پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
السيد علي فضل الله

حوزه/ حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در سومین کنفرانس انجمن اسلامی که با عنوان "ارزش های برادری و ادب اختلاف در اسلام" به صورت مجازی در لندن برگزار شد، سخنرانی کرد.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در سومین کنفرانس انجمن اسلامی که با عنوان "ارزش های برادری و ادب اختلاف در اسلام" به صورت مجازی در لندن برگزار شد، سخنرانی کرد.

وی در این کنفرانس گفت: ما نیازمند برگزاری اینگونه کنفرانس های کارآمد در جهت احیای برادری ایمانی و مقابله با فرهنگ اختلافات هستیم که جوامع ما درنوردیده و موجب تفرقه و از همگسستگی در آن شده است.

امام جمعه بیروت ادامه داد: ما از هر اقدام و تلاشی که موجب از بین رفتن این کشمکش ها، نگرانی ها و اختلافات می شود، حمایت می کنیم و بر جوهر دین که انسان را به التزام به برادری ایمانی دعوت می‌کند تمسک می جوییم. پس اگر توانستیم به این جهاد فکری و نفسی عمل کنیم، امت را از تمامی فتنه ها، جنگ ها و کشتار ها حفظ خواهیم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که از این کنفرانس توصیه های عملی صادر شود که بتواند جایگاه این ارزش ها و ارزش برادری را از طریق تمرکز بر تربیت و راهنمایی از زمان کودکی بازگرداند و ما را از تمامی تفرقه ها و اختلافاتی که میان مذاهب اسلامی و گرایش های فکری، اجتماعی و سیاسی وجود دارد رهایی بخشد.

حجت الاسلام فضل الله با بیان اینکه مهمترین دلیل رنج های ما، انحصار برادری در چارچوب مذهب و خارج کردن آن از گستره ایمانی و دینی است، تصریح کرد: ما می خواهیم که اصل برادری اسلامی بر همه چیز حاکم باشد و تمامی پیروان مذاهب اسلامی را زیر سایه این اصل جمع کند تا تنها انجمن برادری همه مسلمانان را حول هم جمع کند و انجمن دیگری در این خصوص وجود نداشته باشد. این انجمن بر اساس ضوابط شرعی و اخلاقی خواهد بود که اختلاف مذموم را به اختلاف پسندیده تبدیل می کند.

خطیب جمعه بیروت بیان داشت: شعار ما باید "شیعه برادر سنی و سنّی برادر شیعه است" باشد. اگر ما عمیقاً و با مسئولیت پذیری با این روح ایمانی و برادری زندگی کنیم و آن را در واقعیت پیاده کنیم، بسیاری از حساسیت ها و نگرانی ها از بین می رود و از کینه ورزی و دشمنی با یکدیگر دور می شویم.

وی اشاره کرد: اگر ما این برادری را در رفتار و عمل خود پیاده کردیم، این مسئله در وحدت جامعه، از بین رفتن اختلافات، حساسیت ها و تعصبات و ساختن جامعه ای که اعضای آن با هم همکاری کرده و مکمل و دلسوز یکدیگر هستند، نقش خواهد داشت.

روحانی شیعه لبنان در پایان متذکر شد: در این مناسبت شایسته است که از تعامل بزرگان و رهبران اسلامی در تاریخ اسلام با وجود اختلافات و تناقض هایی که میان آنها وجود داشت، الهام بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha