند اما مشکل آن‌ها نبود مشتری است اغلب کتاب‌های ما در زمینه های درسی و دانشگاهی منتشر می شوند اما به دلیل شرایط کنونی نمی‌توانیم کتابی منتشر کنیم و بسیاری از ناشران  هم مانند ما کتاب جدیدی منتشر نمی‌کنند. مدیر مسئول انتشار تایماز ادامه داد: تیراژ کتاب‌ها کاهش یافته است قبلا کتاب در تیراژ ۵ هزار تا ۱۰ هزار نسخه منتشر می‌شد الان به هیچ ذهنی خطور نمی کند کتاب را با این تیراژها منتشر کند و در حال حاضر تیراژ کتاب بسیار پایین است؛کتاب در تیراژهای ۵۰ تا ۱۰۰ نسخه‌ای منتشر می‌شود فقط برای اینکه در بازار عرضه شود تا بعد ببینند چه اتفاقی می‌افتد کتاب را دوباره منتشر کنند یا نه. این وضعیت برای کتاب‌هایی ایجاد شده که قبلا کارهای انتشار آن انجام شده است. باشعور بیان کرد: انجام کارهای انتشار کتاب جدید از جمله ترجمه و تایپ آن هزینه بر است و انتشار آن برای ناشران هزینه زیادی دارد با این روند ناشران به این سادگی کتاب جدید منتشر نمی‌کنند. در شرایط فعلی ناشران از جیب می‌خورند اگر سه تا چهار کارمند هم در نشرشان فعالیت کنند باید حقوق آن‌ها را هم بپردازند با این شرایط ناشر نمی‌تواند تا دو سه ماه دیگر دوام بیاورد و مجبور می‌شود کارش را رها کند. او اظهار کرد:این پولی که برای چاپ کتاب سرمایه گذاری می‌شود در شغل‌های دیگر مانند دلالی یا ساخت و ساز صرف می‌شد سودی برای فرد به همراه داشت، ما ناشران به حوزه نشر علاقه‌مند بودیم و برای مسائل فرهنگی وارد حوزه نشر شدیم اما وضعیت اقتصادی نشر بد است. همانطور که کتابفروشی‌های چندین ساله و بزرگ در سال‌های قبل تغییر کاربری دادند ممکن است برخی ناشران هم با ادامه شرایط کنونی بازار نشر، شغلشان را تغییر دهند یا انتشاراتی را تعطیل کنند. مدیر مسئول انتشارات تایماز تصریح کرد:بسیاری از کتابفروشی‌ها در همین خیابان انقلاب تهران به اغذیه فروشی تبدیل شدند این اتفاق به دلیل بازار کتاب رخ داد و اینکه درآمدها از راه فروش کتاب بسیار پایین است مسائل اجتماعی هم دلیل وقوع این مسئله بود. زیرساخت‌های زیادی در کشور برای فعالیت در زمینه نشرالکترونیک و مفهوم این نشر در کشور ایجاد نشده است.

سالار سینمای ایران رخ در نقاب خاک کشید

مراسم تشییع استاد فقید محمدعلی کشاورز با حضور جمعی از هنرمندان، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دوستداران این هنرمند برجسته در بهشت زهرا برگزار شد و پیکر آن مرحوم با رعایت نکات بهداشتی در قطعه هنرمندان آرام گرفت.برغم اعلام خانواده مرحوم کشاورز که به دلیل پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، مراسم تشییع به صورت محدود برگزار خواهد شد، اما جمع زیادی از اهالی فرهنگ و هنر و مردم در این مراسم البته با رعایت دستورات بهداشتی حضور یافتند.حوالی ساعت ۱۰، پیکر محمد علی کشاورز به بهشت زهرا (س) رسید و پس از سخنرانی برخی حاضران حوالی ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه، نماز میت توسط حجت‌الاسلام دعایی بر پیکر این هنرمند قرائت شد. نوشته‌هایی با عنوان ”وداع با سالار هنر ایران“ در قطعه هنرمندان نصب شده بود و به دلیل بیماری کرونا، اغلب حاضران با ماسک حاضر شده‌اند. آقای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نیز از جمله حاضران این مراسم بود. استاد محمد علی کشاورز ۲۵ خرداد ماه پس از طی دوره بیماری ریوی و کلیوی، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

پیکر ام البنین کرمان تشییع شد

پیکر مرحومه حاجی خانم بی‌بی جلیله قوامی راد، مادر شهیدان گرانقدر محمدحسین، محمدحسن و محمدعباس سیف‌الدینی راد و مادربزرگ شهید محسن برهانی پس از تشییع مردم قدرشناس کرمان در جوار گلزار شهدای کرمان آرام گرفت.این بانوی بزگوار که ۳ فرزند و یک نوه خود را تقدیم انقلاب و اسلام کرده، به ام البنین دیار کریمان معروف است و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نیز سال ۸۴ در سفر به استان کرمان با این مادر بزرگوار دیدار کردند. نخستین فرزند شهید این مادر، شهید محمدحسن سیف الدینی راد متولد ۱۳۴۱ در عملیات حصر آبادان به شهادت رسید. فرزند دیگر وی، معلم شهید محمدحسین سیف الدینی راد متولد ۱۳۴۲ در عملیات والفجر ۸، مجروح شیمیایی شد و به شهادت رسید و فرزند سوم هم شهید طلبه محمدعباس سیف الدینی راد، متولد ۱۳۴۴ در سال ۱۳۶۳ در جبهه طلائیه دعوت حق را لبیک گفت و به کاروان شهدا پیوست. همچنین دانش آموز شهید محسن برهانی متولد ۱۳۴۸ نوه این مادر بزرگوار در عملیات کربلای ۴ سال ۱۳۶۵ آسمانی شد و پیکر پاکش پس از ۱۰ سال مفقودی به زادگاهش بازگشت. بی بی جلیله قوامی راد، که مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان فاطمه الزهرا (س) کرمان بستری بود، دیروز دعوت حق را لبیک گفت و به فرزندان شهیدش پیوست.رییس جمهوری نیز در پیامی رحلت این مادر بزرگوار را تسلیت گفت.

استان‌های پرخطر اعلام شدند

در آستانه یک تعطیلات دیگر و ازسرگیری سفرها، وزارت بهداشت فهرستی از استان‌های پرخطر را اعلام کرد؛ مناطقی که لازم است از سفر به آن‌ها پرهیز شود.شمار قربانیان کرونا در ایران از مرز ۹ هزار نفر گذر کرده است، در روزهای اخیر با سه رقمی شدن تعداد قربانیان، نگرانی از اوج‌گیری دوباره ویروس کرونا و افزایش مناطق قرمز در کشور بیشتر شده است، به طوری که صحبت از احتمال برقراری دوباره محدودیت‌ها می‌شود. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند و مناطقی پرخطر برای مسافرت به شمار می‌آیند. هرچند که به گفته ایرج حریرچی ـ معاون کل وزارت بهداشت ـ هیچ استانی عاری از ویروس کرونا نیست. حریرچی، وضعیت استان تهران را نیز به واسطه رعایت نشدن فاصله‌گذاری، فاجعه توصیف کرده است. با وجود این نگرانی‌ها، اما متولیان گردشگری معتقدند بازگشایی تاسیسات گردشگری شرایط سفر را مساعد کرده و امیدوارند گردشگری با سرعت مناسب به وضعیت قبل از کرونا باز گردد. وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز چند روز پیش در جلسه شورای هماهنگی تشکل‌های صنعت گردشگری گفت که «در حال حاضر تمام بخش‌های گردشگری غیر از آب‌درمانی‌ها خدمات خود را به گردشگران ارائه می‌دهند و از چند هفته پیش که پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی هتل‌ها ابلاغ شد و با شروع دو تعطیلی در خردادماه و آغاز سفرهای داخلی شاهد همکاری بسیار خوبی از سوی بخش دولتی و خصوصی و نیز گردشگران و مسافران در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بودیم که شرایط مساعد سفر را فراهم کرد. »این وزارتخانه که چندی پیش آمار تردد جاده‌ای را در فاصله اول تا شانزدهم خردادماه، حدود سه میلیون و ۳۰۰ هزار و آمار اقامت را چهار میلیون و ۱۸۰ هزار نفر شب اعلام کرد، تا کنون برنامه‌ریزی برای سفرهای داخلی در بحران کرونا نداشته است، چنان‌که با وجود قرار گرفتن استان‌های شمالی در فهرست مناطق پرخطر همزمان با تعطیلات عید فطر و نیمه خردادماه، همین استان‌ها به عنوان پرترددترین و پرمسافرترین مناطق کشور اعلام شدند، به طوری که مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان مازندران از ۱۱ میلیون تردد فقط در جاده‌های این استان‌ در بازه زمانی ۱۳ تا ۱۷ خردادماه خبر داده بود. به هر حال، سومین تعطیلی بلند خردادماه را بدون هیچ مدیریت و برنامه‌ریزی پشت‌سر می‌گذاریم که وزارت بهداشت به مردم تاکید کرده است در این تعطیلات از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

اشکفت سلمان قربانی مجوزِ میراث فرهنگی شد

مدیر انجمن میراث فرهنگی شهرستان ایذه خبر داد:‌ بعد از صدور مجوزی برای ساختِ سازه‌ی موقت در عرصه و حریم محوطه‌ی تاریخی «اشکفت سلمان»، شهرداری ایذه، مجوز ساخت‌وساز در شمال شرقی و حریم این محوطه‌ی تاریخی را صادر کرده است. فرامرز خوشاب با بیان این‌که ساختِ یک ساختمان که هنوز تعداد طبقات، کاربری و روند ساخت آن مشخص نیست در حریم «اشکفت سلمان» آغاز شده، گفت: این در حالی است که میراث فرهنگی شهرستان نیز این اقدام را در حریم «اشکفت سلمان» که از یک سو به عنوان آخرین نیایشگاه ایلامی در کشور شناخته شده و از سوی دیگر در فهرست موقت یونسکو ثبت شده، تایید کرده است. او با اشاره به مکالمه تلفنی‌ای که با مدیر کل میراث فرهنگی شهرستان ایذه و رییس یگان حفاظت این شهرستان در این زمینه داشته، بیان کرد: شهرداری ایذه با استناد به یک مجوز احداث سازه‌های موقت در این منطقه توسط میراث فرهنگی ایذه، اقدام به صدور پروانه ساخت برای این محوطه کرده است. در واقع رییس و یگان حفاظت میراث فرهنگی ایذه تایید کردند که پروانه ساخت به این صورت صادر شده است. وی با بیان این‌که از نظر بافتِ این منطقه از ایذه؛ اقدامِ انجام شده برای صدور مجوزها کاری غیرقانونی است، ادامه داد: حدود ۱۲ سال قبل میراث فرهنگی یک تجربه‌ی علنی در محوطه‌ی «کول فرح» داشت، آن‌ها اجازه حمل یک سازه موقت را در حریم درجه یک کول فرح دادند و قرار شد بعد از پایان کار، آن سازه جابجا شود، اما به دلیل مخالفت‌ها هنوز نتوانسته‌اند این سازه را جابجا کنند. این پروسه در اشکفت سلمان نیز به نوعی رخ داده است. او با تاکید بر این‌که هیچ نشانه‌ای از موقت بودن سازه‌ی در حال ساخت در حریم اشکفت سلمان دیده نمی‌شود، ادامه داد: کاملا مشخص است که ساخت و ساز در حال انجام قرار است یک سازه‌ی دائمی باشد، حال با توجه به کدام مجوزِ دائمی، این کار در حال انجام است؟وی با بیانِ این درخواست که ای کاش قوه‌ی قضاییه به صدور مجوزهای ساخت وساز در بناهای تاریخی ورود کرده و آن‌ها را بررسی کند، ادامه داد: با چشم غیرمسلح نیز به راحتی می‌توان مشخص داد که این ساخت و ساز در  حدود ۳۰۰ متری نه محوطه، بلکه نقش‌برجسته‌های «اشکفت سلمان» در حال انجام است. «اشکفت سلمان» یا (نیایشگاه تاریشا)، در جنوب ایذه، چهار نقش برجسته متعلق به دوره ایلامیان و بقایای یک ساختمان متعلق به اتابکان را در خود دارد، در این محل که پرستشگاه تریشا یکی از خدایان ایلامی نیز بوده، چهار نقش برجسته که دو کتیبه در داخل غار – بزرگترین نوشته خط میخی ایلامی نیز در داخل این غار است - و دو کتیبه‌ی دیگر در خارج از غار قرار گرفته‌اند.

 

مصر برای بازگشایی محوطه‌های تاریخی اعلام آمادگی کرد

مصر برای بازگشایی محوطه‌های تاریخی پس از گذشت چهار ماه تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا آماده می‌شود.«‌خالد العنانی» وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر از بازگشایی برخی از محوطه‌ها و اماکن تاریخی و این کشور از اول جولای خبر داد. این تصمیم به دنبال بازگشت گردشگران خارجی به مصر صورت گرفته و هشت محوطه تاریخی این کشور را شامل می‌شود. این هشت محوطه،  «اهرام جیزه» و محوطه‌های اطراف آن، موزه مصری در میدان «تحریر»‌، قلعه صلاح‌الدین، معابد واقع در «کرنک» و «الاقصر»، موزه «غردقه»،‌ معبد «ابوسمبل» و معبد «فیله» در «آسوان» را شامل می‌شود. سایر مناطق تاریخی نیز به صورت تدریجی و تا ماه سپتامبر بازگشایی خواهد شد. با آغاز فعالیت مجدد اماکن باستان‌شناسی و تاریخی مصر قوانین جدیدی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشته خواهد شد. کمپانی‌های مسافرتی ملزم به تهیه ماسک برای گردشگران هستند. شمار بازدیدکنندگان حاضر در موزه‌های بزرگ همچون «موزه مصری» نیز به ۲۰۰ نفر کاهش پیدا خواهد کرد. تعداد هتل‌هایی که مجوز فعالیت دوباره را از وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر دریافت کرده‌اند به ۲۳۲ عدد افزایش پیدا کرده، اما تمامی‌ هتل‌ها ملزم به استفاده از فقط ۵۰ درصد ظرفیت  هستند. «العنانی» در جریان یک کنفرانس خبری در چهاردهم ژوئن اعلام کرد گردشگران خارجی از اول جولای قادر خواهند بوداز برخی مناطق مصر بازدید کنند.

 

نویسنده سیاه‌پوست بریتانیایی رکورد زد

رنی ادو لاج به عنوان نخستین نویسنده سیاه‌پوست بریتانیایی به صدر فهرست کلی کتاب‌های پرفروش بریتانیا راه یافت.بر اساس اطلاعات «نلیسن بوک اسکن» ( وب‌سایت نظارت بر فروش کتاب‌ها)،  کتاب «چرا دیگر با سفیدپوست‌ها درباره نژاد صحبت نمی‌کنم» به قلم «رنی ادو لاج» در رتبه نخست ۵۰ اثر پرفروش بریتانیا در هفته منتهی به سیزدهم «ژوئن» وبسایت قرار گرفت. به این ترتیب «رنی ادو لاج» به نخستین نویسنده سیاه‌پوست بریتانیایی تبدیل شد که از زمان آغاز فعالیت وبسایت «نیلسن بوک اسکن» یعنی از سال ۲۰۰۱ تاکنون، در رتبه نخست فهرست آثار پرفروش بریتانیا قرار می‌گیرد. درسال ۲۰۱۸ «‌میشل  اوباما» برای نوشتن کتاب خاطراتش با عنوان «شدن»، به عنوان نخستین نویسنده‌ی سیاه‌پوست رتبه نخست پرفروش‌ترین کتاب تمامی شاخه‌های‌ این فهرست را کسب کرد. کتاب «چرا دیگر با سفیدپوست‌ها درباره نژاد صحبت نمی‌کنم» با موضوع نژاد برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۷ منتشر شد و چندی پیش رکورد دیگری را برای «رنی ادو لاج» رقم زد. این کتاب در هفته‌ی گذشته در رتبه نخست پرفروش‌ترین کتاب‌های غیرداستانی جلد کاغذی بریتانیا قرار گرفت و «ادو لاج»  را به نخستین نویسنده بریتانیایی سیاه‌پوستی تبدیل کرد که تاکنون به این جایگاه دست یافته است. به مدت دوهفته، فهرست کتاب‌های پرفروش بریتانیا با شدت گرفتن جنبش اعتراضی «جان سیاه‌پوستان مهم است»‌ به آثار نویسندگان سیاهپوست اختصاص یافت.

 

آفریقای جنوبی از حج کنار کشید

کشور آفریقای جنوبی نیز به جمع کشورهایی پیوست که به سبب نگرانی از شیوع ویروس کرونا ترجیح می‌دهد امسال در مراسم حج شرکت نکند. شورای حج و عمره آفریقای جنوبی در حالی از لغو حج برای مسلمانان این کشور خبر داد که یکی از دلایل اصلی، بسته بودن مرزهای آفریقای جنوبی به دلیل بحران جهانی شیوع ویروس کرونا اعلام شده است. پیش‌تر، اندونزی به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان، مالزی، برونئی، سنگاپور، تایلند و کامبوج نیز به دلیل نگرانی‌های بهداشتی به صورت رسمی از حضور نداشتن در مراسم حج ۲۰۲۰ خبر داده‌اند. چند روز پیش یک مقام عالی‌رتبه وزرات حج و عمره عربستان سعودی در گفت‌وگو با «فایننشیال تایمز» اعلام کرد مسئله برگزاری مراسم حج امسال به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و سناریوهای مختلفی نیز در نظر گرفته شده است. همچنین تصمیم رسمی درباره این مسئله ظرف مدت یک هفته اعلام خواهد شد. مراسم حج که سالانه در اواخر ماه «جولای» با حضور حدود دو میلیون نفر در عربستان برگزار می‌شود یکی از بزرگترین گردهمایی‌های مذهبی جهان شناخته می‌شود. اما پس از آن‌که مسوولان برگزاری رویدادهای جهانی بزرگی همچون بازی‌های المپیک توکیو به دلیل گسترش ویروس کرونا ناچار به تعویق و یا لغو برنامه‌های‌شان شدند، مقام‌های عربستان سعودی نیز برای برگزاری مراسم حج امسال تحت فشار قرار گرفتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha