سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
یعقوبی

حوزه/ امام‌جمعه بجنورد گفت: دقت لازمه انفکاک‌ناپذیر دو عنصر قاطعیت و سرعت در اجرای عدالت است، در واقع مثلث طلایی قاطعیت، سرعت و دقت است که عدالت را به معنای واقعی محقق می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار تصویری با مسئولان قضایی کشور، اظهار کرد: یکی از توصیه‌های رهبری در این دیدار دقت در اجرای عدالت و عدم تعدی بود.

وی با بیان اینکه تعدی و ظلم در اجرای عدالت از فساد و مفسدان خطرناک‌تر است، افزود: مقام معظم رهبری به یک نکته مهم اشاره کرده و می‌فرمایند: «البتّه من که اصرارم بر عدم اغماض است، از آن‌طرف هم اصرارم بر عدم تعدّی است؛ یعنی فقط بر عدم اغماض تکیه نمی‌کنیم، بر عدم تعدّی هم تکیه می‌کنیم. خدای‌نکرده اگر چنانچه کسی که مجرم نیست و مفسد نیست و فاسد نیست، به‌عنوان مفسد و فاسد شناخته بشود و معرفی بشود و با او رفتار بشود، این ظلم بسیار بزرگی است».

امام‌جمعه بجنورد در تبیین این فراز مهم و کلیدی از بیانات رهبری انقلاب، اظهار کرد: اجرای عدالت، نگاه عادلانه و اقدام عادلانه می‌طلبد. نمی‌شود با پیش‌داوری نادرست و اقدامات افراطی عدالت را اجرا کرد؛ زیرا اجرای قاطعانه عدالت همراه با عدالت در اجرا، دو بال تحقق عدالت حقیقی هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: دقت لازمه انفکاک‌ناپذیر دو عنصر قاطعیت و سرعت در اجرای عدالت است، در واقع مثلث طلایی قاطعیت، سرعت و دقت است که عدالت را به معنای واقعی محقق می‌کند.

وی ادامه داد: اگر در اجرای عدالت، به‌ جای سرعت منطقی، رفتار شتاب‌زده جای آن ‌را گرفت و در مواردی کسی که بی‌گناه بود گناهکار معرفی شد یا گناهکاری بیش از اندازه گناهش مجازات کشید؛ اینجا عدالت آسیب جدی خواهد دید.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: خطرناک‌تر بودن تعدی و افراط از فساد بدین خاطر است که اجرای بد عدالت بدتر از اجرا نشدن آن است. اجرای نادرست عدالت، نگاه به عالی‌ترین مفاهیم ارزشی را به انحطاط می‌کشاند و تقلیل می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: جمله معروف امام خامنه‌ای، مبنی بر این‌که با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه کثیف را پاک کرد؛ فقط برای جاهایی نیست که عنصر مسئله‌دار یا متهم به فسادی بخواهد با فساد مبارزه کند، این بیان شامل ضابطان و مجریان و مطالبه کنندگان عدالت هم می‌شود که بعضاً با نیت خیر و از سر دلسوزی؛ اما بدون توجه به موازین و ضوابط شرعی و قانونی دست به انتقاد و افشاگری و مطالبه می‌زنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: اگر در اجرای عدالت، عصبانیت به‌جای قاطعیت، عجله به‌جای سرعت و پرخاشگری به‌جای فریاد رسا و بیان گویا آمد و پیش‌داوری‌های شخصی، بازی‌های سیاسی و جناحی جای آن را گرفت، اجرای عدالت آسیب خواهد دید.

وی خاطرنشان کرد: تبعات و آثار سوء ظلم و تعدی به بی‌گناهان یا مجرمانی که بیش از حد گناهشان مجازات می‌شوند، بسیار مخرّب است و تبعات اجتماعی، خانوادگی، روانی و اعتقادی و فرهنگی مخرب‌تری دارد. مهم‌تر این‌که در مواردی موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام و باعث ظلم و جفا در حق انقلاب خواهد شد؛ از این‌ رو باید از آن اجتناب شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha