جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ وبینار مدیریت فرهنگی بین المللی در روران پساکرونا

حوزه/ رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه گفت: تقویت نیرو برای مدیریت فرهنگی در عرصه بین‌الملل یک نیاز جدی است که در حوزه‌های علمیه این کار صورت می‌گیرد که البته باید تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری در وبینار مدیریت فرهنگی بین‌المللی در دوران پساکرونا، اظهار داشت: بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران باید به موضوع مدیریت فرهنگی در بُعد بین‌المللی نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

مدیر عامل خبرگزاری حوزه، ادامه داد: مطالعات محیطی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، رصد شرایط و اقتضائات، ساماندهی و هدایت و درنهایت نظارت و ارزیابی ازجمله موضوعاتی است که باید در این زمینه به‌صورت کامل اجرایی شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری افزود: زمانی که موضوع بین‌الملل را مطرح می‌کنیم، جهان شیعی، جهان اسلام و جهان ادیان را پیش روداریم و هرکدام از این‌ها اقتضائات و شرایط خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: در خصوص پساکرونا باید به دو مقوله خود کرونا و پساکرونا توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم به اهداف موردنظرمان برسیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری افزود: مهم‌ترین ویژگی جهان معاصر تعبیر بسیار حکیمانه رهبر انقلاب است که فرمودند دنیا در یک پیچ تاریخی قرار دارد.

وی ابراز داشت: ازنظر مناسبات تمدنی بشریت در حال تغییر است و تمدن‌های قالب جای خود را به تمدن‌های جدید می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری بیان داشت: درک بستر زمانی وقوع کرونا بسیار مهم است و این سؤال جدی به وجود می‌آید که آیا کرونا پیچ تاریخی را تسهیل می‌کند یا جلوی آن را می‌گیرد؟

مدیر مسئول هفته نامه افق حوزه، تأکید کرد: کرونا سرعت این پیچ تاریخی را زیاد می‌کند و در واقع نشان داد که غرب آن‌قدر هم قدرتمند نیست و از قدرت اجتماعی کمتری برخوردار است که تمامی این موارد در دوران کرونا مشخص شد.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه تصریح کرد: کرونا در ۵ بحران معنوی تمدن غرب، بحران ناکارآمدی غرب در شعارهای خود مانند عدالت، حقوق بشر و دروغ بودن شعارها، بحران‌های امنیتی غرب، بحران‌های اقتصادی و بحران‌های اخلاقی و اجتماعی به‌یک‌باره سرباز زد.

وی ادامه داد: در چنین شرایط و بستر زمانی که تمدن غرب در آن قرار دارد، در جمهوری اسلامی ایران این بیماری کانون خانواده را گرم کرده و خانواده نقش محوری پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: با شیوع کرونا اهمیت رسانه بیش‌ازپیش نمایان شد و در مقابل نقاط ضعف تمدن موجود از تکنولوژی، نهادهای بین‌المللی و تغییر سبک زندگی گرفته تا آسیب‌دیدگی سنت‌ها و آئین‌های دینی مشخص شد.

وی بابیان این‌که در دوران جدید نظم نوین جهانی را شاهد خواهیم بود، گفت: در این دوران دنیای تمدنی غرب رو به افول گذاشته و قدرت‌یابی تمدن‌های چین، روسیه و هند و تقسیم‌بندی جدید را شاهد خواهیم بود.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ابراز داشت: در این شرایط کرونا شاهد شکل‌گیری نظم جهانی هستیم که تمدن‌های جدید با محوریت تمدن اسلامی و قدرت‌یابی تمدن توحیدی شکل می‌گیرند.

وی به حضور در فضای بین‌الملل اشاره کرد و بیان داشت: اولاً نیازمند این هستیم که در محیط بین‌الملل یک مجموعه رصدگر داشته و علاوه بر این دارای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های متمرکز باشیم.

رئیس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ادامه داد: تقویت نیرو برای این مدیریت فرهنگی در عرصه بین‌الملل یک نیاز جدی است که در حوزه‌های علمیه این کار صورت می‌گیرد که البته باید تقویت شود.

وی ادامه داد: در حوزه‌های علمیه در دوره جدید بیش از ۸۰ رشته بین‌الملل فعال‌شده است و علاوه بر این انجام کارهای پژوهشگاهی و ساماندهی آن‌ها در دستور کار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری تأکید کرد: شبکه‌سازی در عرصه بین‌الملل نیز موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار بگیرد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: ازنظر محتوی در نظام معرفتی و رفتاری نیاز به اولویت‌گذاری هستیم به‌عنوان‌مثال در نظام معرفتی باید دین و عقلانیت باهم قابل‌جمع باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی کوهساری به شرایط کنونی جامعه اشاره کرد و گفت: انسانی که در شرایط کرونا قرارگرفته است دچار محدودیت‌های فراوانی شده است و محتواهای تولیدشده باید ناظر بر این کار باشد.

وی ادامه داد: در ایام سخت مبارزه با ویروس کرونا طلبه‌های جهادی همراه، همدل و دلسوز مردم شدند و مردم احساس کردند که در این‌گونه معضلات اجتماعی طلبه‌ها همراه آن‌ها هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha