پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
طباطبایی

حوزه/ امام جمعه اصفهان با بیان اینکه هنرهای سنتی و بومی و صنایع دستی اصفهان باید جدی گرفته شوند، گفت: مسئولان برای احیاء و حفظ هنرهای بومی و سنتی اصفهان برنامه ریزی کنند و اجازه ندهند این هنرها به دست فراموشی سپرده شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان به نقل از دفتر امام جمعه، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در دیدار اعضای هیئت مدیره انجمن خوشنویسان استان اصفهان و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان، اظهار داشت: یکی از مسائلی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به آن تأکید داشته باشد هنر خطاطی است چرا که هنری دینی و اسلامی بوده و ریشه در فرهنگ و هنر ایران اسلامی دارد.

وی با ابراز گلایه از مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان، افزود: همواره به این مسئولان تذکر داده‌ام که همان گونه که برای یک آجر و خشت اهمیت قائل هستید و آن را میراث فرهنگی می‌دانید، هنرمندان را جزء میراث معنوی بدانید و اجازه ندهید هنر آن‌ها به دست فراموشی سپرده شود، برای مثال اساتید منبّت کاری و برخی دیگر از هنرهای بومی در اصفهان هنوز فعالیت دارند و می‌توان با دعوت از آنان، کارگاه‌های آموزشی را با هدف حفظ و احیاء این هنرها برگزار کرد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با بیان اینکه برخی از مسئولان اطلاعی از وضعیت زندگی هنرمندان ندارند، گفت: در رشته‌های تجسمی و هنری افراد معدودی جایگزین اساتید به نام می‌شوند در حالی که لازم است برای حفظ و احیاء این هنرها و اکرام و گرامیداشت اساتید هنری در رشته‌های مختلف برنامه ریزی داشت و مدارسی برای آموزش این رشته‌ها تأسیس کرد.   

وی عنوان کرد: در اصفهان فقط پُز هنرمندان را سر می‌دهند و به آن افتخار می‌کنند اما به اساتید و صاحبان اصلی رشته‌های هنری بی‌اعتنایی می‌شود، حتی یک خیابان برای برخی از اساتید سرشناس نام‌گذاری نمی‌شود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اهمیت خط و آموزش در اسلام، یادآور شد: آموزش و پرورش نباید به گونه‌ای رفتار کند که آموزش خط در مدارس کمرنگ شود، حتی اهالی هنر باید به کمک خیران برای گسترش فعالیت‌های آموزشی خود تلاش کنند و برنامه‌های آموزشی رایگانی را برای عموم مردم برگزار کنند.

فعالیت ۳ هزار استاد خوشنویسی در اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در این دیدار با بیان اینکه انجمن خوشنویسان در ۲۳ شهرستان استان اصفهان فعال است، اظهار داشت: حدود ۳ هزار نفر استاد با رتبه‌های دکترا، عالی، ممتاز و متوسط مشغول فعالیت هستند که هزاران شاگرد زیر نظر آنان تربیت می‌شوند.

حجت‌الاسلام رمضانعلی معتمدی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم هنر خوشنویسی در سطح جامعه فراگیر شود، گفت: از قدیم الایام علمای دینی، خط و زیبانویسی را یاد می‌گرفتند و به دیگران آموزش می‌دادند، امروز اساتید این هنر در اصفهان آمادگی دارند برنامه‌های آموزشی رایگان خود را در مساجد، مدارس و غیره برگزار کنند.

همچنین در ادامه چند تن از اساتید خط اصفهان مسائل و نظرات خود را ارائه دادند که یکی از پیشنهادهای ایشان برگزاری نکوداشت برای استاد فضایلی یکی از اساتید بزرگ خط کشور بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha