شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جلسه دفاع خانم اذر جمالی

حوزه/ طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مرکز تخصصی ام‌الائمه نجف آباد از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تطبیقی دو آیه پایانی سوره بقره از منظر مفسران برگزیده» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آذر جمالی، طلبه سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن مرکز تخصصی ام‌الائمه نجف آباد از پایان نامه خود با موضوع «بررسی تطبیقی دو آیه پایانی سوره بقره از منظر مفسران برگزیده»، با راهنمایی حجت الاسلام اصغر هادی و داوری حجت الاسلام مجید انصاری تبار دفاع کرد.

خانم جمالی با بیان اینکه پس از پیامبر و ائمه(صلوات‌الله علیهم اجمعین) تفسیر قرآن به تبعیت از ایشان ادامه داشته است، گفت: مفسران مختلف در بررسی آیات قرآن، هر کدام به تناسب میزان علم و تخصص و گرایش خویش، به جنبه های خاصی از تفسیر قرآن پرداخته اند و به مرور زمان روش‌های مختلفی در تفسیر قرآن به وجود آمده است؛ روش‌هایی از قبیل روش قرآن به قرآن مانند تفسیر تسنیم، روش اجتهادی از جمله تفسیر نمونه، روش روایی مانند البرهان و... مفسرانی که دارای این روش ها هستند نیز با یکدیگر اشتراک نظر دارند و همین روش به ویژه در دو آیه پایانی سوره بقره از سوی آنان دنبال شده است.

وی ادامه داد: هر یک از سوره های قرآن، غرض و هدف ویژه ای دارند و این دو آیه چکیده ای از آنچه که سوره در مقام بیان آن بوده است می باشد.

جمالی اظهار کرد: در بحث اشتراکات این دو آیه، معنای ایمان و منظور از رسول، متعلقات ایمان، مصداق مؤمنان، تجلیل از مقام رسول، مراتب ایمان، ایمان به رسالت همه انبیاء، همچنین نفی تکلیف بیش از توان، رابطه خیر و شرّ با فطرت، مرجع تمکن بر امتثال تکلیف، درخواست عدم مؤاخذه بر فراموشی و خطا، امّت‌های پیشین و تکالیف سخت، انواع تکلیف کیفری، عدم امکان تکلیف به ما لایطاق، مراحل درخواست بنده و استجابت دعاها را می توان مورد بررسی قرار داد.

وی گفت: بین تعدادی از مفسران برگزیده در مورد این دو آیه اختلاف نظر وجود دارد. که این افتراق تفاسیر را در مواردی همچون چگونگی قرائت واژه ها، نقش آنها و معانی متعدد آنها می توان مورد بررسی قرار داد و همچنین راز و نتایج مترتب بر اشتراک و افتراق هر یک از موارد یاد شده را می توان به دست آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha